Hop til indhold
  • 0

Stikkontakt virker ikke


Kim
 Share

Spørgsmål

Jeg er helt ny bruger af IHC, som er installeret i hele den lejlighed vi netop har købt. Jeg har siddet de sidste 2 aftener og sat mig lidt overordnet ind i det. Jeg er ikke uddannet elektriker.

Det hele fungerer fint med de 'nedarvede' indstillinger vi har, dog har vi et umiddelbart problem: 2 af vores stikkontakter (1 i soveværelset, 1 i kontoret) virker ikke, lige meget hvad vi gør. Jeg kunne igennem IHC visual 2.0 se at der var lavet lidt programmering med netop disse 2 kontakter. Da jeg blot har brug for de konstant er tændte, forsøgte jeg dog at slette installeringen/funktionen helt fra IHC visual, i håb om at de 2 kontakter så blot ville være "on" hele tiden. Jeg uploadede det nye setup til controlleren, men den gjorde ingen forskel. Jeg forsøgte også under selve installeringen => indstillinger, at vælge "initial value" til "ON", dette hjalp heller ikke.

Hvordan får jeg strøm igennem disse 2 kontakter? Og er det muligvis noget helt andet der er galt?

Ekstra info: Der er en meget svag spænding på de 2 kontakter, hvilket jeg kan se når jeg sætter en stikdåse (med LED knap) i kontakten - For så lyser knappen svagt. Dog er der tilsyneladende ikke nok spænding, til at drive eksempelvis en oplader til en telefon/bærbar mv.

 

Vh Kim

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Default i IHC er at alt er off, hvis det ikke er programeret. Du skal derfor sørge for at de 2 stikkontakter finde i venstre side af Visual, og at de er konfigureret på de rigtige udgange. Derufover bør du sætte dem til initiel værdi ON samt sætte kryds i husk sidste indstilling ved power on.

Herefter kan du gå i serviceview. Her kan du se hvad status er på kontakterne og ændre denne hvis kontakterne mod forventning står til off.

Eftersom du ønsker at have størm permanent på stikkontakterne vil jeg anbefale at du får en elektriker til at komme forbi og koble dem om i din tavle. Det tager kun 5-10 min. hvis installationen og dokumentationen er i orden. Det er bedst hvis det er en elektriker som ved noget om IHC, ellers kommer han bare til at bruge en del tid på at sætte sig ind i opbygningen af en IHC installation.

Der vil næsten altid være en svag spænding på en stikkontakt. Det er dels lækstrøm fra IHC, og dels induceret spænding fra andre kabler som løber parallelt med kablet til din stikkontakt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,

Mange tak for svar. Et par opfølgende:

1) Jeg har allerede forsøgt at sætte dem til initial værdi = ON, uden nogen effekt

2) Hvordan kan jeg verifiere, om det er de korrekte udgange, som pt. er indstillet? Jeg er med på hvor den valgte udgang står, men hvordan verificerer jeg, om den er korrekt.

3) Du nævner at "dokumentationen skal være i orden". Hvad tænker du mere specifikt på her? 

4) Jeg har hentet "IHC Service" programmet, var det dét du tænkte på? Det lå dog under IHC Visual 1.0, på LK's hjemmeside. Jeg får dog ikke noget information frem når jeg åbner den, selvom controlleren er koblet til min computer. Har det noget med valg af "Comport" at gøre?

Jeg har desuden kontrolleret at både min IHC visual og controller firmware, er nyeste version

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

2. Du verificer status på ind og udgange via service view'et.

3. Med dokumentationen, mener jeg den dokumentation som fulgte med da du overtog lejligheden, samt IHC programmet. Det er set før at den udgang man tror er brugt til en stikkontakt er brugt til noget andet.

4. Du skal ikke bruge det serviceview program du har hentet på lk's website. Du skal i steddet i en browser skrive http://<IHC controllerens IP> eller http://usb hvis du tilgår controlleren via USB. Herefter vil du får IHC controllerens forside, hvorfra du kan starte serviceview, administrator etc. Men værd opmærksom på at alt efter firmware version i contolleren og JAVA version på din PC, kan du løbe ind i mange forskellige problemer. Lidt søgning her på sitet giver dog en løsning på dem alle. Med seneste FW i controlleren, bør det kun være udløbne JAVA certifikater og forældede krypterings metoder, som bør give dig problemer hvis du køre med JAVA 7-et eller andet eller nyer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det eneste dokumentation jeg har fået ift El/IHC, er et A4 papir med en plantegning over lejligheden, hvori der angivet lysgrupper (F2-F7), for hver kontakt i lejligheden. Og så har jeg  fundet en (meget langt) online manual for IHC på LK's hjemmeside. Er der noget specifikt overblik/skema jeg mangler at få?

Ift. browseren: Når jeg skriver http://usb, bringer browseren (Safari) mig blot ind på et random hjemmeside ( https://www.ftpsllc.com/merchant/) , også selvom USB'en er forbundet. Jeg søgte lidt herinde og jeg kunne ikke finde andre med samme problem - Hvad går der galt?

Jeg har ikke IHC'en forbundet på min wifi

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Online manualen skulle meget gerne fortælle hvilken udgang din stikkontakt sidder på, have kabel nr. og andre former for identifikation af din stikkontakt. Men ofte er online manualen ikke udfyldt med ret mange detaljer.

 

Jeg kender ikke Safari browseren, og hvis jeg husker ret, supporter LK kun USB på windows.

Men prøv med "ping usb" fra en command promt. Du skulle gerne få en IP adr. Du kan prøve at skrive denne IP adr. i URL'en på din browser isteddet for USB.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak, nu fik jeg langt om længe fikset de fleste af de ting jeg ville ind og justere på - bl.a. at få gjort nogle kontakter aktive igen. Der er dog stadig én kontakt jeg ikke kan få til at tænde, selvom den står til "ON" - mystisk. Men for nu går det an, da der er en anden stikkontakt lige ved siden af den 'defekte'.

 

Tak for support, det var en stor hjælp!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok