Hop til indhold
  • 0

Auto Tænd Lys - Kun Ved Udetilstand


Reinhold
 Share

Spørgsmål

Hej - Jeg leger lidt med min programmering herhjemme og har brugt IHC Bolig Master (FB 9.2.01) til at styre lyset rundt omkring i huset - hvilket jeg egentlig er stor fan af.

Derudover har jeg lavet en lille funktion der tænder lyset i Hall og stue lige før jeg står op om morgenen - det fungerer også fint.. Men når jeg nu er væk i en weekend eller lign. ønsker jeg ikke at den skal tænde - altså når huset er i "udetilstand" (farveltryk aktiveret).

 

Giver det mening? - jeg er sikker på det er let, jeg skal bare hjælpes lidt ;)

 

.. Hvis du kigger på min visual fil så kig under "Diverse"

 

//Reinhold

ReinholdProgramTilIHCUser.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du kunne skifte din ur FB til 2.1.02b uge ur som har en indgang kaldet Ur Aktiv. Så forbinder du hjemme udgangen fra Master FB´n hertil.

Alternativt kan du anvende Ude udgangen fra Master FB´n via en invertering FB, da det virker som om hjemme udgangen blinker i simuleringen.

Med FB 2.1.02 kan du også få forskellige tider alt efter ugedag, da jeg ikke går ud fra du er oppe før kl. 07 om søndagen ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kristian - Det er ikke lige en mulighed, for hvis jeg ikke er hjemme 1 uge eller bare en weekend, så er det et problem at lyset ikke slukker af sig selv - spild af god energi ;)

 

Lars - Jeg tror jeg vil forsøge mig med 2.1.02b, det lyder som om det er vejen frem - så kan det være jeg skriver igen hvis jeg ikke magter det :)

 

Tak for hjælpen!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kunne skifte din ur FB til 2.1.02b uge ur som har en indgang kaldet Ur Aktiv. Så forbinder du hjemme udgangen fra Master FB´n hertil.

Alternativt kan du anvende Ude udgangen fra Master FB´n via en invertering FB, da det virker som om hjemme udgangen blinker i simuleringen.

Med FB 2.1.02 kan du også få forskellige tider alt efter ugedag, da jeg ikke går ud fra du er oppe før kl. 07 om søndagen ;-)

 

Mener du forresten 2.1.02a ?? for jeg har umiddelbart ikke nogen b ?! .. Måske er jeg blank...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak - så fik jeg opdateret.. Jeg tror dog at 2.1.2a er fin til mit lille scenarie.. Nu er jeg bare meget i tvivl om hvorfor funktionsblokken påstår at min controller tror det er mandag, for når jeg kontrollere min controller er den fint indstillet til torsdag ?! .. 

 

Ps. Så er jeg altid oppe før 7 - min datter på 9 måneder er morgenmenneske ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Kristian - Det er ikke lige en mulighed, for hvis jeg ikke er hjemme 1 uge eller bare en weekend, så er det et problem at lyset ikke slukker af sig selv - spild af god energi ;)

Det har du selvfølgelig fuldstændig ret i, men min erfaring siger mig, at man ikke børe tænde lys automatisk uden at det også selv slukker igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kristian - Det er jeg enig i, men problemet er at hvis jeg laver en auto-sluk funktion kan det være at min kæreste der er på barsel bliver lidt irriteret over at lyset pludselig slukker om formiddagen.

 

Lars - Måske jeg skal gå hen til den b version - for det virkede i hvert fald ikke i morges da jeg stod op ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Kristian - Det er jeg enig i, men problemet er at hvis jeg laver en auto-sluk funktion kan det være at min kæreste der er på barsel bliver lidt irriteret over at lyset pludselig slukker om formiddagen.

Her er det så man laver "keep alive" vha PIR og/eller skumringssensor. Så er det kun tændt så længe der faktisk er behov.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Grunden til at din "Hjemme" udgang ikke fungerer, er fordi du har lavet en blinkfunktion for aktiv hjemmesimulering, på den samme diode i bryggers som skal indikere "Hjemme" tilstanden. (Se vedhæftede)  Den går ikke, da den fb. du bruger til blinkfunktionen, derved styrer "Hjemme" udgangen baglæns gennem dioden i trykket.. Den får derfor fejlagtigt "Hjemme" udgangen til at være slukket når man er hjemme, og til at blinke når man er ude.

I simulering virker "Dagen idag" i den fb. 2.1.02.b. nu fint nok. (Se vedhæftede)

post-3951-0-03113300-1382213383_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Grunden til at din "Hjemme" udgang ikke fungerer, er fordi du har lavet en blinkfunktion for aktiv hjemmesimulering, på den samme diode i bryggers som skal indikere "Hjemme" tilstanden. (Se vedhæftede)  Den går ikke, da den fb. du bruger til blinkfunktionen, derved styrer "Hjemme" udgangen baglæns gennem dioden i trykket.. Den får derfor fejlagtigt "Hjemme" udgangen til at være slukket når man er hjemme, og til at blinke når man er ude.

I simulering virker "Dagen idag" i den fb. 2.1.02.b. nu fint nok. (Se vedhæftede)

 

Tak for det - jeg har helt glemt at jeg har et bryggers, så jeg har kun koncentreret mig om min hoveddør :) .. 

 

Ved ikke om jeg burde oprette et nyt emne, men kan du/i fortælle mig hvorfor mit "godnattryk" slukker alt, som det skal - undtagen mit lys i hall, som det skruer op til ca. 80 % .. Det synes jeg sgu er mærkeligt .. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok