Hop til indhold
  • 0

kabeltræk til alarm komponenter


Benjamin korsgaard
 Share

Spørgsmål

Hej. 

Jeg sidder med lidt projektering af alarm med IHC til et sommerhus.

Jeg skal have nogle PIR alarm sensor, samt røg sensor, og ville lige høre hvad folk normalt gør... Trækker i en enkelt IHC kabel (10 leder) ud til den første, og sløjfer videre fra den til de efterfølgende (én for alarm pir og én til røg sensor)? Hvis man gør det, så er jeg klar over man skal lægge mærke til antallet af sensor, da man skal have en indgang pr. sensor. Man kan jo hurtig spare noget plads i tavle (klemmer) og nogle kabeltræk på dette område. Men jeg ved heller ikke om montering af nemt hvis man har 2 kabler i hver komponent? erfaringer søges :-)

på forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Benjamin

 

For at spare plads, kan du jo lægge flere PIR sammen til en Zone, hvis PIR køre dobbeltbalanceret og du har flere PIR i samme område. Hvis du bruger dobbeltbalanceret kan du som udgangspunkt få 4 zoner på en 10-leder. Hvis det hele er BUS baseret, eller du kan sætte et udviddelsesmodul op, kan du klare dig med 4-leder fra tavlen til modulet, og så "stjerne" ud derfra. Ellers kan du bruge et anlæg som Jablotron JA-100, der kører alle PIR på BUS, derfor kan hele tiden nøjes med 4-leder og "stjerne" ud fra hver PIR og på samme BUS kan du sætte magneter, I/O moduler, temperatur, vandskade og meget mere, du kan prøve at kigge på det http://cf-security.dk/jablotron-ja-100-107/

Håber det var svar nok på dit spørgsmål :)

God dag :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 17/3/2016 at 07:52 , Benjamin korsgaard skrev:

Hej. 

Jeg sidder med lidt projektering af alarm med IHC til et sommerhus.

Jeg skal have nogle PIR alarm sensor, samt røg sensor, og ville lige høre hvad folk normalt gør... Trækker i en enkelt IHC kabel (10 leder) ud til den første, og sløjfer videre fra den til de efterfølgende (én for alarm pir og én til røg sensor)? Hvis man gør det, så er jeg klar over man skal lægge mærke til antallet af sensor, da man skal have en indgang pr. sensor. Man kan jo hurtig spare noget plads i tavle (klemmer) og nogle kabeltræk på dette område. Men jeg ved heller ikke om montering af nemt hvis man har 2 kabler i hver komponent? erfaringer søges :-)

på forhånd tak.

Jeg vil helt klart trække kabler direkte fra tavlen til hver enhed. Det er langt det mest fleksible når du senere vil lave om, eller erstatte nogen komponenter med andre.

Flere er begyndt at bruge LSA klemrækker til at terminer kablerne, og dermed lave et x-felt før I/O modulerne. Jeg overvejer selv at gøre det samme, når jeg til sommer skal i gang med næste fase af mit renovering projekt. Det gør tavlen lidt større, men du vinder tilgengæld rigtig meget i flexibilitet når du senere skal lave ændringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Kristina skrev:

Hej Benjamin

 

For at spare plads, kan du jo lægge flere PIR sammen til en Zone, hvis PIR køre dobbeltbalanceret og du har flere PIR i samme område. Hvis du bruger dobbeltbalanceret kan du som udgangspunkt få 4 zoner på en 10-leder. Hvis det hele er BUS baseret, eller du kan sætte et udviddelsesmodul op, kan du klare dig med 4-leder fra tavlen til modulet, og så "stjerne" ud derfra. Ellers kan du bruge et anlæg som Jablotron JA-100, der kører alle PIR på BUS, derfor kan hele tiden nøjes med 4-leder og "stjerne" ud fra hver PIR og på samme BUS kan du sætte magneter, I/O moduler, temperatur, vandskade og meget mere, du kan prøve at kigge på det http://cf-security.dk/jablotron-ja-100-107/

Håber det var svar nok på dit spørgsmål :)

God dag :)

Distributed arkitekturen med lokale I/O moduler giver ikke meget mening for en lille installation som IHC i et sommerhus, og der er intet i LK's IHC som er bus drevet desværre. Det er meget simpler at trække kabler direkte fra tavlen til de enkelte enheder. Denne stjerne installation kan senere ændres til en bus installation hvis man skifter LK's IHC ud med noget andet, men det er MEGET svært at ændre en bus installation eller distributed arkitektur til en ren stjerne arkitektur senere.

Antallet af I/O porte etc. vil være det samme hvad enten du trækker kabler direkte fra hoved tavlen og til de enkelte komponenter eller bruger distributed arkitektur.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok