Hop til indhold
  • 0

Aften lys med dimmer overstyret med tast


Peter H. Hansen
 Share

Spørgsmål

Hej

Er her en rar sjæl der vil komme med et indput til hvordan jeg får lavet dette

På mit badeværelse tænder lyset med pir og slukker på tid eller tast

Mit ønske er, at pir kun skal tænde lyset på mem1  efter vi er gået i seng og alm. når vi står op. dvs. mem1 til nat tisser

Jeg forestiller mig at sluk alt / Tænd, som vi altid bruger da den også tænder / slukker kamera, skal styre hvornår mem1 skal være aktiv.

Dvs.at efter der trykkes sluk alt (Soveværelse nederest højre) så tænder lyset på mem1 når pir er aktiv

Og efter der er trykket tænd (Soveværelse nederest venstre)så tænder pir lyset igen normalt, når pir er aktiv.

Kan 12,06,d aftenlys med dimmer bruges, har prøvet en del gange uden held

vh Peter

natlys.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
8 timer siden, Torben S. skrev:

Det kan laves på flere måder, men her er da et bud..

Du kan i funktionsblokken til lyset i badeværelset, indstille hvordan PIR skal tænde hhv. "dag/nat". Jeg har sat den til mem2 om "dagen" og mem1 om "natten".

natlys_rettet.vis

Tusind tak Torben S

Det virker kanon og din løsning har givet mulighed / løsning for andre tiltag i huset:)

Hvor har du fundet fb 4.2.06 er det en du har udvidet eller er den en standardt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Peter H. Hansen skrev:

Tusind tak Torben S

Det virker kanon og din løsning har givet mulighed / løsning for andre tiltag i huset:)

Hvor har du fundet fb 4.2.06 er det en du har udvidet eller er den en standardt

Super at det kan bruges. :)

Fb 4.2.06 er en en af LK´s funktionsblokke. Den er nok kommet med i sidste opdatering af visual softwaren på LK´s hjemmeside, hvis ikke du har den blandt dine funktionsblokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Peter H. Hansen skrev:

Hej Torben

Undskyld at jeg spørger igen

Jeg har også et alm lampested på badeværelset som jeg gerne vil have til at tænde om dagen. dvs når der er trykket "TÆND ALT"

Kan jeg bruge den samme fb som du lavede til mig og så bare bruge den ene memory eller skal der laves en ny?
 

Jeg har lige indsat en ekstra udgang i funktionsblokken til lyset i badeværelset, som kan tænde ekstra lampeudtag (Udgang til lys/stikk.).

Under indstillinger kan du vælge, om den kun skal tænde sammen med dimmeren når der er "dag" eller "nat", eller både "dag og nat"..

Håber det var sådan, at du havde tænkt dig, det skulle fungere.. :)

natlys_rettet1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Torben S. skrev:

Jeg har lige indsat en ekstra udgang i funktionsblokken til lyset i badeværelset, som kan tænde ekstra lampeudtag (Udgang til lys/stikk.).

Under indstillinger kan du vælge, om den kun skal tænde sammen med dimmeren når der er "dag" eller "nat", eller både "dag og nat"..

Håber det var sådan, at du havde tænkt dig, det skulle fungere.. :)

natlys_rettet1.vis

Kanon, det er lige præcis det der skulle til for at mit projekt er fuldendt.
Men så kommer jeg til min uvidenhed-
Når jeg trækker fra den nye udgang "lys/stik",som du har lavet, skal den så til den gamle funktionsblok tænd eller skal den føres over til lampestedet installation på udgang?
det burde være lige meget men for at have de andre funktioner for lampestedet og for ikke at blande for meget sammen er det vel mest korrekt at fører den til funktionsblokken Tænd

jeg har lavet styringen af halvdelen af mine dæmpere om til 230V da elektrikeren, i sin tid, ikke havde 24V udgange nok til mem 1 & 2
samt sat en modstand ind for at opnå nok forbrug til den ene dæmper, en rigtig god ting for at kunne dæmpe, og evt. slukke, led-pære rigtigt
http://www.qrv.dk/ohmslov.php

Tusind tak for hjælpen igen

 

IMG_1981.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Peter H. Hansen skrev:

Kanon, det er lige præcis det der skulle til for at mit projekt er fuldendt.
Men så kommer jeg til min uvidenhed-
Når jeg trækker fra den nye udgang "lys/stik",som du har lavet, skal den så til den gamle funktionsblok tænd eller skal den føres over til lampestedet installation på udgang?
det burde være lige meget men for at have de andre funktioner for lampestedet og for ikke at blande for meget sammen er det vel mest korrekt at fører den til funktionsblokken Tænd

Den ekstra udgang jeg har lavet, er godt nok tiltænkt til at trække direkte over på et produkt, men det kan være noget skidt, hvis produktet også er styret fra en anden funktionsblok!! Hvis du blot fører den til tænd indgang, slukker lyset nemlig ikke sammen med dimmeren igen.

Jeg har lige indsat 2 ekstra pulsudgange til hhv. tænd og sluk. De kan føres til indgange for tænd og sluk, hvis der i forvejen er en anden funktionsblok, som styrer det produkt du vil have til at tænde sammen med dimmeren..

 

Enig med Lars - Flot arbejde i tavlen....   Det ligner lidt en ISOflex tavle?

natlys_rettet2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Torben S. skrev:

Den ekstra udgang jeg har lavet, er godt nok tiltænkt til at trække direkte over på et produkt, men det kan være noget skidt, hvis produktet også er styret fra en anden funktionsblok!! Hvis du blot fører den til tænd indgang, slukker lyset nemlig ikke sammen med dimmeren igen.

Jeg har lige indsat 2 ekstra pulsudgange til hhv. tænd og sluk. De kan føres til indgange for tænd og sluk, hvis der i forvejen er en anden funktionsblok, som styrer det produkt du vil have til at tænde sammen med dimmeren..

 

Enig med Lars - Flot arbejde i tavlen....   Det ligner lidt en ISOflex tavle?

natlys_rettet2.vis

Det er lige det som jeg ikke fatter, for selvom jeg satte den på TÆND så slukkede den sammen med dimmeren:huh: men det må være fordi jeg har brugt fb 1.4.03 som også kan styres med timer for PIR:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Peter H. Hansen skrev:

Det er lige det som jeg ikke fatter, for selvom jeg satte den på TÆND så slukkede den sammen med dimmeren:huh: men det må være fordi jeg har brugt fb 1.4.03 som også kan styres med timer for PIR:)

Det er lidt svært at sige, uden at se hvordan det hele er koblet sammen, og hvordan den 1.4.03 også styres.. Er PIR også koblet på den fb. osv.. ?

Det kan måske være fordi, at de 2 timere i funktionsblokkene står på det samme? Slukker 1.4.03 også udgangen sammen med dimmeren, hvis du slukker manuelt for dimmeren?

 

Generelt kan man sige, at hvis indgange i den funktionsblok man vil styre, kræver en puls for at lave tiltænkt funktion (indgang til tryk, PIR osv.), er det en puls der skal bruges.

Hvis indgangen i den funktionsblok man vil styre, i stedet kræver et fast signal (det er typisk indgang for skumring eller UR osv.), skal det være udgangen som holdes ON man bruger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok