Hop til indhold

Alternativ Temperatur Sensor


Recommended Posts

Hej Alle

 

Jeg skal have lavet min gamle gulvvarmestyring over på IHC'en og samtidig have min ventilation koblet ind, hvortil jeg har 2 lange (54m) 180mm rør i jorden til forvarmning og køling, så nogle temperatur forudsætninger er nødvendige. I dette projekt kan jeg se at intet kan genbruges, og jeg skal derfor have rigtig mange følere indkøbt til alle rum, og til forskellige målinger på min ventilation.

 

Følerne har LK og Zigza, men det løber også hen et sted økonomisk, hvor jeg ikke helt ønsker at være med, så jeg vil søge nogle alternativer, men hvad er det de 2 følere kan, som ingen andre kan?

 

24v ind, og derefter kommer noget ud, men hvad? er det fordi de andre følere er dokumenteret med en bestemt udgangsspænding pr. grad eller?

 

Formoder de begge bruger pt100 elign.

 

Hvis jeg finder alternativer lægger jeg gerne op herinde.

 

Vh Jacob

Link til kommentar
Del på andre sites

Selve sensoren er bare en simpel LM35.

Det er der fidusen er at få den aflæst og værdierne ind i IHC systemet.

Hvis du bare er ude på at se værdier fra en PT100/1000 føler, 1-wire eller andet ja så må du opfinde noget så data kan indlæses i IHC. Her kan man efterhånden benytte nogle af alle de homeautomations løsninger der benytter en RaspberryPi. Så alt ialt, skal man gøre op om det i det hele taget skal integreres med IHC, eller om man skal lade "det andet" tage over og stå for styringen/intiligensen, og så bare lade IHC klare 230V lamperne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du bare er ude på at logge temperaturdata kan du overveje en stokerbot:

http://stokerlog.dk/hardware

Den koster ca. 450,- + 75,-/sensor.

Men det får du selvfølgelig ikke varmestyring af.

Bemærk i øvrigt at IHC temperatur sensorer er trådførte. De fåes ikke trådløse som mange varmestyrings rum termostater der næsten altid fåes med display.

Så det er ikke sikkert der er meget synergi i intergration med IHC. Måske er det bedre at gå efter at andet system/koncept.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå du skrev samtidig.

Med en IHC sensor bliver den analoge temperaturværdi fra sensoren aflæst med en PIC kreds som så omsætter det til et bitstrøm på en indgang i et 24V inputmodul. Når der i Visual er konfigureret en temperatur sensor på denne indgang, vises pulsstrømmen/mønsteret som en talværdi istedet for en flimrende ON/OFF.

IHC kan IKKE læse analoge værdier, kun On/Off state på 24V eller 230V indgange.

Klaus har dog også lavet et modul der kan omsætte 1-10V til talværdier i IHC Visual. Tekstmæssigt står der bare 0-100 grader i IHC Visual, men det må du så abstraherer fra hvis det f.eks. er en værdi fra en LUX sensor du måler på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok