Hop til indhold

Zensehome Vs Ihc


ClausK
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg ved godt at spørgsmålet er stillet før, men det er vist ved at være 3 år siden, så der kan være sket en del.

 

Jeg er ved at bygge nyt hus og vil gerne lave en fremtidssikker el installation.

Hvis man nu skulle bygge en optimal el løsning skulle man så gå med det lidt ældre (og måske forældet) IHC ?

Eller er alternativer som f.eks. ZenseHome ved at være modne nok til at være reelle muligheder ?

 

Jeg syntes det er lidt svært at finde en kvalificeret elektriker der ved noget om IHC - de siger alle sammen "det er alt for dyrt" :)

Men hvor meget skal man som minimum investere i et IHC anlæg for at det er skalerbart og kan vokse med vores ønsker og behov ?

Jeg hører priser som 50K for en startpakke til 200K for en fuld installation. 

Men hvis jeg starter med en startpakke, er alle døre så stadig åbne ? altså i forhold til at udvide senere.

 

Og er IHC overhovedet fremtiden ? syntes det virker som om udviklingen enten er gået helt i stå eller går ekstremt langsomt.

(Kan f.eks. se i deres 3D universe at de skriver at der kommer en Android app i 2012, det er alligevel et par dage siden - er der slet ikke sket noget siden)

 

Med ZenseHome ser det ud som om jeg kan komme igang med een kontroller og een stikkontakt, og så ellers bare fylde på derfra.

 

Glæder mig til at læse jeres tanker - på forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har valgt en kombination af begge systemer, Ihc til de lidt mere specielle styringer og fordi jeg har en Ihc fjernbetjening og et par Ihc nøgleringe jeg ikke vil undvære, og Zensehome fordi jeg bruger energimålingen i stikkontakterne mm. til at holde styr på hvor jeg bruger min energi.

Jeg udveksler signaler mellem de to systemer ved hjælp af IO monduler.

mvh.

Arne

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Claus

Velkommen på IHC-user.

Generelt vil jeg påstå at graden af "fremtidssikring" afhænger af to ting. De komponenter du får indbygget i huset og programmet der styrer dem. Selv verdens bedste og mest fremtidssikre husstyringsprogram kan ikke selv tænde lyset i badeværelset når du går derind, medmindre du har monteret en bevægelsesføler, modsat er et hus med alle de rigtige komponenter og et elendigt program heller ikke meget værd.

Om det skal være det ene eller det andet system der styrer huset kommer and på jeres ønsker og krav til systemet. Hvis I ønsker at integrerer alt teknik og sikkerhed i huset i et system, hvilket anbefales, og foretrækker et fældes design, så ville jeg vælge IHC. Hvis I ønsker udlæsning af alle mulige, og umulige, værdier på grafer og lign. så er det nok KNX I skal kikke efter.

Der er ikke nogen tivl om at det koster ekstra at få et intelligent husstyrings system indbygget i huset, på den anden side bør det system I vælger også kunne spare andre systemer helt væk. F.eks. bør systemet, som minimum, også kunne styre både varmeanlægget og sikkerheden i huset samt være så fleksibelt programmeret at I selv kan tilpasse det til familiens skiftende ønsker og krav, også uden indgående kendskab til systemet.

Jeg er pt på ferie men sender også lige en PM.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der hvor jeg synes IHC rammer godt mht. "fremtidssikret snakken" er at stort set alle deres komponenter kan laves trådført. Dvs. "HVIS" Lk vælger at lukke IHC på et tidspunkt, ville man alle dage kunne bygge sit ihc om, til minimum en god gammeldags relæ styring. Zensehome er jo et lille firma op mod LK. Går de konkurs, kan du ikke få deres arbrydere / stikkontakter mere, og skal have skiftet ALT afbrydermateriel. Det var bla. det, der gjorde til at jeg valgte IHC. Og så er deres kontakter også pænere :-P

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes IHC var lidt kedeligt, så jeg gik efter noget andet. Jeg er ved at få installeret Loxone (loxone.com)

Får det lavet som en stjerne installation ligesom IHC, med LKs svagstrømstryk.

Der er mange systemer, men jeg kunne godt lide at dette kunne integrere meget andet udstyr, eg. Sonos, styre surround forstærkere, varmeanlæg. Samt at der er understøttelse for KNX komponenter, selvom jeg ikke planlægger at købe nogle. Mine stikkontakter er bare holdt som almindelig med afbryder, det er kun lys, ventilatorer etc jeg har relæ på.

Programmeringen tager jeg mig selv af, softwaren er gratis og umiddelbart ser det overskueligt nok ud, der er en del tutorials på YouTube og firmaet bag reklamerer med gratis support hvis man går i stå. Jeg programmer til hverdag, så jeg går ud fra at det ikke bliver for svært for mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu vil jeg ikke skrive en masse, men vi købte et hus med kun IHC wireless i.

Kendte ikke noget til det, men synes det var spændende, og gik i gang med at undersøge alle mulighederne iht. IHC.

 

Det der er ærgerligt med IHC Wireless er du ikke kan få PIR, Målere (fugt, skumring, temp), Alarm (røg,gas,vand og standard mod tyv), Kontakter på vinduer og døre som er wireless.

Så hvis du går IHC vejen så få nogle ledninger ind i væggene ;)

 

Dog hvis du senere vil opgradere lys hvis du ikke har IHC lys, er wireless fantastisk :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville vælge IHC. der er mange der lader sig begrænse af LK´s egne komponenter, hvis man går lidt til den kan du sagtens integrere hvad du har lyst til (musik, HVAC, gardiner, aflæsning af målere etc.)  IHC er bestemt ikke død, der er blandt andet kommet nye sensorer til temp/lux/fugt.

 

En anden ting, er support og at designet passer med resten af LK

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok