Hop til indhold
  • 0

FB udfordring


DennisS
 Share

Spørgsmål

Styring af udendørslysstarter med følgendeKriterier:Når Skumringsrelæ er ON, tænd lys, Dimmer on 49%Når PIR går ON, dimmer 99% i X minutterSluk for ALT lys fx kl. 2200*), men tænd igen hvis skumringsrelæ er ON kl. 0700Hvis PIR-aktivitet mellem ovennævnte tider - tænd lys og Dimmer på 99% i 5 minutter.Tag hensyn til at skumringsrelæ, måske først går ON efter *)Med så mange tidspunkter, timere - justérbare som muligt.Jeg har lavet følgende funktionsblokke, der tager hensyn til det meste, men er kørt fast:Skumringsrelæ skifter statusNedblændet lys (normal)PIR-tænding af lys når natFuldt blus (aktivitet)Natte/morgen sluk/tændFølg/sluk (sikkerhedsventil)de løser problematikken dog uden funktionsblokken Hustilstand samt nogen justeringsmuligheder. Men det burde være muligt blot at have én funktionsblok til det hele.Er der nogen der "tør" tage udfordringen op:Input:SkumringsrelæPIRHustilstand - det ville være smartManuel overstyringManuel tidsbegrænset overstyringOutput:UNI250 Wireless dimmer lampeudtagKriterier: som ovenfor.- Ja, det er noget af en udfordring, men jeg er overbevist om at der sidder nogen derude der bare kan det der.stor hilsenDennis

udfordring.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej DennisSEr gået lidt i gang.Dette er kun en prøve, men kan du ikke skrive om det er noget i den stil du har forstillet dig ?Hvad vil du bruge Hustilstand til ?Jeg arbejde vider i morgen.. [file name=Styring_af_udvende_lys.vis size=71237]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Styring_af_udvende_lys.vis[/file]

Styring_af_udvende_lys.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke lavet så meget om på FB, kun lige skrevet lidt og flytte lidt rundt.Prøven den og hvis der er noget som ikke køre så godt kan du jo lige skrive.Jeg har kun prøve den i simulering.;) [file name=Styring_af_udvende_lys-fe425ed296ea2817f558a777b9865565.zip size=8082]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Styring_af_udvende_lys-fe425ed296ea2817f558a777b9865565.zip[/file]

Styring_af_udvende_lys-fe425ed296ea2817f558a777b9865565.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej JJJJeg har prøvet den lidt i simulering, da jeg er klar over tidsproblematikken vil konflikte meget, og jeg har foreløbig konstateret:1) hvis skumringsrelæ går ON efter kl. 2200 tænder kun Dimmer 49% og når skumringsrelæ går ON sker der ikke noget. Kl. 0800 sker der ikke noget hvis skumringsrelæ er ON2) hvis skumringsrelæ er OFF kl. 2200 tænder PIR kun Dimmer på 49% - slukker ikke3) hvis skumringsrelæ er ON efter 2200 tænder PIR kun Dimmer på 49% - slukker ikke.4) når skumringsrelæ går OFF efter kl. 0800 tænder Dimmer 49% efter overstyring. 5...) endnu ikke gennemtestet da der ovennævnte.Ja - det er ikke bare lige. Der er mange kombinationer, der falder over hinanden:( Den skal helst køre 100% i simulering før jeg vil være oppe en hel nat for at checke at den kører rigtigt:laugh: I FB bruger jeg altid skæve tider fx ikke 22:00:00 men 22:00:05, så er det nemmere at ændre tiderne i simuleringen - god idé ikk'

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja så kan man lære det. :lol: Jeg har rettet fejlene men kan ikke nå at teste FB før i aften.Kan du ikke også lige kikke på den og se hvad du kan finde af fejl (Hvis du har tid) [file name=Styring_af_udvende_lys-f1d1ba80d58cc132b3d60f93e6e11dc9.zip size=8604]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Styring_af_udvende_lys-f1d1ba80d58cc132b3d60f93e6e11dc9.zip[/file]

Styring_af_udvende_lys-f1d1ba80d58cc132b3d60f93e6e11dc9.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så tro jeg at det begynder at hjælpe på detMen test den og skriv igen hvis du finder nogle fejl,mund ikke der gemmer sig et par et sted. :X [file name=Styring_af_udvende_lys-7d9a7db70dcf03d44eee907b88323b50.zip size=8834]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Styring_af_udvende_lys-7d9a7db70dcf03d44eee907b88323b50.zip[/file]

Styring_af_udvende_lys-7d9a7db70dcf03d44eee907b88323b50.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja - den er meget tæt.Men det er efterhånden en kompliceret sag.Jeg har fundet følgende:a) Skumringsrelæ er ON - lørdag/søndag kl. 0800 tænder IKKE lys.B) tidspunkt for sluk lys hverdage kl. 2200 slukker også weekends. Det er OK fordi der skal være noget der slukker hvis skumringsrelæet går ON efter 2200.Jeg forsøger at teste det hele i simulering, for det er det eneste sted man kan teste i alle mulige kombinationer.Håber det er lidt input der kan bruges.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Heja) er i orden nu.B) ja det er rigtigt nok at tidspunkt for sluk lys hverdage også slukke for lyset i weekenden, så det har jeg lave om så:Tidspunkt hverdage slukker for lyset i hverdagene.Tidspunkt weekend slukker for lyset i weekenden.Du skriver atb) tidspunkt for sluk lys hverdage kl. 2200 slukker også weekends. Det er OK fordi der skal være noget der slukker hvis skumringsrelæet går ON efter 2200.Hvad er det der skal slukke ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Måske skulle jeg også lige ligge den nye version med :laugh: [file name=Styring_af_udvende_lys-99f96bab84f3da1c93f15386358fb5d8.zip size=8865]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Styring_af_udvende_lys-99f96bab84f3da1c93f15386358fb5d8.zip[/file]

Styring_af_udvende_lys-99f96bab84f3da1c93f15386358fb5d8.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej JJJ, det ser rigtig godt ud, men der er en lille bug:Hvis skumringsrelæet fx går ON en formiddag - så slukker det først til den angivne slukketid 2200/2330 selvom skumringsrelæet forlængst er gået OFF?forer et skumringsrelæ ikke trukket (ON), så længe det er mørkt nok? Er det ikke sådan det skal virke? selvom jeg pt oplever 2 stk. der er meget udstabile (se anden tråd - skumringsrelæ) og går ON og OFF i samme tidsrammer (pause, lys, pause, lys...). Skal de nyere skumringsrelæer ikke også gå ON når det er mørkt og OFF når det er lyst? - det gør mine 10 år gamle relæer nemlig.Ja - det er stadig en udfordring ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej DennisSNår solen skinner på det skumringsrelæ siger dit input modul ONHar du prøvet at skrive eller ringe til LK.? Det ville jeg gøre.Ja det havde du helt ret i, har rettet fejlen.jeg fandt også et par andre fejl.1) Hvis man trykker på tidsbegrænset over styring når tiden var før tidspunkt for sluk alt lys og skumringsrelæet var On, altså lyset er tændt på 49 %. Gik lyset ikke op på 99 % og når tiden nået nul slukkede alt lys.Det har jeg rette så, hvis lyset er tændt på 49 % og man trykker på over styring går lyset op på 99 % og når man trykke på over styring igen eller tiden når nul, skuer lyset ned til 49 % igen.Hvis tidsbegrænset over styring bliver aktiveret efter tidspunkt for sluk alt lys tænder lyset på 99 % og når tiden er gået slukke lyset igen.Derudover kunne man også tænde for lyset når skumringsrelæet var Off, altså solen var oppe.Men er solen ved at gå ned og skumringsrelæet ikke er gået On og man venter gæster kan det jo også være meget rart at man kan over styre lyset.Eller ikke.For hvis lyset er tændt om morgenen på 49 % (altså skumringsrelæet er On) og man trykker på over styring for at få lyset op på 99 %, og man glemmer lyset, så vil det ikke slukke, når skumringsrelæet går Off (solen er stået op) altså det vil være tændt hele dagenSå jeg har lavet det sådan at du selv kan bestemme om man skal have.Mulighed for over styring af lys når skumringsrelæ er Off Ja eller Nej2) Hvis skumringsrelæet var Off og man trykke på over styring, tænder lyset.Men det slukkede igen når tidspunkt for sluk alt lys blev nået.Det var ikke så smart hvis man trykkede på over styring et halvt minut før lyset skulle slukke,for så var lyset kun tændt i et halvt minut.Men det var måske meget smart hvis man om aften havde glemt at man havde sat lyset på konstant.Så jeg har lavet det sådan at du selv kan bestemmeSluk over styring ved (Tidspunkt for sluk alt lys hverdag/weekend)Ja eller NejEller kunne du hellere tænke dig at for eksempel hvis, hvis, hvis,Ja stort set alt kan lade sig gør, skriv hvis du ønsker en anden løsning.:)Bemærk:Jeg har lavet *Tilbagemelding fra toch dimmer*.Om til *Tilbagemeldning fra wireless eller UNI dimmer.* det vil sige at du skal trække Lys indikering over på FB [file name=Styring_af_udvende_lys-cca83595daec3d835de9b25c7b3d53ee.zip size=10420]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Styring_af_udvende_lys-cca83595daec3d835de9b25c7b3d53ee.zip[/file]

Styring_af_udvende_lys-cca83595daec3d835de9b25c7b3d53ee.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok