Hop til indhold

To Tavler Med Eg. 15M Afstand


 Share

Recommended Posts

Hej,


 


Jeg har et hus med en ældre elinstallation og undersøger pt. hvordan jeg evt. kunne få denne opgraderet.


 


Alt min installation, el, og fjernvarme går ind i mit værksted, og går herfra ind i hovedbygningen i et hjørnet. Og to faser til stikkontakter og lys snor sig så gennem alle vægge og lofter i et 170m2 hus, godt nok i rør.


Jeg kan se hvis jeg skal have eg. IHC trukket ud til denne tavle (som er alt for lille og skal skiftes under alle omstændigheder), vil jeg få mange parallele ledninger.


 


Jeg overvejer derfor om jeg kan få lavet et knudepunkt i form af en tavle, et sted i boligen som giver mening, tæt på værelser og badeværelser og så have nogle input moduler og output moduler her og så få trukket forsikrede kabler til denne tavle, og noget link kabel til IHC controller som nok stadig giver mest mening at have i den første tavle, sammen med nogle input og output moduler også her.


 


Er det normalt at have to el tavler på denne måde? Og hvilke kabler ville give mening at trække?


 


Jeg tænker som udgangspunkt at det måske kunne distribueres i 3 tavler i alt.


 


Første tavle, hvor nuværende tavle er kun med sikringer, HFPI


Anden tavle lige ved siden af første tavle, kun med IHC moduler incl. controller.


Tredje tavle ca. 15m herfra kun med 24V input moduler og 230V output moduler og eg. et par dimmere.


 


Giver ovenstående mening?


 


Den tredje tavle ville formentligt dele væg med et soveværelse, er har IHC input/output modulerne nogle klik, brumme eller hyle lyde? Jeg har ikke set IHC i drift nogle steder endnu.


 


Med venlig hilsen


 


 


Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv 1 hovedtavlen og 1 sekundær tavle for at undgå alt for mange lange kabeltræk. Om det er normalt, tjaaa usædvanligt er det ihverttilfælde ikke.

Hvis det giver mening med flere tavler så er det jo løsningen. LK nævner det jo selv som en mulig installations variant med decentrale tavler. Det kan være pga langt/bøvlet kabeltræk eller pga en økonomisk betragtning.

IHC brummer eller støjer ikke i sig selv, men 230v relæerne kan dog høres klikke når de skifter tilstand. Min sekundærtavle er i et walk-in ved siden af soveværelset og vi kan da høre det hvis en af ungerne går sent i seng og lige skal i køkkenet inden. Men generende er det ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars,

 

Tak for svar!

Ved du hvordan dine to tavler er koblet sammen? Har du evt. billeder af dine tavler du vil dele?

 

Hvad er egenligt grundet til at de output moduler klikker? Jeg troede der var tale om en mosfet?

Jeg bliver nok nødt til at have kæresten med ud og høre det et sted for at vurdere hvor meget støj der er tale om. Desværre kender jeg ikke lige en i nærheden af Odense S der har et anlæg jeg kan kigge på.

 

Jeg har studset lidt over at de der 230V output moduler kun er 10A, det virker ellers til at de fleste tavler er hoppet over på 13A efter hånden. LK har ikke tænkt sig at opdatere til et nyt output modul med 13A og uden støj i nær fremtid?

 

 

Mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

et output 230 er med relæ udgangen, derfor den klikker, og også derfor den hedder 10A, fordi det relæ indeni, er mærket til 10A og relæet bliver fysisk større hvis den skal op i strøm.. 

output 24 er ganske rigtig en transistor udgang, og klikker ikke..

 

Sammenkobling af ihc tavler, gøres typisk ved at du har en forsyning fra din hovedtavle, sammen med en link 6/10 hvor du har dine I/O moduler koblet til controlleren, sammen med strøm til modulerne, eller der kan også placeres en lille ihc strømforsyning i undertavlen, så skal du bare huske at koble minus sammen med evt andre strømforsyninger..

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan finde billeder af installationer her:

http://www.ihc-user.dk/forum/gallery/

Mht 10/13 A så er 230v modulet jo opbygget som 2x4 så du kan forsyne den fra 2 stk. 10a sikringer og dermed komme op på 2,5a pr. udgang samtidigt, ift 1,8a hvis de var tale om 1 stk. 13a til alle 8.

Du siger bare til hvis du vi se/høre nærmere om min installation, men det kræver jo en lille køretur. Kender desværre ikke lige nogen i 5260 der har IHC, men de findes helt sikkert, så mon ikke der er en der tilbyder sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok