Hop til indhold
  • 0

250 W Uni Dæmper Driller


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

Jeg har et problem med en LK Wireless 250 W "UNI-dæmper" til en lysgruppe, som dæmper helt ned efter et stykke tid.

 

Jeg har tidligere oplevet, at den slags dæmpere er ret præcise/hysteriske med at dæmpe ned / gå i "safe mode" (efter et stykke tid), hvis man belaster dem med ikke ret meget mere end de 250W.

 

For nærværende benytter jeg dæmperen til at styre 3 elektroniske transformatorer, der trækker 3+3+4 = 10 stk. 12 V / 20W loft spots (i alt 200W).

 

De to af transformatorerne er Servodan's dæmpbare, lange hvide, der kan proppes op i en safebox maxi, og den sidste er Osram's tilsvarende, med nærmest identisk ydre udseende.

 

Alle 12 V ledninger er 2,0 m lange.

 

Jeg mistænker lidt at det er støj, men hvordan diagnosticerer jeg hvor støjen kommer fra? Eller er det min omgang med dæmper og flere elektroniske trafoer, som ikke er helt appelsinfri?

 

Mvh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej

Den er rated til 250 VA. Og elektronisk trafo er jo kap. belastning. Så du kan ikke helt regne med at kunne belaste med 250W på sekundær siden.

Ydermere skal man nedsætte belastningen hvis temperaturen på dimmer stiger over 30 gr. C

Fx 42 gr => max 180W.

Din beskrivelse lyder lidt som overbelastning.

Du kan jo prøve at dele det op på 2 dimmer og se om det hjælper....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå, men problemet er løst nu. Hermed tilbagemelding hvis andre skulle komme i en lignende situation.

 

Målte først forsyningsspændingen på lysdæmperen til 226 V.

Målte derefter strømmen gennem lysdæmperen ved 100% (uden dæmpning) med et alm. multimeter. Jeg ved ikke om man kan få troværdige værdier ud af det, men det gjorde jeg nu engang.

Gangede sammen og beregnede en "faktisk" effekt på 177 W (for 10 stk. 20W GU4 12V Daxtor spots drevet af 3 stk. elektroniske trafoer).

Så skiftede jeg dæmperen med en ny jeg havde liggende, linkede, og uploadede projektet igen.

Og så virker det. Den ny dæmper bliver en lille smule lun, men langt mindre end den anden dæmper.

Så jeg må nok slutte, at den gamle dæmper nok havde en fejl, selvom det ret beset også kunne være noget softwaremæssigt som blev rettet ved linkningen og uploadning af koden.

 

Venlig hilsen Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok