Hop til indhold

Udevnige Spots Og Skumringsrelæ


Yoinkz
 Share

Recommended Posts

Hej Eksperter,

 

Jeg har nu færdiggjort monteringen af mine udvendige spots i udhænget. Derudover har jeg monteret en "LK IHC® SKUMRINGSRELÆ TYPE MM STANDARD" som skal registrere lyset, så mine spots i indkørslen tænder når et hvis niveau er nået. Jeg er dog lidt usikker på hvordan jeg gør det ud fra de tanker jeg har om det.

 

Hvad skal mit skumrings relæ tilsluttes? 

Hvad skal jeg sætte mine spots på, hvis jeg ønsker at dæmpe dem og måske lave et scenarie eller to (Samtidig med de kan reagere på skumrings relæet)?

Kan man sætte et automatisk tidspunkt for slukning, hvis lyset er blevet aktiveret af skumrings relæet? 

 

Alle mine spots er sløjfet og kører på et down light kabel der er trukket helt ud til min IHC controller. 

 

Hvad tænker i, og hvad skal jeg bruge?

 

Mange tak,

 

// Yoinkz

Link til kommentar
Del på andre sites

Skumringsrelæet skal tilsluttes et 24v inputmodul.

Men du kan alternativt benytte den FB der ligger her i forummet og hedder Virtuelt skumringssensor.

Lamperne tilsluttes en wireless universal dimmer der monteres i et underlag ved siden af tavlen.

Så benytter du bare en passende standard udelys FB fra LK. Der er lavet nogen der kan håndtere forskelligt lysniveau (scenarier) på forskellige tidspunkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

FB = FunktionsBlok.

Dvs den programstump du ligger ind i højre side af Visual programmet for at få en given funktion ved f.eks. tryk på en taste. 

 

Ja det virtuelle skumringsrelæ er ren software der "simulerer" et fysisk skumringsrelæ. Det er indkodet gennemsnitlige sol op/nedgangstider, og passer derfor nogenlunde. Men kan naturligvis ikke tage højde for en mørk og overskyet dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu da du har monteret et fysisk skumringsrelæ så brug det.

Det virtuelle er jo kun ment som alternativ, og vil aldrig afspejle skumring/lysniveau ligesågodt.

 

mht montage af en universal Wireless dimmer så er den beregnet til at side i et standard 1 modul underlag (ligesom afbrydere/tryk)

feks.:

http://billigihc.dk/lysdaemper-relae/30242-ihc-wireless-universal-250w-uni-dim-hvid-1-stk-5703302127172.html

http://billigihc.dk/underlag/28746-fuga-underlag-1-modul-hvid-1-stk-5703302099035.html

 

Her er et eksempel hvor de er monteret i 1½ modul indbygget i en kabelkanal ved en tavle. Så er der monteret blinddæksel øverst som passende benyttes til opmærkning:

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/922-min-tavle/#entry6533

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Thomas,

 

Tak for opmærksomheden, men jeg foretager mig nu intet selv, men jeg vil gerne programmere det selv og det er der 100% intet ulovligt i. Jeg har en elinstallatør som har foretaget alt el installation i mit hus samt sætter alt det ihc sammen jeg bestiller hjem, så bare rolig der er papir på det hele. Jeg gider bare ikke betale hans pris for modulerne i forhold til det jeg kan finde det til på nettet. Udover det kan jeg godt lide at vide hvordan det hænger sammen fra folk herinde som ikke tager en klink for at hjælpe og komme med gode bud ud fra deres egen erfaring - det er jeg meget taknemmelig for.

 

Jeg er lidt den type der gerne vil lave det selv (programmeringen) så jeg selv kan ændrer fremadrettet og lærer hvordan det hele fungere, så jeg ikke skal betale hver gang jeg ønsker ændring.

 

Lars tak for linksne, så må jeg hellere få bestilt det hjem. Var også dem jeg nok skal have til mine andre spots i huset, da jeg fik uni dimmer til dem som ikke kunne lave scenarier på samme måde.

Men skal jeg være bekymret når der står de ikke kan dæmpe LED? Det kan mine uni dimmere nemlig med Nordtronic spots som er godkendt til dæmpning med UNI or CRdimmer?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok