Hop til indhold
  • 0

Tavlemonteret Lysdæmpere Som Erstatning For Eltako


Peter286
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg overvejer en del om jeg skal udskifte mine eltako tavle monteret eud12npn-uc lysdæmpere.

Jeg synes nemlig ikke de virker optimalt med vores led lyskilder fra Philips (masterled) og slet ikke med vores hjemmesimulering hvor der alt for ofte er rodet rundt i det der skal lyse og det der ikke skal lyse.

Jeg har set en del der taler om wireless lysdæmper som har en del indstillings muligheder fremfor andre lk lysdæmper(link gerne til dem)

Samt at de skal monteres i nogle specielle dåser ved tavlen (link gerne)

Hvor meget vil det ca koste en Elektrikker at skifte disse og hvad ville man kunne inddrive for nogle eltako eud12npn-uc som har været brugt i max 1 år?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Jeg har også læst at det giver flere muligheder i lks app med lks egne lysdæmpere, samt at de fortæller controlleren om lyset er tændt eller slukket hvilket ikke er tilfældet nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
  • 0
  • 0

Den wireless kombi med indbygget tryk, er mere til brug ved udskiftning af en traditionel fuga afbryder. Ved montering i eksempelvis underlag ved tavlen, har man ikke rigtigt noget at bruge trykkene til, da man i IHC Control jo programmerer styringen af dem til de IHC-tryk man har i huset. Selve programmeringen af wireless dimmere, foregår på samme måde på de 3 forskellige modeller der findes pt. (4 forskellige med den mobile stikk. med dimmer).

Nu skriver du at det er Philips Master LED du har, men vær lige opmærksom på at det ikke er dem alle, som er kompatible med wireless dimmer. Prøv evt. LK's dimmer/LED guide http://lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Lysdaemper-LED-guide.page?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svaret Torben :-)

Kan jeg egentligt vælge en ø80 dimmer og montere den i tavlen(ihvertfald ved siden af) ?

Den går jo noget længere ned mht belastningen og har flere steder hvor en dimmer kun har to led pærer at skulle dæmpe så belastningen er meget lille.

Et måske dumt spørgsmål .:

Hvis jeg i min stue har fire led spot (et i hvert hjørne) de er Idag styret to og to af hver sin dimmer, altså 4 led spot og 2 dimmere.

Kan dette ikke klares af en dimmere der så styrer led spots'ne 2 og 2 så alle 4 ikke kører ens??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan jeg egentligt vælge en ø80 dimmer og montere den i tavlen(ihvertfald ved siden af) ?

Den går jo noget længere ned mht belastningen og har flere steder hvor en dimmer kun har to led pærer at skulle dæmpe så belastningen er meget lille.

 

Der findes nogle underlag til Ø80 lampeudtag, men jeg er lidt i tvivl om det er dybt nok til et wireless Ø80 lampeudtag med dimmer. Man kan selvfølgelig også lave en kasse med PL-dåser, hvor man kan montere de wireless Ø80 i, som så kan sættes over/under/ved siden af tavlen, men det er vist både nemmere og pænere at lave en løsning med de fuga wireless dimmere i nogle underlag.

 

 

Et måske dumt spørgsmål .:

Hvis jeg i min stue har fire led spot (et i hvert hjørne) de er Idag styret to og to af hver sin dimmer, altså 4 led spot og 2 dimmere.

Kan dette ikke klares af en dimmere der så styrer led spots'ne 2 og 2 så alle 4 ikke kører ens??

 

Der skal bruges en dimmer pr. tænding, så hvis du vil kunne tænde 2 af gangen, skal du altså bruge 2 dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok men så løber jeg jo ind i problemet med belastningen, de steder hvor der kun er 2 4 watt led spot til en lysdæmper. Her vil det jo ikke virke så

Hvis du prøver den Dimmer/LED guide fra LK som jeg linkede til tidligere, kan du se at det godt kan lade sig gøre med nogle typer LED pærer. Nogle kan endda køre med kun 1 pære monteret.

Hvis det er Philips Master LED 4W du har, ser det ud til, at den eneste wireless dimmer de fungerer med, er den model som hedder Ø80 version 2.

Jeg har forsøgt mig med de pærer på en fuga wireless dimmer engang, og det var ikke en succes.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Jamen det er jo lidt skidt så.

Endnu et dumt spørgsmål måske, men mine eltako dimmere sidder jo inde i tavlen Idag hvorfor er det så at jeg SKAL vælge en wireless dimmer fremfor en lk dimmer 350 f.eks

Sidst men ikke mindst så er mine muligheder vel pt enten

At beholde eltako og leve med enkelte unoder indimellem fra dem, samt ikke kunne lave scenarier mv

Eller skifte til en wireless dimmer, som også kræver udskiftning af led pæren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Jamen det er jo lidt skidt så.

Endnu et dumt spørgsmål måske, men mine eltako dimmere sidder jo inde i tavlen Idag hvorfor er det så at jeg SKAL vælge en wireless dimmer fremfor en lk dimmer 350 f.eks

Sidst men ikke mindst så er mine muligheder vel pt enten

At beholde eltako og leve med enkelte unoder indimellem fra dem, samt ikke kunne lave scenarier mv

Eller skifte til en wireless dimmer, som også kræver udskiftning af led pæren

En lk dimmer 350 kan intet som dine Eltako ikke kan klare.

Det er KUN de wireless dimmere, som er understøttet af lk apps, har tilbagemelding til controlleren ang. status, og har "ægte" scenariestyring. Desværre har lk bare ikke lavet dem, så de kan monteres i tavlen. Derfor er der mange som sætter dem ved tavlen i f.eks fuga underlag.

Når jeg skriver "ægte" scenariestyring, er det fordi der findes dæmpere (eksempelvis lk UNI400 IHC/SA og en fra Unotech) som har 2 lysniveauer man kan fremkalde med en puls fra et 24V output. Man har dog stadig ikke tilbagemelding til controlleren og heller ikke understøttelse i IHCRemote og IHCTablet. Derfor er de eneste rigtige dimmere at vælge til IHC altså de wireless versioner, men det er selvfølgelig bare min mening.......

I følge lk's dimmer/LED guide, ser det ud til at den eneste wireless dimmer som de Philips 4W masterled fungere på, er den Ø80 udgave 2, hvor den er testet til at virke med 1-9 stk. En Ø80 er så ikke så nem at lave en pæn løsning med ved tavlen, men der kan da snedkereres en kasse med nogle PL-dåser som de kan monteres i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for den fine forklaring. Nu giver det mening.

Pænheden er jeg lidt ligeglad med da tavlen sidder i et teknik rum som kun husets indsatte kommer i.

Har du nogle forslag til hvordan de kunne monteres samt hvor de købes billigst, for leger lidt med tanken om ikke at skifte alle eltako'erne på engang, men måske lidt hen af vejen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den wireless kombi med indbygget tryk, er mere til brug ved udskiftning af en traditionel fuga afbryder. Ved montering i eksempelvis underlag ved tavlen, har man ikke rigtigt noget at bruge trykkene til, da man i IHC Control jo programmerer styringen af dem til de IHC-tryk man har i huset. Selve programmeringen af wireless dimmere, foregår på samme måde på de 3 forskellige modeller der findes pt. (4 forskellige med den mobile stikk. med dimmer).

Nu skriver du at det er Philips Master LED du har, men vær lige opmærksom på at det ikke er dem alle, som er kompatible med wireless dimmer. Prøv evt. LK's dimmer/LED guide http://lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/Lysdaemper-LED-guide.page?

 

Der er kun de producenter med der har sendt en stor stak pære til LK som har fået lov til at komme med på listen. Har en producent selv testet dem kan de ikke komme med. 

Vil klart anbefale Megaman som led pære. Der er kun en pære med fra dette firma som er meget gammel. samtidig passer oplysningerne om antal slet ikke da LK kun har set på watt forbrug og tydeligvis ikke har prøvet det i virkeligheden. 

FX kan der sættes 15 stk. 6 W led GU10 ( Megaman ) på den nye skydelysdæmper fra LK der er beregnet til led spot.

Så derfor er den vejledning de har lavet desværre ikke til så meget hjælp. Da Lk ikke følger op på henvendelser fra producenter. som kan oplyse om produkter kan bruges eller ej.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok