Hop til indhold
  • 0

"styring" Af Alle 230V Udgange?


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Har I styring på alle stikkontakter (én stikkontakt = én 230v udgang) eller har i én eller flere stikkontakter med fast fase (tænd og sluk på kontakten).

 

Hvis begge dele, hvad har så været Jeres filosofi for hvor I har gjort hvordan?

 

Nogle udgange/styringer kan man jo bare lade stå tændt via programmeringen mens andre måske sættes til tænd/sluk via trådløs tænd/sluk.

 

Omvendt, så bør man vel også have enkelte kontakter med fast fase så man kan få strøm i fald IHC´en fejler.

 

Hvad tænker/gør I? :P

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har trukket en 3-leder fra HVER stikkontakt og hen til samlebokse. Derfra har jeg 7-ledere ud til output modulerne. Så flytter jeg rundt i samleboksene efter behov. Jeg har fast fase på de stikkontakter jeg ikke har brug for at kunne styre.

Hvad har du typisk koblet på stikkontakter du ikke "vil" styre?

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1) Har I afbrydere på Jeres stikkontakter?

Nej

 

2) Hvis ikke I har afbrydere - har I så dedikeret eks. en kip på et trådløs afbryder eller styrer I det via softwaren?

Jeg har ikke et dedikeret tryk til hvert udtag. De indgår typisk i et scenarie, hvor man fx tænder hygge- eller filmlys i stuen. Så det er jo i virkeligheden et spørgsmål om programmering.

 

3) Har I dedikerede stikkontakter helt uden om IHC (kun fast fase)?

Ja - Mine udtag sidder parvis ca 30 cm over gulv. Den til venstre er styret af IHC, den til højre har konstant strøm.

Der er trukket 5 leder rundt, så man kan skifte udgang på udtagene, og skifte fra fast til styret, hvis man ønsker det.

De styrede udtag bruges til lamper, tv, stereoanlæg m.v., mens de faste er gode til når den bærbare har brug for strøm, en støvsuger osv.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja - Mine udtag sidder parvis ca 30 cm over gulv. Den til venstre er styret af IHC, den til højre har konstant strøm.

Der er trukket 5 leder rundt, så man kan skifte udgang på udtagene, og skifte fra fast til styret, hvis man ønsker det.

De styrede udtag bruges til lamper, tv, stereoanlæg m.v., mens de faste er gode til når den bærbare har brug for strøm, en støvsuger osv.

 

Bare lige: 5-leder ud til hver par ik´?

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

 

Jeg har også 5-leder sløjfet imellem mine 5 dobbelte stikkontakter i stuen. stikkontakterne er dem med 2 tændinger. 1 fast fase og 2 forskellige tændinger som jeg så kan skifte hvis jeg får behov for det.

 

Jeg kan sagtens se at fleksibiliteten mindskes hvis ikke man har hver eneste stikkontakt så de kan styres, men hvor tit er det lige man har behovet for at ændre på det, samt hvor mange controllere skal du have i din installation? husk max 128 trådede udgange pr. controller, så der går nemt 1 controller bare til stikkontakter.

 

Jeg har 3 scenarier i min stue, TV, Spisning og rengøring og så styrer jeg det den vej. de 2 grupper i stikkontakterne har jeg så på hver sin knap så jeg kan styre dem individuelt, men det er godt nok sjældent jeg rører ved dem..

 

Øvrige rum er lavet med 1 tænding og 1 fast fase..

 

Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

 

Jeg har også 5-leder sløjfet imellem mine 5 dobbelte stikkontakter i stuen. stikkontakterne er dem med 2 tændinger. 1 fast fase og 2 forskellige tændinger som jeg så kan skifte hvis jeg får behov for det.

 

Jeg kan sagtens se at fleksibiliteten mindskes hvis ikke man har hver eneste stikkontakt så de kan styres, men hvor tit er det lige man har behovet for at ændre på det, samt hvor mange controllere skal du have i din installation? husk max 128 trådede udgange pr. controller, så der går nemt 1 controller bare til stikkontakter.

 

Jeg har 3 scenarier i min stue, TV, Spisning og rengøring og så styrer jeg det den vej. de 2 grupper i stikkontakterne har jeg så på hver sin knap så jeg kan styre dem individuelt, men det er godt nok sjældent jeg rører ved dem..

 

Øvrige rum er lavet med 1 tænding og 1 fast fase..

 

Martin

Du skriver, at du sjældent rører ved de to grupper i stuen. Vil det sige, at du ikke slukker for eks. tv, tv-boks etc. om natten? - for jeg forstår det sådan, at du ikke anvender den faste fase i stuen?

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok