Hop til indhold

hjælp Røgsensorer


 Share

Recommended Posts

Hej alle

Er der ikke en venlig sjæl der vil hjælpe mig med hvad jeg gør galt i mit projekt, Har lige testet mine røgsensorer, når jeg blæser røg op på den ene klikker den og lyser rødt samt alarmen går, og det er jo som det skal, når jeg trykker på reset knappen stopper alarmen, røgsensoren lyser stadig rødt og i scene viewer starter den med at tælle ned fra 15 min. som den også skal, men når den har talt ned resetter den ikke sensor eller alarm, sensoren lyser stadig rødt og den viser stadig alarm.

Jeg kan se i service viewer at når der ikke er alarm står indgang og forsyning til ON, men når alarmen går  skifter  indgangen til OFF og skifter ikke tilbage til ON, Hvad har jeg gjort forkert ??

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer lidt an på, hvilken fb. man bruger til røgalarm, hvordan det fungerer ved reset.

F.eks. fb. 9.11, frakobler kun strømforsyningen til røgsensoren i nogle få sekunder, og man får derved næsten med garanti en alarm igen, når de 15 min. er gået. Det gør man fordi, at røgen sandsynligvis ikke er væk fra røgkammeret i sensoren efter de få sekunder, og derved låser den relæet igen. Lydgiveren starter og lyset tænder så igen, når de 15 min. er gået, og det kræver så igen et tryk på reset..

Nogle af de andre fb. til røgalarm, frakobler strømforsyningen til sensoren i de 15 min., og chancen for at røgen så er væk i sensoren når den genindkobles, er derfor meget større. Derfor er det sikkert nok at trykke reset den ene gang, når man bare lige har testet dem med lidt røg.

Link til kommentar
Del på andre sites

ja det er lidt mærkeligt... har haft geninstalleret min pc af andre årsager og derefter hentet seneste version af LK visual software og seneste FB blokke fra febura 2016 og der er den eneste  røg med el 6.3.01a og den lyder da ældre end 6.3.04b, men den virker :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Soylant skrev:

ja det er lidt mærkeligt... har haft geninstalleret min pc af andre årsager og derefter hentet seneste version af LK visual software og seneste FB blokke fra febura 2016 og der er den eneste  røg med el 6.3.01a og den lyder da ældre end 6.3.04b, men den virker :-)

6.3.01 og 6.3.04 er ikke 2 versioner af den samme blok. Det er 2 forskellige blokke med forskellige formål. Det efterfølgende a og b angiver versionerne af de enkelte blokke.

LK ændrede ret meget i deres alarm blokke for ca. 1 år siden. De blev en hel del mere enkle, og i den forbindelse røg nogle af de komplekse blokke, som kun fungerede hvis man linkede dem med andre blokke. Det er sandsynligvis derfor 6.3.04 er røget ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 28. marts 2016 at 22:42 , Soylant skrev:

ja det er lidt mærkeligt... har haft geninstalleret min pc af andre årsager og derefter hentet seneste version af LK visual software og seneste FB blokke fra febura 2016 og der er den eneste  røg med el 6.3.01a og den lyder da ældre end 6.3.04b, men den virker :-)

Super at det kører igen.

Hvis du har flere røgsensorer med forskellig input-adresse, skal du huske at indskyde en AND-fb. mellem røgsensorer og 6.3.01.a, da den så vidt jeg husker (har ikke lige Visual her) kun har 1 indgang til røgsensor. Man må ikke føre mere end en røgsensor direkte på indgangen til røgsensor.

Hvis flere sensorer skal på samme input-adresse, skal de fysisk monteres således, at relæerne i soklerne er serieforbundet.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok