Hop til indhold

Ihc I Nyt Hus - Tilbud Fra Elektriker


Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg skal til at færdiggøre materialelisten på mit nye hus og er nået til el delen.

 

Jeg har fået nedenstående tilbud fra entrepenøren, men jeg synes det lyder lidt voldsomt?

 

Standard installation + automatisk lys + udestrøm

37.350 kr

 

IHC lampe udtag med dæmp 4 stk.

8.500

 

IHC varmestyring 11 zoner

42.250

 

IHC lille alarmpakke installation tastetur. Sirene. Statustryk. Magnetkontakter indlejret i karm i samtlige døre/vinduer i underetagen + 2 PIR +2 røgsensor + 1 vandsensor                  

31.625

 

Jeg har også nogle "gamle" beolab 3 som skal op og hænge sammen med mit fjernsyn i stuen. Er der nogen der har en anbefaling ifht. om jeg bare skal få trukket et tomrør og så føre 220 v + højtalerledning til fjernsynet som agerer forstærker, eller om man skal investere i IHC net delen som kan konvertere til DIN 8 stikket fra B&O til et netstik og så tilbage igen når den kommer ned til fjernsynet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Standardinstallation til 37.500 er det IHC (bolig)?

For det er absolut rimeligt hvis det er for en komplet IHC-installation, måske nok i tillæg til en standard el-installation på XX.XXX kr.

4 dæmpbare lampesteder for 8.500, det kan du få lavet efterfølgende for ca 5.000 kr, eller bare lave det selv ved at skifte lampeudtagene til wireless, så koster det ca 2500 kr i materialer (du må lave det selv hvis du ikke ændrer i tavlen).

Varmestyring, puha, det er dyrt, og du vil aldrig kunne tjene de penge ind på mindre varmeforbrug.

Jeg har det, men det er fordi jeg selv er elektriker, og så bare fordi man kan... :) Og jeg har lette gulve, så regulerer på det klæbet af dagen, så giver det mening.

Lille alarmpakke er ikke ret dyr,men du kan lave noget andet for det halve som også er ret checket, jeg har selv PowerMax Pro og der findes meget godt som også kan kobles på IHC

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Bjarne

 

Tak for input! Det har givet noget at tænke over. ifht. varmsestyring, så har jeg faktisk tung gulvvarme i både stueetage og 1. sal så giver det nok ingen reel værdi udover at kunne aflæse temperaturen... :-/

 

Det lyder spændende med powermax. det vil jeg lige undersøge. Jeg valgte egentlig ihc alarm fordi det så var samlet, men hvis de kan snakke sammen alligevel.

 

Jeg vil egentlig bare gerne starte skalsikring når jeg trykket på "godnat"-knappen og så have magnetkontakter på alle åbninger i underetagen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Kaper,

 

Med hensyn til tilslutningen af dine BeoLab 3'er.

Hvis du er sikker på hvor du skal have TV'et stående, så ville jeg blot trække tom rør der til, det har jeg selv gjort. En modul dåse bag højtaler med blænd dæksel, hvor 230 VAC og PL kabel er fremført i hvert sit rør. At både 230 VAC og PL kabel så samles i dåsen og går ud gennem samme gummigennemføring er nok ikke helt efter bogen, men det kosmetisk mest elegante efter min mening, man kan jo ikke skjule meget bag en BL 3.   

 

Jeg har svært ved at se en fordel i B&O PL IHC Net delen, med mindre du spreder en række RJ45 udtag rundt i kroge og hjørner af din stue, for til sidst at kunne beslutte en tilfældig placering af dit TV, med efterfølgende koblinger ved din tavle, som understøtter dette.

 

Held og lykke med projektet.

 

Bedste hilsner Ole.


 

Link til kommentar
Del på andre sites

Heysa,

 

Jeg har skrevet en del med Bjarne ang. selv at få installeret powermax pro, her er nogle af mulighederne.

Det jeg synes er det mest positive er at det er trådløs.

Jeg vil anbefale at skaffe den nyeste Pro eller ver.17 og over.

 

Den kan så få følgende tilføjelser:

 - GSM350 ca. 1.500,- (SMS/Ring)

 - Proxy læser? (findes i en bundle, du kan også få Touch-Screen Key-Prox MKP-160 (Skal bruge v.17 eller højere) som jeg overvejer til entrén)

 - PowerLink2 ca. 1900 fra UK - denne bruges til at styre med en APP + du kan også se overvågningskamera. (RJ45 tilslutning)

http://www.powermaxshop.co.uk/products/Powerlink2.html

 

Det kan betale sig at finde et sted hvor det sælges som bundle. Du kan typisk få et PIR eller en magnetkontakt med gratis + det løse

 

Magnet kontakter (trådløs):

MCT-320 (Lille)

MCT-302 (Stor) - denne har en ekstra indgang. (jeg kan ikke lige se hvad jeg skulle bruge det til, måske andre ved bedre)

Pris: ca. 390,- pr. stk.

 

PIR (Trådløs) de koster ca. 580 pr. stk

 

Jeg vil anbefale ekstra lydgivere, både indvendig og udvendig, så "tyven" skal flere steder hen for at stoppe støjen

Udvendig (trådløs): MCS-730 eller MCS-740

Pris ca. 1100,-

 

Indvendig (trådløs): MCS-720

Pris: ca. 1000,-

 

Det er bare systemet, du skal så også bruge dette for at koble til IHC:

1 stk. 12V dc relæ til at sætte på på PGM-udgangen, for at overføre status til IHC. ca. 150,-

Link: http://www.elvvs.dk/p/relae-komplet-rt-2c-o-12vdc-8a-100289/

Input 24/3, ca. 435,-

Guide: Kan findes på FB PDFen

 

 

Hvis du vil have mulighed for nattilkobling via IHC:

Skal du også slagte en fjernbetjening, lodde ledninger på til et relæ og skjule den i centralen.

Håndsender 4 kanal / MCT-234 ca. 350,-

1 stk. 12V dc relæ for at overføre status til IHC. ca. 150,-

Link: http://www.elvvs.dk/p/relae-komplet-rt-2c-o-12vdc-8a-100289/

Guide: http://www.ihc-user.dk/forum/topic/4617-alarm-impuls-til-ihc-hvordan/

 

Jeg håber det giver et lille overblik. Jeg synes selv der er meget at sætte sig ind i mht. til dette. (der er også røg/gas/vand/kulilte sensorer som er trådløse)

Jeg har regnet mig frem til at mit setup kommer op på 14.000 ca.

 

Hvis der er noget jeg har misforstået eller ikke giver mening så må i gerne rette. Dette er kun et teoretisk setup for mit vedkommende :)

 

Mvh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med at blande mig i denne. :)

 

Det skal siges at jeg ikke har sat mig grundigt ind hvor dybt PowerMax alarm løsningen kan integreres med IHC controlleren, og medgiver at det er smart at det er trådløs, både ved etablering, og eventuelt efterfølgende udbygning.

 

Da jeg selv skulle beslutte mig for den ene, eller den anden alarm løsning, var det dog ikke nok, i det jeg synes der var en række andre ting jeg gav afkald på, eller der blev mere kompliceret at etablere.

 

Det være eksempelvis:

  • PIR i alle rum benytter jeg ikke kun til alarmformål, de tænder og slukker lyset i gangarealer, og slukker i øvrige rum, efter forudindstillet tids inaktivitet.
  • Via tryk i køkkenet kan jeg gøre røgalarm inaktiv i forudindstillet tid, hvis alarmeringen skyldes ”røg i køkkenet”
  • GSM / SMS ønsker jeg at gøre brug af til andet end alarmformål, eksempelvis muligheden for at få besked hvis der er kommet ny post, uden at postkassen har været tømt i en forudindstillet tid, og hvis jeg ønsker at aktivere havevanding under ferie / fraværd, med mere.

Jeg ved at der været diskuteret hvor stabil IHC alarm løsningen er. Jeg har haft 2 ”falske alarmer” over 7 år, som begge er sket via samme PIR. Det er 2 for meget, i det jeg ikke kan finde en god forklaring på årsagen, en meget teoretisk ide er termisk udsving ved solindfald gennem vindue i umiddelbar nærhed af PIR. Men overordnet lever alarm løsningen fuldt ud op til mine forventninger, og giver den komfort og fleksibilitet jeg ønsker.

 

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke lade være med at blande mig i denne. :)

 

Det skal siges at jeg ikke har sat mig grundigt ind hvor dybt PowerMax alarm løsningen kan integreres med IHC controlleren, og medgiver at det er smart at det er trådløs, både ved etablering, og eventuelt efterfølgende udbygning.

 

Da jeg selv skulle beslutte mig for den ene, eller den anden alarm løsning, var det dog ikke nok, i det jeg synes der var en række andre ting jeg gav afkald på, eller der blev mere kompliceret at etablere.

 

Det være eksempelvis:

  • PIR i alle rum benytter jeg ikke kun til alarmformål, de tænder og slukker lyset i gangarealer, og slukker i øvrige rum, efter forudindstillet tids inaktivitet.
  • Via tryk i køkkenet kan jeg gøre røgalarm inaktiv i forudindstillet tid, hvis alarmeringen skyldes ”røg i køkkenet”
  • GSM / SMS ønsker jeg at gøre brug af til andet end alarmformål, eksempelvis muligheden for at få besked hvis der er kommet ny post, uden at postkassen har været tømt i en forudindstillet tid, og hvis jeg ønsker at aktivere havevanding under ferie / fraværd, med mere.

Jeg ved at der været diskuteret hvor stabil IHC alarm løsningen er. Jeg har haft 2 ”falske alarmer” over 7 år, som begge er sket via samme PIR. Det er 2 for meget, i det jeg ikke kan finde en god forklaring på årsagen, en meget teoretisk ide er termisk udsving ved solindfald gennem vindue i umiddelbar nærhed af PIR. Men overordnet lever alarm løsningen fuldt ud op til mine forventninger, og giver den komfort og fleksibilitet jeg ønsker.

 

Hilsner Ole.

 

Jeg giver dig helt ret Ole.

Hvis jeg skulle bygge helt nyt / renovere ville jeg nok også vælge IHC løsningen og trække ledningerne.

Som du siger kan du bruge PIR til lys styring samt Alarm. Men jah jeg har ikke lige lyst til at renovere (Eller købe nyt :D). Så for mig er det en "ok" løsning

Men jah det giver flere muligheder, samt du ikke er ude i alle de relæ løsninger og lodde for at få det optimale ud af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej alle

 

Tak for alle de gode svar - også omkring Powermax. Jeg er gået "fuld" IHC og kører det hele igennem LK moduler. Nu glæder jeg mig bare til at elektrikeren begynder at trække ledninger rundt. :)

 

Og Ole, tak for ideerne til min BL3'ere. Det er samme måde jeg har gjort det i min lejlighed idag. Jeg var dog i tvivl om jeg skulle sætte et RJ45 stik op og bruge en adaptor (skal have fat i et nyt fjernsyn som ikke bruger DIN men RJ45).

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok