Hop til indhold

Switch Og Lign. På Ihc ?


Recommended Posts

Halløjsa

 

Jeg sidder med lidt af et hovedbrud...

 

Vi er ved at skulle bygge, og nu skal jeg beslutte hvordan og hvorledes mht. netværk og lign.

 

Spørgsmål 1.:

Kan man sætte en netværksharddisk i boksen og så dele indholdet på netværket?

 

Spørgsmål 2.:

Nogle af jer der har erfaringer mht. en data splitter?

 

Spørgsmål 3.:

Kan tage en splitter og sætte en switch i netværksudgangen og derved have flere tilslutningsmuligheder på samme?

 

Ser frem til at høre fra jer kloge folk :-)

 

På forhånd tak

 

Steffen

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Velkommen til..

 

Min personlige mening, Hold dig fra IHC net...

 

Lav i stedet dåser med tomrør steder hvor du måske kunne få brug for netværk / tv, og de steder du allerede ved at du vil have tv, lav da et dobbelt dataudtag og et antenneudtag..

 

Lav så din antenne installation som en stjerne installation, med krydspunkt samme sted som dit netværk,

 

fordelene ved et amindeligt netværk, er bland andet, at du i et normalt hjem, ikke behøver en skærmet installation hvilket vil sige billigere kabel, og samtidigt slipper du får en masse dyre ihc netbokse, og komponenter..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Brian

Ved ikke hvorfor du er utilfreds med IHC Net. Jeg har haft det i mange år, og er vældig glad for det. Det er ikke noget krav at det skal være IHC kabel man bruger, men jeg vil da anbefale det, hvis man ønsker et velafskærmet og hurtigt netværk.

Jeg er rigtig glad for at man kan konfigurere de enkelte udtag til at være data, tele eller antenne. Man behøver heller ikke "masse dyre ihc netbokse". Jeg bruger en standard gigabit switch, som står ved siden af IHC Nettavlerne. Det eneste man behøver i en grundkonfiguration er en IHC Nettavle, en IHC Strømforsyning og det antal IHC patch moduler man behøver. Ønsker man at distribuerer antenne signal skal man også have et IHC Antennemodul.

 

Steffen

Svar til spg. 1. Du kan ikke sætte en netværksharddisk i IHC nettavlen, men du kan placere NAS hvor du har lyst, og så koble den på din switch/router via IHC Net kablet

Svar til spg. 2/3. En hvilken som helst HUB/Switch vil fungere som en splitter, hvis den er tilsluttet dit eksisterende  netværk

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Steffen,

 

Vil som Brian anbefale at trække tomrør eller coax og PDS(min cat6).

Selvom Schneider/LK's IHC har været firstmovers på markedet for bygningsautomation i hjemmet gennem mange år(desværre kun i de nordiske lande), begynder de store spillere at vise interesse.(Google/Apple/Phillips/diverse billige mærker)

 

Det er nu forbrugermarkedet som styrer udviklingen og her har Schneider/LK desværre ikke fulgt med. (ift IHC)

 

Ingen tvivl om at IHC er et af de mest avancerede og gennemførte produkter der findes pt, jeg er selv meget tilfreds. Tror dog ikke helt på at de eksisterer om 5 år, men håber meget!

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror for øvrigt at det om få år vil være slut med trådede forbindelser. WiFi  AC standarden er ved at være ok, men der er stadig lidt problemer med full HD, og 4K er umuligt, men om få år skulle det også være muligt trådløst, Men der er intet pt. der slår en Gigabit switch, når man skal se HD materiale via lokalnetværket, men det kræver et godt netværk, f.eks. IHC Net, som er CAT7

Link til kommentar
Del på andre sites

Steffen har bedt om et svar ift bygning som sikkert skal holde mindst 10 år. Jeg vil anbefale at benytte standard komponenter hvor det kan lade sig gøre og benytte IHC til resten.

Det er muligt at jeg er i tvivl om LK/Scneider's involvering af IHC, men er endnu mere usikker på den kommende bygningsautomation fra google/apple/phillips psv. (er ikke sikker på at de vil være tilstede om 10 år)

 

Skal ikke kunne sige om link-10 kabler er cat7, men dem jeg har købt i 2014 er ikke skærmede per par.(sstp)

 

Angående 802.11ac, er en helt anden diskussion.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror der er noget begreb forviring her. IHC net kommer i flere varianter.

 

Der er IHC net basis som den hvor alle netværks kablerne ender i en fordeler boks http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=2405&n3=2428, hvor man kan til slutte antenne signal, data etc. Denne løsning omtales ofte som IHC net, og den er jeg HELT enig i at man skal holde sig lang væk fra. Den er totalt outdated.

 

Den anden variant hedder bare IHC Net og er tavler http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=1401&n3=1633&n4=163&n5=906 , hvor alle netværks kabler terminer i PDS stik. Denne løsning er teknologisk fuldt på højde med alle andre CAT7 installationer på market. Er man lidt fiks, kan man også terminer coax kabler i tavlerne, men det er ikke en del af standarden.

IMHO er den at fortrække frem for andre CAT7 løsninger, da tavlerne ikke fylder ret meget, man har en din skinne i midten, hvor man kan sætte antenne forstærker, switche etc. og så passer designet med LK's gruppe tavler.

 

Edit:

Som McenterFreak skriver herunder, har link-10 kablerne intet med IHC net at gøre. Link-10 kablerne er ikke engang godkendt til CAT3, hvilket alm. tlf. kabler er såvidt jeg husker.

Begge ovenstående varianter af IHC-NET anbefales udført med LK's skærmede CAT7 kabler, men kan ogås udføres med andre producenters netværks kabler. Der skal dog bruges skræmede netværks kabler hvis man vil bruge installationen til antenne signaler såvidt jeg husker.

I øvrigt er IHC net en fuldstænding standard PDS installation. Eneste forskel er at LK har designet nogle krydsfelts tavler, som matcher deres gruppe tavler, samt nogle switche etc. som kan sidde i disse. IHC-NET basis er kun delvist en PDS installation, da kablerne terminer i en fordele boks frem for i et krydsfelt. Væg stikkene er normale PDS stik.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok