Hop til indhold
  • 0

And / Or I Røg Alarm Fb6.3.04.#2C


JohnDK
 Share

Spørgsmål

Hej alle

 

Jeg er ved at færdiggøre min Alarm installation til røgalarm. I den forbindelse vil jeg gerne bruge loggen til at se hvad og hvornår alarmen er blevet trigget. Dog er jeg blevet snydt, da alarm loggen kun logger når der en ændring. Dvs hvis man aktivere Røgsensor_1, resetter alarmen og derefter aktivere Røgsensor_1 igen bliver dette ikke til-skrevet i loggen. Der er altså kun en post i loggen med Røgsensor_1, selvom denne er aktiveret to gange.

Derfor kiggede jeg i fb6.3.04#2c for at "hacke" den, således at loggen altid vil blive til-skrevet. I den ombæring faldt jeg over nedenstående syntax, som jeg håber der er nogen der kan forklaremig hvad betyder:

Linje 7 - Indgang "Reset" checkes hvorvidt denne er ON -> Fint nok

Lad os nu antager at Reset er ON, altså eksekveres "under program" i linje 9

Linje 10 - Nyt betingelses check

Nu knækker filmen.

Hvordan kan man i linje 10 have et udtryk for et "OR" alene. Som jeg læser det, står der: OR "Indikering af Alarm - Røg" = ON, men OR hvad ??

Det udtryk vil jo altid være sandt ??

 

Er det meningen at det skulle være hænge sammen med det "AND" der er i linje 7, så det overordnet bliver

"Indgang for Reset" = ON OR  "Indikering af Alarm - Røg" = ON ??

 

Hvis det er tilfældet vil jeg jo mene at det skulle være ligesom vedhæftet billede "IHC_And_OR_Spørgsmål.jpg"

 

Håber I kan forstå spørgsmålet og forklare mig denne syntaks.

 

På forhånd tak

Mvh John

post-6691-0-54716700-1429126546_thumb.jp

post-6691-0-61840700-1429126552_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nu knækker filmen.

Hvordan kan man i linje 10 have et udtryk for et "OR" alene. Som jeg læser det, står der: OR "Indikering af Alarm - Røg" = ON, men OR hvad ??

Det udtryk vil jo altid være sandt ??

Er det meningen at det skulle være hænge sammen med det "AND" der er i linje 7, så det overordnet bliver

"Indgang for Reset" = ON OR "Indikering af Alarm - Røg" = ON ??

At der står et "OR" alene, er ikke anderledes end hvis står "AND" alene.. Så ville det bare i stedet være AND "Indikering af Alarm - Røg" = ON, men AND hvad ??

Når man indsætter et "under program" laver den automatisk betingelsen som en "AND" funktion, og man kan så ændre den, hvis man skal bruge "OR" i stedet, så jeg vil gætte på, at der under tilblivelsen af funktionsblokken, bare har været sat en betingelse mere ind, som programmøren så har fundet ud af ikke virkede/var nødvendig og derfor slettet igen, og har så enten undladt at lave det om til AND igen, da det jo ikke har nogen betydning, eller måske har glemt det.

Angående dit problem med loggen, er fejlen i 6.2.02.#3b. Log af Tyverialarm og røgalarm.. Der skal du rette Alarm log 1 + Alarm log 2 til at de bliver tilskrevet i stedet for skifter tilstand. Så kan den logge samme type alarm flere gange i træk. Se vedhæftede..

post-3951-0-41596200-1429200600_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

 

Tak for svaret. Undskyld den lange svartid fra min side.

Jeg var netop ved at teste opstillingen igen, og har netop afprøvet din ide. Det virker jo lige efter hensigten, det sparede lige mig for en del afprøvning og test :-)

Super, tak for hjælpen  :)

 

Med hensyn til den "manglende" oprydning takker jeg også for forklaringen. Blev fuldstændig rund forvirret af et manglende udtryk i "OR"

 

Mvh John

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok