Hop til indhold

Op Start Af Ihc Wireless


Recommended Posts

Hej er helt ny her og også til ihc selvom jeg har kendt til det i mange år.

Nu står jeg for at jeg skal i gang med renovering af huset og ønsker at få ihc samt varmesturing til gulvarmen og røg alarmer sat senere rigtigt alarm.

Min renovering vil blive gjort i etapper af øknomiske årsager.

Så der for vil jeg hørehvad jeg som minium skal bruge for at kunne starte med 3 rum.

Fældes for alle rum er de skal kunne dæmpe lyset samt jeg vil bruge denne led spot som er på 230v

http://www.led-manden.dk/led-indbygningsspot/63-indbygningsspot-9w-varm-hvid-hvid-1500993424344.html

Første rum skal have 4 stk af den ledspot samt 2 lamper som ikke kan dæmpes de 4 spot skal kunne tændes for sig selv og de 2 andre for sig

Samt jeg skal bruge 3 230v udtag

Andet rum skal have 2 spot og ikke andet

Sidste rum skal også have spot ( antal ikke afklaret endnu) samt mulighed for at hænge en lampe op uden dæmp.

Hvad skal jeg som minimum bruge til dette?

Og hvad skal jeg her efter bruge hvis det skal kunne styre en 12 kreds gulvvarme?

Link til kommentar
Del på andre sites

til dæmpning af spots vil jeg anbefale at du bruger en Wireless dimmer, den giver dig mulighed for at styre hvormange % dit lys skal lyse, evt. via ipad osv. det kan du ikke med en fortrådet dimmer, den kan du kun sætte forvalgte niveauer på, og den kræver samtidigt flere 24v outputs,

 

Hvis du skal spare, kan du med fordel placere de Wireless dimmere ude i installationen, den passer i en 1modul dåse, og har så 4 tryk indbygget, den er perfekt til renovering af en gammel installation

Den er her : http://billigihc.dk/lysdaemper-relae/29121-ihc-wireless-lysdaemper-250w-uni-dim-hvid-1-stk-5703302127202.html

Jeg vil anbefale at du afprøver om den kan dæmpe de pærer du henviser til, da det sommetider kan være en kamp at dæmpe LED

 

Denne dimmer kan også sættes ved tavlen i et stykke kanal, så du har alle dimmere samlet (den laves ikke til din montering, og mange sætter dem i kanal ved tavlen) det er klart den smarteste dimmer når du starter fra bunden, og den der giver dig flest muligheder.

 

Hvis du så har mulighed for det, vil jeg anbefale at du fortråder dine tryk og sætter dem til et input modul i tavlen, det vil klart være den billigeste løsning, men hvis det ikke er muligt kan du også bruge Wireless tryk i hytten, (det gør jeg selv uden problemer)

 

Hvis du bare starter med tre rum, så kan du nøjes med at købe de tre dimmere jeg henviser til de kan arbejde som stand alone, og kan senere linkes til en controller.

 

med hensyn til rummet med spots og lampe uden dæmp, kan du også bruge dimmeren og montere den ved døren, så kan du evt. sætte et Wireless lampeudtag op med relæ udgang (http://billigihc.dk/lysdaemper-relae/29702-ihc-wireless-lampeudtag-o80-relae-hvid-1-stk-5703302127257.html) den kan du også linke sammen med dimmeren som stand alone så du har knapper til dæmp og klapper til lampeudtaget, eller du kan her vælge at koble controlleren til, og så have et output 230 modul og et almindeligt lampeudtag, hvilket bliver den billigste løsning i længden.

 

og med gulvvarmen, skal du alligevel have controller på...

her skal du bruge en controller og til 12 kredse skal du bruge 2 stk output 24 og selvfølgelig 12 24v telestater, (her anbefales 24 volt, da der er transistor udgange i en output 24 og de klikker ikke, som på en output 230, det kan blive en værre klik koncert) og så skal du bruge nogle rumfølere, her laver zigza nogle som er kompatible med ihc og en del billiger end lk´s egen, det kræver bare at du selv kan montere dem i et 1m blænddæksen og bore lidt huller www.zigza.dk følerene skal tilsluttes til et input 24/3 modul

 

god fornøjelse og velkommen til forummet

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg har selv tænkt at jeg skulle bruge dette:

 

1 stk LK - IHC Wireless Controller Visual med Viewer, 820B1400

3 stk LK - IHC Wireless lampeudtag med lysdæmper, 505D6102

2 stk LK - IHC Fuga batteritryk med 6 slutte fra Lauritz Knudsen - 505D6003 dog med lysdæmper

1 stk LK - IHC Wireless Fuga kombi lysdæmper 250w

 

men jeg syntes at det er lidt overkill at bruge lampeudtag til mine led indbygnings spot.

 

til styring af min varme tænkte jeg at jeg skulle bruge:

1 stk LK IHC® OUTPUT MODUL 8 UDGANGE 230V, 120B1020

1 stk LK IHC® CONTROL STRØMFORSYNING 72W/24VDC, 120B1062

1 stk LK IHC® INPUT MODUL 16 INDGANGE 24VDC 3MA, 120B1011

2 stk LK IHC® OUTPUT MODUL 8 UDGANGE 24VDC, 120B1021

12 stk FUGA IHC TEMPERATUR SENSOR HVID, 507D6531

12 stk GULVFØLER INCL.4 MTR. KABEL, 120C1010

 

og selvfølig en gulvarme med 12 stk 24v telestater

jeg hade ikke lagt mærke til at temperatur sensor ikke var wireless
hvad type kabler bruger man til at tråde ihc udstyr hvis man ikke køre wireless?

 

og kan de controler og moduler som skal bruge til varmestyring bare trådes op til den wireless controler?

Link til kommentar
Del på andre sites

Til trådning bruger man IHC Link10 eller Link6 kabel.

 

Og som Temperatur sensor kan jeg inge kun anbafale dem fra zigza, da de er billigst

 

Så skriver du fuga batteritryk med 6 slutte, dog med lysdæmper, der ved jeg ikke hvad du mener, batteritryk kan ikke fåes med lysdæmper...

 

Som du selv siger er det overkill med lampeudtag til dine spots, derfor jeg siger du kan bruge en kombi dimmer, den har tryk og lysdæmper i et, så kan du bruge dem som tryk i dine rum og samtidigt lysdæmper (den har 4 knapper)

 

De moduler du skal bruge til varmestyring, input og output, trådes op til din controller, på lk´s hjemmeside, kan du finde fortrådnings eksempler på både varmestyring og alarm 

Link til kommentar
Del på andre sites

En kombi dimmer http://billigihc.dk/lysdaemper-relae/29121-ihc-wireless-lysdaemper-250w-uni-dim-hvid-1-stk-5703302127202.html forbindes med fase, nul og tænd ledning, 230v via PVL 1,5 kvd

 

Link10/6 er svag strømskabel og kan bruges til dine rum termostater

 

Den lampe der skal tænde "forskudt" kan evt laves med et ø80 lampeudtag i trådløs http://billigihc.dk/lysdaemper-relae/29702-ihc-wireless-lampeudtag-o80-relae-hvid-1-stk-5703302127257.html (skal have fase, nul og jord, resten klares trådløst fra kombi dimmerens ekstra trykknapper)

 

ELLER

 

via et almindeligt ø80 lampeudtag som koples på et output 230 modul ved din controller

 

P.S. sådanne systemer må kun installeres af et autoriseret el-installatør

Redigeret af Brian (Badazz)
Link til kommentar
Del på andre sites

oki nu tror jeg at jeg er ved at have forståelse for hvordan det bygges op.

 

kombi dimmer http://billigihc.dk/...3302127202.html forbindes med fase, nul og tænd ledning sammen med de spot som den skal styre - er det rigtige forstået

samtidigt med at den kombi dimmer kan styre lampeudtag i trådløs http://billigihc.dk/...3302127257.html som kan tænde en særskildte lampe?

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok