Hop til indhold

Hvilken Type Rammer Og Moduler Vil I Vælge Til Udtag?

Recommended Posts

Hej

Skal til 2. møde med elektrikeren vedr. vores husbyggeri.  Her til 2. møde hvor vi skal snakket IHC og placering af alle kontakter og dens funktioner. Men her kommer så lige et spørgsmål om design (og måske praktisk spørgsmål.) 

Vi har valgt at design skal være LK FUGA i hvid og havde egentlig valg 50 ramme og med 1 modul stik udtag.

MEN ::::

- så har vi hørt fra en elektriker der sagde at vi skulle vælge 1 1/2 modul stikudtag så de også passede vores udtag til tv og antenne og at han ville være ramme 63 idet at der med ramme 50 var en meget lille afstand til dåsen og var den ikke skåret helt lige ville der nemt kunne være et lille hul.

Vores spørgsmål: -  hvad ville i vælge og er der nogle tekniske fordele i at vælge 1,5 modul udtag ?   Her tænkte jeg evt. hvis man ville have en styret stikkontakt måske engang? og skal udskiftet til en Wireless 1,5 modul styret kontakt.  (eller er det lige meget hvis hele huset bliver bygget op over IHC eller bygger en elektriker KUN de kontakter man ønsker for starten og så kan de andre ikke løbende "kodes" medmindre man får en Wireless kontakt med tryk.

Sorry hvis det er en lidt forvirret forklaring :-)

Mvh Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

Valgte også FUGA. Da jeg selv stod for elentreprisen blev de indkøbt hos DK's billigste leverandør:

http://www.harald-nyborg.dk/p3885/fuga-softl-ram-63-1-5m-hvid

De har så ikke det store udvalg i design farver (sorte/forkromede etc.).

1 1/2 modul er helt fint da der er lidt mere plads. Få gerne elektrikkeren (og mureren) til at anvende den dybe udgave indmuringsdåse, da der nemt kan komme til at knibe med plads i de alm.

Der er umiddelbart ingen ulemper ved. 1 1/2 modul stikk. bortset fra man lige skal vænne sig til designet, "spildpladsen" og den "manglende" afbryder der plejer at være. Til gængæld passer den jo fint ved siden af IHC net udtag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej vi skal også til at bygge nyt hus, og jeg er meget i tvivl om hvilken typer stikkontaktor og svagstrømstryk jeg skal vælge. i vores gamle hus havde vi hvid opus og var faktisk meget godt tilfreds, men jeg har bestemt at jeg vil have fuga svagstrømstryk med Deco rammer og tænkte også på 1,5 modul stikkontaktor i fuga, hvis man nu glemte at få trukket nok ledninger kunne man jo altid monterer en wireless stikkontaktor. Men Lars du skriver at de passer godt ved siden af IHC net udtagene? Er det fordi du bruger de gamle lexcom udtag? Når jeg kigger på IHC net er det jo en 2 modul som ligger ned og derfor ikke passer til 1,5 modul stikkontaktor. Jeg kunne godt finde på at bruge fuga tryk men opus stikkontaktor og opus IHC net udtag

Vh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har valgt det bedste fra begge verdener.

Dvs fuga tryk med 63 softline ramme.

Og Opus stikkontakter.

Da de aldrig sidder sammen er det ikke noget problem at de ikke er i samme design serie.

Softline og Opus er nu heller ikke så forskellig ifht fx fuga hardline.

Det skal lige siges, at det er meget nemmere at udføre elarbejde med fuga! Opus dåser skal bare sidde lige !!! - hvilket så heller ikke er noget problem - men man skal jo tage sig tiden til det.....

Link til kommentar
Del på andre sites

@Søren:

Ja jeg anvendte "almindelige" dobbelte Lexcom udtag.

Man skal dog lige være opmærksom på bøjningsradius og lign. på de dobbeltskærmede kabler, hvis man vil lave en installation der kan testes/godkendes til 800-1.000mhz. Derfor de dybe underlag.

Er det i pap(gips)vægge med forfradåser er der som regel ingen problemer. Men i et grundmuret hus, (uden loft) og f.eks. en 1- stens indervæg kan det give udfordringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig med Lars - dybe dåser til data/ihc net/antenne udtag ved indmuring. 

Jeg vil helt klart også anbefale ramme 63 - ramme 50 er svært at lave pænt.

Du kan faktisk få et antenne udtag i 2 modul vandret - så vil den passe i højden til en 1 modul stikkontakt.

I det samme udtag er der plads til en Lexcom konnektor. Med den udvikling vi har inden for streaming, vil det nok være en god ide at have en netværksforbindelse ved hvert TV.

Link: http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=508D6301

I gipsvægge kan den evt. kombineres med en montageringring i stedet for en forfradåse. Den har ingen bund, så det gør det lettere at overholde bukkeradius (må ikke bruges med stikkontakter): http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=504D4220

Mht. til styrede stikkontakter er det vel et spørgsmål om at få trukket nogle ekstra ledninger tilbage til tavlen - så kan man hurtigt lave en styret stikkontakt.

Der findes også mobile stikkontakter - så skal der ikke ændres noget i den faste installation hvis I vil have en styret stikkontakt:

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=210A6002

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok