Hop til indhold

Led's Igen


Recommended Posts

Vi har en del 12V/20W GU5,3 (MR16) halogenspots med LR/CR 350 dæmpning. Nogen i gruppen som tør komme med et bud på hvilke LED's (5W) som vil kunne fungere i det setup? 

Hvis LR/CR350'erne skal skiftes, kan det så gøres med dæmpere i eltavlen og i givet fald hvilke?

Har driverne nogen betydning for dæmpningsproblematikken eller skal man her blot sikre at kapaciteten er tilstrækkelig til at forsyne pærerne ved max effekt?

P.f.h.t.

Link til kommentar
Del på andre sites

LED driver dæmpes med 1-10V signal.

LK har en løsning, hvor man kombinerer wireless dimmer med 1-10V modul. Men hvis du både skal ud og investere i ny driver + wireless dimmer + 1-10V modul, så bliver det en noget bekostelig affære, og jeg vil godt stille spørgsmålstegn på hvor længe det vil tage og spare denne løsning ind i mindre strømforbrug...

Link til kommentar
Del på andre sites

ok. Dem har jeg ikke set. 

Er det så ikke bare en elektronisk trafo?

 

F.eks. denne er da til LED. Der står så LED converter på den. Ved ikke lige hvad forskellen er. http://www.loevschall.dk/produkter/LED/CC250%20-%2016WD.html

 

Der er vel heller ikke så stor forskel på en elektronisk transformer og en LED driver. En LED driver leverer en konstant stabil 12V, men jeg har da også set nogle sæt med LED spots, som blev leveret med en elektronisk trafo, som var opgivet med et minimumsforbrug, som var højere end effekten af de 3 LED spots som fulgte med, og de lyste nu uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Der er vel heller ikke så stor forskel på en elektronisk transformer og en LED driver. En LED driver leverer en konstant stabil 12V, men jeg har da også set nogle sæt med LED spots, som blev leveret med en elektronisk trafo, som var opgivet med et minimumsforbrug, som var højere end effekten af de 3 LED spots som fulgte med, og de lyste nu uden problemer.

Jeg troede en LED-driver var en nødvendighed. Er det således muligt at de eksisterende elektroniske trafoer kan bruges til LED:

post-3375-0-13155200-1391352153_thumb.jp

post-3375-0-24183600-1391352160_thumb.jp

post-3375-0-16458900-1391352169_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

F.eks. denne er da til LED. Der står så LED converter på den. Ved ikke lige hvad forskellen er. http://www.loevschall.dk/produkter/LED/CC250%20-%2016WD.html

 

Der er vel heller ikke så stor forskel på en elektronisk transformer og en LED driver. En LED driver leverer en konstant stabil 12V, men jeg har da også set nogle sæt med LED spots, som blev leveret med en elektronisk trafo, som var opgivet med et minimumsforbrug, som var højere end effekten af de 3 LED spots som fulgte med, og de lyste nu uden problemer.

Hmm - converter - Tjaaa ... Men du har da helt ret, der er vel ikke meget forskel i funktionen mellem driver/trafo.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg troede en LED-driver var en nødvendighed. Er det således muligt at de eksisterende elektroniske trafoer kan bruges til LED:

De kan da helt lyse. Og hvis det er dæmpbar LED, så kan de sikkert også dæmpes. Om man så kan leve med kvaliteten er så en anden sag.

Her tænker jeg især på, om de flimrer. Det er til at blive vanvittig af...  Men også hvor meget de kan dæmpes og hvilken farve de har, og gengiver...

Link til kommentar
Del på andre sites

Led i rå form kan dæmpes - det hele afhænger af elektronikken :-)

Nogle led skal "styres" med konstant strøm, mens andre styres med konstant spænding. I nogle tilfælde er en elektronisk trafo ok, men tit skal der kigges efter en speciel driver.

Mine lamper kører eks konstant 350mA og driveren er dimensioneret efter samlet effekt OG spændingstab over hver lampe - altså 3 faktorer.

Driveren kan dæmpes forkant, bagkant og med push. Andre kan dæmpes med 1-10v, Dali osv....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har netop fået monteret 62 LED spots (230v) af typen NordTronic.  www.nordtronic.dk/1431.aspx

 

De lyser virkelig pænt og naturligt (2700kelvin, 40gr vinkel), og nogle af dem dæmpes uden problemer med UNI400 dæmper monteret i tavle.

 

Jeg købte adskillige typer spots og LED pærer før jeg turde forlade halogen-land (og konen skulle også godkende)

 

Kan klart anbefales!!

 

 

Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har netop fået monteret 62 LED spots (230v) af typen NordTronic. www.nordtronic.dk/1431.aspx

De lyser virkelig pænt og naturligt (2700kelvin, 40gr vinkel), og nogle af dem dæmpes uden problemer med UNI400 dæmper monteret i tavle.

Jeg købte adskillige typer spots og LED pærer før jeg turde forlade halogen-land (og konen skulle også godkende)

Kan klart anbefales!!

Thomas

Tak for oplysningen.

Men nu er indlæg jo det jo en 12V installation - så mere eller mindre ubrugelig.... :-(

Link til kommentar
Del på andre sites

Blot som info lavede DTU primo 2013 denne liste http://positivlisten.lednet.dk/ Det eneste jeg har set hvor man kan finde objektive målinger af Kelvin, RA og effektværdier. Men en undersøgelse fra januar 2013 er jo i LED-sammenhæng at betragte som tæt ved noget fra gemmerne på lokalhistorisk bibliotek, så er der nogen som kender noget tilsvarende, men opdateret?

 

Problemet med dagens LED's er også at langt de fleste ligger omkring 2700 Kelvin og opefter, og dermed er "koldere" end halogen. Har forstået på en lokal elektriker at "man" forventer at der snart kommer en ny generation hvor lyset bliver tættere på halogen. Nogen som kan bekræfte dette.

 

Udviklingen går vel også i retning af stadigt forbedrede lumen/W værdier? Det med W-værdierne føler jeg mig også lidt utryg ved, for er det den installerede effekt eller faktisk forbrug producenterne angiver?

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok