Hop til indhold

Servodan Minilux Sensor Pir 24VDC 41-440 koblet dirkete til 24-input


Leon
 Share

Recommended Posts

Hej

Har Servodan minilux pir model 41-440

Vil koble signalet herfra direkte til IHC. Kan man det og hvordan.?

Der er tre klemmer

ø1: + 24v dc

ø2: - (0) vDC

ø3 PIR

Skal det være 24 V d.c. / 3 mA eller 24 V d.c. / 24mA ?

Og kan jeg blot montere + og - til IHC strømforsyningen, og så PIR output til en indgang på IHC-INPUT .?

Link til kommentar
Del på andre sites

PIR'en kræver 24V og 0,9VA. Det er tæt på 24W, hvilket er rimeligt meget for din IHC installation, eftersom jeg tvivler på du har mere end en 72W strømforsyning.

Jeg kan ikke huske om IHC indgangen er PNP eller NPN, som kræves af din PIR, men hvis den er NPN, bør en 24/3 indgang burde være ok, eftersom du ikke skal strømføde PIR'en via indgangen.

Men prøv at søg på enten servodan eller NPN her i foraet. Jeg er sikker på at emnet har været diskuteret før.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars. 

Tak for svar, jeg har søgt uden held, men det kan være mine evner der står i vejen. 

Pir'en er NPN. Tilsluttet en 24/3 og det virker. !! :)

Pointen med strømforbrug er god - pt får den fra ihc strømforsyningen - men kan jeg bare sætte en anden 24vdc strømf. Og så lade eneste forbindelse mellem pir og ihc-systemet være NPN ledningen ? Skal den ikke have en nul-med?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sagtens parallel koble flere 24V strømforsyninger. Når du gør det SKAL du have 0V på 24V siden forbundet mellem de 2 strømforsyninger, for at sikre samme 0V potentiale. +24V bestemmer du selv om du vil forbinde mellem de 2 strømforsyninger. LK anbefaler at du ikke gør det, da du med f.eks. 2*72W vil kommer over de ca. 3A som link-10 kablet er godkendt til. I steddet anbefaler de at du har din installation delt i 2, og kun forbinder 0V direkte mellem de 2 strømforsyninger.

I dit tilfælde vil det være naturligt at opsætte endnu en 24V stømforsyning og alene bruge denne til at forsyne din PIR. Bare husk at forbinde 0V mellem de 2 strømforsyninger.

Men inden du går ud og køber en ekstra strømforsyning, kan du prøve at beregne dit strømforbrug i din IHC installation. Lars Jakobsen har uploadet et regneark, som er rigtigt godt til det formål. I min installation, som er rimelig stor, og med strømslugende røgsensor, gamle udendørs PIR etc. har jeg plads til 1 af dine PIR, før jeg skal overveje at opsætte endnu en strømforsyning.

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Lars1 skrev:

PIR'en kræver 24V og 0,9VA. Det er tæt på 24W, hvilket er rimeligt meget for din IHC installation, eftersom jeg tvivler på du har mere end en 72W strømforsyning.

Der er vist sneget sig en regnefejl ind på lommeregneren her.. :)

 

Den bruger max 5mA, hvilket vist er det samme som flere af LK's PIR, så der skal en del af de PIR på, før du behøver tænke på at udvide installationen med en ekstra strømforsyning. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

Tak for input's ... Helt enig der må være sneget sig en fejl ind, i et forbrug på knap 24W, så var det næste bedre blot at lade lyset brænde konstant :)

Datablad:  http://www.niko.dk/sites/default/files/produktdata_-_41-440.pdf - Heri står de 0,9VA ~ Som jeg forstår det er 0,9VA således det største forbrug PIR'en kan have altså knap 1 Watt. 

Kan vi således konkludere

  • at IHC-Strømforsyningen ikke har problemer med at trække 5 af disse 41-440?

Og at de monteres ganske enkelt således:

  • ø1: + 24v dc (Fra IHC Strømforsyning)
  • ø2: - (0) vDC (Fra IHC Strømforsyning)
  • ø3 PIR - (Indgang på 24/3 modul.). 

Jeg har forsøgt ovenstående og det ryger ikke fra nogle af komponenterne (Endnu) :) - Men virker efter hensigten, men er det rigtigt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er rigtigt monteret...

Hvis det er nemmere monteringsmæssigt i tavlen, kan du også sætte 0V på en af de mange 0V klemmer på dit inputmodul.

 

Hvis du kigger under brugervejledningen for den Servodan 41-440, står der at effektforbruget ved 24V DC, er under 5mA (worst case). Nogle af LK's forskellige PIR jeg lige har kigget datablad på, bruger hhv. 3mA, 10mA og 15mA, så med mindre at din strømforsyning er ved at være overbelastet i forvejen, kan du roligt sætte 5 stk af de Servodan på.;)

Link til kommentar
Del på andre sites

20 timer siden, Torben S. skrev:

Der er vist sneget sig en regnefejl ind på lommeregneren her.. :)

 

Den bruger max 5mA, hvilket vist er det samme som flere af LK's PIR, så der skal en del af de PIR på, før du behøver tænke på at udvide installationen med en ekstra strømforsyning. 

Jeg tror jeg skal have nye briller. :) 0,9VA er selvfølgelig ca. 1W eller 5mA.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Leon skrev:

Hej

Tak for input's ... Helt enig der må være sneget sig en fejl ind, i et forbrug på knap 24W, så var det næste bedre blot at lade lyset brænde konstant :)

 

Det er korrekt, men de første PIR var faktisk pænt strømslugende. Det var ikke unormalt at de første PIR til udendørs lys slugte 25W, men det er efterhånden 25-30 år siden, og er heldigvis blevet bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok