Hop til indhold
  • 0

Portstyring


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej derude :-)

 

Jeg har i nogen tid anvendt vedhæftede funktionsblok for min portstyring - en enkelt funktion giver mig dog et problem.

 

Der er ikke nogen mangnetkontakter monteret og ej heller en lyscensor. Jeg anvender autoluk funktionen. jeg har flere steder mulighed for at åbne/lukke porten via kip funktion samt på/via kodetastatur. Det fungerer fint.

 

Men: Hvis man eks. aktiverer kip (eller tastatur) når porten er ved at lukke så stopper porten. Ved igen at aktivere kip, så åbner porten op igen fra den stoppede position.

 

Portstatus funktionen går nu 180 grader forkert for når porten er åbnet op igen fra den stoppede position, ja så har portstatus sat sig til "lukket". Og det betyder så, at når porten lukkes så bliver status "åben" selvom porten er lukket. Autoluk begynder at tælles ned selvom porten er lukket og åbner så porten op, som forbliver åben. Jeg skal så have det hele vendt 180 grader manuelt eller ved at lave "stopfunktionen" en gang mere. Håber i kan følge min forklaring.

 

Hvad kan jeg gøre så portstatus ikke går galt i byen hvis man stopper porten mens den lukker? Det er jo et stort problem at porten er åben når der evt. ikke er nogen hjemme :-(

 

Hilsen Torben

Portstyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Torben

Det gør jeg faktisk ikke - så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Prøv evt. at ringe til Hørmann, de plejer at være meget flinke.

Nu fik jeg talt med Hørmann. Jeg skal ikke ændre noget f.s.a. funktion 29 på portens udgang 03. Som jeg forstod det, så hansker det om at der trækkes relæ i tidsrummet for tænd at lampe i motor - det har jeg vel ikke brug for tænker jeg. Udgangen for diode i blokken går jo ON under drift - er det ikke det vi snakker om skal ske funktionsmæssigt? 

Jeg har ikke sat mig ind i programmering af blokke så jeg kan ikke se hvad der er tænkt omkring indgangen i blokken (drift) - ved du hvad det er tænkt i blokken omkring indgangen?

Hilsen Torben

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kunne måske lige supplere med, jeg midlertidig har disconnected indgangen drift i blokken fordi jeg på et tidspunkt kunne se, at blokkens status herom blev ved med at være "i drift" selvom den var lukket/åben. Jeg kunne så ikke aktivere blokken igen via kip. Men vil så også lige yderligere tilføje, at stop - funktionen har jeg ikke fået monteret endnu via relæg, så måske det har fucket blokken op :mellow:

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, TheDexterTeam skrev:

Kunne måske lige supplere med, jeg midlertidig har disconnected indgangen drift i blokken fordi jeg på et tidspunkt kunne se, at blokkens status herom blev ved med at være "i drift" selvom den var lukket/åben. Jeg kunne så ikke aktivere blokken igen via kip. Men vil så også lige yderligere tilføje, at stop - funktionen har jeg ikke fået monteret endnu via relæg, så måske det har fucket blokken op :mellow:

Hilsen Torben

Blokken er udviklet ud fra visse krav til installationen, som selvfølgelig skal opfyldes inden blokken virker korrekt. Du sætter jo heller ikke kun 3 hjul på bilen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎08‎-‎08‎-‎2016 at 16:52 , Henning Pedersen skrev:

Dioden i BLOKKEN går On - ja, med hvis du stopper porten halvvejs så opdager blokken det IKKE, derfor skal du bruge DRIFT signalet fra boxen.

Det 3. relæ kan indstilles til forskellige ønsker, herunder lys som hvis er standart indstillingen, men også drift - som er det signal du skal bruge.

Jeps - jeg er efterhånden "nået" helt ind i menuen og kan godt se, at relæet følger lyset (ud over min fysiske konstatering sammenholdt med driftsstatus i blokken.

Omkodning af funktionen kæmper jeg en del med da jeg ikke kan få motoren til at huske mit valg - jeg taler lige med Hørmann en gang mere :)

Dog er jeg (måske) stødt på noget lidt underligt i/og omkring blokken:

Selvom blokken står til drift = off, har fået input på nede eller oppe samt # port position = nede eller oppe, så sker der ikke noget via KIP - det er som om blokken er spæret for aktivering via KIP. Men får blokken "direkte" instruks via op eller ned, ja så køre porten.

Det altså som om jeg i visse situationer er spæret på KIP-delen i et vist tidsrum, for efter nogen tid virker KIP-funktionen helt normalt igen.

Jeg kan ikke programmere eller læse programmeringen - har du mulighed for forklare ovennævnte?

Mange tak for din tid Henning :)

Hilsen Torben

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg kikker på det ASAP

Hej igen,

Vil lige tilføje: Jeg har nu fået kodet så driftssignalet kommer ud fra motor til drift i blok. Alle ind- og udgange er nu på plads og fuld monteret.

Kan ikke anvende KIP - den forbliver låst. Motor giver korrekt input til blokken f.s.a. åben eller lukket hvilket blokken så også korrekt viser status på. Men KIP igangsætter ikke nogen kørsel. Anvender jeg så enten OP eller NED i blokken, ja så kører porten i forhold til det ønskede.

# Port position viser dog (ofte) modsat af hvad der faktisk sker under kørsel sammen med blokkens udgange til visualisering i eks. Ipad. Når blokken får en slutmelding fra motor, ja så indtager # Port position dog korrekt visning - det samme gør udgangene til visualisering.

Hilsen Torben

EDIT: som om blokken ikke får et korrekt gennemløb hvis den modtager puls om oppe eller nede såfremt kørsel er igangsat direkte på portmotor. Dette spærer tilsyneladende KIP efterfølgende !?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Kontrolleren husker nogle gange gamle værdier, prøv at lægge et helt tomt projekt i kontrolleren.

Desværre, det hjalp ikke. Er ved at gå ud af mit gode skind efterhånden:unsure: Skal jeg mon have købt noget hjælp eller hvordan takler jeg det videre, syntes du?:rolleyes:

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har lige kontrolleret blokken, den virker tilsyneladende fint, hvilket giver mistanke om lokale forhold.

Har du, i ServiceView, tjekket at signalet fra dit kip tryk kommer helt frem til blokken?

UPS. Har lige set din edit, Blokken er udelukkende udviklet til at porten arbejder med signaler via IHC anlægget, den er ikke testet ved brug af portens egne tryk eller lign.

Jeg har lavet et par ændringer som opfylder nogle af dine ønsker:

  1. Kip spæres ikke ved manuel betjening af porten mens porten er i drift.
  2. Da porten ikke fortæller hvilken vej den kører, kun at den kører, via drift signalet, vil du stadig opleve forskel på udlæst og aktuel retning ved manuel overstyring.

Torben.vis

Sig endelig til hvis du finder andet. :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Har lige kontrolleret blokken, den virker tilsyneladende fint, hvilket giver mistanke om lokale forhold.

Har du, i ServiceView, tjekket at signalet fra dit kip tryk kommer helt frem til blokken?

UPS. Har lige set din edit, Blokken er udelukkende udviklet til at porten arbejder med signaler via IHC anlægget, den er ikke testet ved brug af portens egne tryk eller lign.

Jeg har lavet et par ændringer som opfylder nogle af dine ønsker:

  1. Kip spæres ikke ved manuel betjening af porten mens porten er i drift.
  2. Da porten ikke fortæller hvilken vej den kører, kun at den kører, via drift signalet, vil du stadig opleve forskel på udlæst og aktuel retning ved manuel overstyring.

Torben.vis

Sig endelig til hvis du finder andet. :huh:

Mange tak - smider lige blokken ind i aften. Og ja, jeg har set, at signalet kommer frem til blokken. Jeg tester dog primært via ServiveView af nemheds hensyn ude i garagen med min lille bærbar :P.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, TheDexterTeam skrev:

Mange tak - smider lige blokken ind i aften. Og ja, jeg har set, at signalet kommer frem til blokken. Jeg tester dog primært via ServiveView af nemheds hensyn ude i garagen med min lille bærbar :P.

Så er blokken lagt ind og testet: KIP samt igangsætning direkte på motor/eller Hørmann fjernbetjening giver ikke længere problemer i blokken: den kører fint modsat oppe/nede status ved aktivering på KIP eller direkte på motor. Jeg har ikke umiddelbart mere på dette punkt:)

Ved KIP stop under drift stopper motoren korrekt og fortsætter i samme retning ved fornyet KIP (jeg har ikke lige checket om det var det tiltænkt at det skulle være sådan eller om motoren skulle køre modsat ved KIP under drift) Funktionen er ikke afgørende for mig.

Omkring status under kørsel, ja så kan blokken ikke finde ud af det: jeg mener at kunne konstatere, at initial visning ved igangsætning er korrekt men visningen skifter til det modsatte umiddelbart efter. Kan det være fordi at denne del af blokken får input både fra KIP og så også fra driftssignalet fra motoren - sidstnævnte retter blokken modsat den initiale visning, som (altid) er korrekt!?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok