Hop til indhold

Finde Ind/output


Madss
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har købt et hus med IHC. Det er en ældre visual 1.32 controller. Jeg selv er helt grøn indenfor området, men har dog fundet ud af at bruge visual softwaren til at ændre diverse lysstyring. Så længe jeg kan finde in/output stederne i visual går det helt fint.

 

Den tidligere ejer har efter huset er bygget fået en halvmur op ved terrassen, hvor der er tre lamper. De kan tændes på kontakten på muren. Dog ville det være federe at kunne tænde lyset indefra, sammen med de spots der i øvrigt også er udenfor. Spots er koblet til IHCén.

 

Mit spørgsmål er, hvordan finder jeg ud af om lyset på halvmuren er sat til IHCén, når jeg ikke kan se in/output i visual programmet? Kan man søge i programmet? Eller skal jeg have en elektriker ud? Og hvad vil det i givet fald tage af tid (snakker vi 1 eller 5 timer?)

 

IT er jeg rimelig stærk på, men EL delen er jeg helt blank på.

 

På forhånd tak.

 

Mvh

Mads

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Da det er en visual 1 controller, er der ikke noget der hedder ServiceView. Du skal koble dig på controlleren med IHC Visual 1.32, og vælge Start installations simulering (F8). Derfra kan du både styre dine udgange, og se om de er ON/OFF (grøn/rød). Du styrer dem med mellemrumstasten, og hvis du trykker ctrl+mellemrumstast samtidigt skifter de permanent.

Link til kommentar
Del på andre sites

Teoretisk kunne det jo, som sagt, godt være forbundet sådan:

Output 230>Alm. kontakt>Lampe

Ved godt det lyder som en kluntet løsning, men den sikreste måde at finde ud af om lampen er forbundet til hans IHC er vel at "slukke" for Output 230

 

Din idé er skam rigtig god, men den eneste måde han kan være sikker på kun at slukke for de ting som kører på udgangene, uden at vide hvordan installationen er lavet i tavlen, er ved at slukke/fjerne 24V forsyningen til controlleren. Ved "bare" at slukke den gruppeafbryder som forsyner strømforsyningen til controlleren, kan man slet ikke være sikker på kun at slukke for de ting som er styret af IHC, da den gruppeafbryder også kan risikere at forsyne f.eks. stikkontakter som ikke er styrede. De udvendige lamper kan jo sagtens være forsynet, gennem den anvendte afbryder, fra eksempelvis en udv. stikk. som ikke er styret af IHC. Derfor er løsningen lidt svær at lave, for en som ikke har forstand på el-delen, da man så skal have åbnet tavlen for at finde ud af hvordan tingene hænger sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Undskyld - Det hedder ikke ServiceView, men IHC Service, og det findes som et selvstændigt program.

 

Der er ingen grund til at bruge IHC Service til en Visual controller. Styringen af Installations simulering i Visual 1.32 softwaren, minder i funktion meget mere om ServiceView til Visual 2, hvor IHC Service vækker minder fra den gamle DOS version - Term IHC controlleren. Desuden kan IHC Service kun køre på en Windows XP maskine, hvilket for nogle godt kan være svært at opstøve her, hvor vi snart skriver 2014. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt ville jeg "lette låget", lukke på hovedafbryderen, løsne fasen til relædugangen, og tænde igen

så har han svaret

Men som trådstarter skriver, så vil det jo nok være bedst at han tilkalder en trikker, som så også kan flytte (hvis han er heldig) lampernes ledninger over på et Output 230, hvis de ikke er tilsluttet IHC

Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt ville jeg "lette låget", lukke på hovedafbryderen, løsne fasen til relædugangen, og tænde igen

så har han svaret

Ja eller endnu nemmere - løsne 24V ledningen på controlleren. Så slukker alle relæerne. Det er selvfølgelig nemt når man ved hvordan tingene hænger sammen i tavlen. For at trådstarter ikke får et rap over nallerne, når han nu selv erkender, at det er bedst at holde sig fra el-delen, er metoden med styre alle udgangene i installations simulering (F8) nu fint brugbar, og så kan det klares uden brug af værktøj. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok