Hop til indhold

Garageport Og Velkomst Lys


Peter286
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi har en dobbelt fuldmuret garage med to særskilte porte i. Og nu til spørgsmålet!

Jeg vil gerne have lavet det sådan at når portene køres op, så tænder garagelyset, samt lyset udendørs(som velkomstlys) udvendig lys skal kun tændes hvis der er mørkt udenfor, muligvis ved hjælp af virtuel skumringsrelæ.

Når så porten køres ned igen, så slukker den udvendige lys igen, mens loftlyset i garagen slukker ved hjælp af timer.

Kan dette lade sig gøre?

Gør heller ikke noget hvis udvendig lys slukkes ved hjælp af timer. Dog er minimum at når porten køres op at lyset tændes ved skumring.
En mulig udbygning kunne være at koble bryggers lyset til, således dette tændes sammen med det andet men bibeholdes tændt til manuel slukning ved tryk.

Hele installationen er kablet, med wireless trykknapper.

Portene er med liftmaster automatik fra jyde port.

Håber nogle kloge mennesker kan bidrage med løsnings forslag, ved godt at normalt velkomstlys er muligt med om det er muligt ved hjælp af portene, og om det har noget at sige om porten kører op eller ned, her tænker jeg signal, for tror det er det samme signal

Mvh
Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lavet så man kan fravælge status efter magnetkontakt, grunden til at jeg har lavet det sådan er at jeg kun har en kip funktion på min port, som jeg trigger på ihcén og derfor vil jeg gerne være 100% sikker på hvilken status porten har. 

 

Og sikre mig at den lukker, og hvis den ikke gør at jeg så får en sms om at den ikke er lukket.

 

Ligeledes har min ene nabo for et års tid siden haft indbrud igennem hans porte, så magnetkontakten virker også som skalsikring. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Har brugt følgende magnet sæt 

http://www.billigihc.dk/da/alarm/2306-magnetkontaktsat-5703302087605.html

 

Med tilhørende påbygningssæt

http://www.billigihc.dk/da/alarm/2470-pabygningssat-for-magnetkontakt-hvid-5703302091091.html

 

De er limet på skinnerne med Dana lim turbo tack 291, som efter et døgns tøretid gør at de sidder urokkeligt fast.

 

De er forbundet til alm 24v indput modul.

 

Automatikken har en kip funktion som jeg har koblet til ihc via et 24v output vha et 24v kip ræle.

 

Billede af magnetkontakterne:

https://www.dropbox.com/s/o7pqzr71le1y63e/2012-12-27%2019.22.37.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Har brugt følgende magnet sæt

http://www.billigihc.dk/da/alarm/2306-magnetkontaktsat-5703302087605.html

Med tilhørende påbygningssæt

http://www.billigihc.dk/da/alarm/2470-pabygningssat-for-magnetkontakt-hvid-5703302091091.html

De er limet på skinnerne med Dana lim turbo tack 291, som efter et døgns tøretid gør at de sidder urokkeligt fast.

De er forbundet til alm 24v indput modul.

Automatikken har en kip funktion som jeg har koblet til ihc via et 24v output vha et 24v kip ræle.

Billede af magnetkontakterne:

https://www.dropbox.com/s/o7pqzr71le1y63e/2012-12-27%2019.22.37.jpg

Ok så magneterne er koblet på dit alarmsystem, som er ihc alarm eller noget alternativ?

Jeg ved faktisk ikke hvilke muligheder der ligger i den automatik jeg har, men er nok mest til, hvis automatikken kan det, at man blot kabler fra automatikken til ihc'en.

Det kræver så at automatikken, kan fortælle ihc'en om porten åbnes eller lukkes, for at gøre det rigtige med lyset.

Men alternativt må være at købe en nøglering til ihc' en som så programmeres op som ønsket. Dog har dette ingen indflydelse på portene, og kræver 2 tryk.

Men langt billigere end at skulle hyre en Elektrikker til at lave det andet hvis dette overhovedet er muligt uden magneterne.

Jeg er lidt i vildrede nu. Hmm det første er jo federe, men det andet langt nemmere og billigere for en der ikke kan lave det selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Magneterne er bare bundet op til min FB der styrer portene..

 

De fleste automatikker har mulighed for at kunne kippes ved et tryk (det jeg bruger fra min ihc)

 

Jeg kan købe indstikskort i mine automatikker der fortæller mig om porten er åben eller lukket, men de koster 3000kr stk. magnetkontakterne + et ekstra ihc indput kostede mig små 1000kr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lavet så man kan fravælge status efter magnetkontakt, grunden til at jeg har lavet det sådan er at jeg kun har en kip funktion på min port, som jeg trigger på ihcén og derfor vil jeg gerne være 100% sikker på hvilken status porten har. 

 

Og sikre mig at den lukker, og hvis den ikke gør at jeg så får en sms om at den ikke er lukket.

 

Ligeledes har min ene nabo for et års tid siden haft indbrud igennem hans porte, så magnetkontakten virker også som skalsikring. 

Hvordan fik de den port op

Link til kommentar
Del på andre sites

Du køber 6a relæ og sætter op et sted. Henover pæren i motor. Når indgang/relæ går on sender det en impuls til controllere og det du sætter over vil tænde. Sådan har jeg programmeret flere huse. Ved ik om din motor har noget 230v output. Men muligvis noget lys

Men kan man så programmer det sådan at når porten åbnes tændes lyset, og når den lukkes så sker der ikke noget, for hvis det er samme signal der sendes både ved åbne/lukke så har man vel en udfordring.

Med 6a relæ, mener du så en wireless uden trykknapper, som så sender signalet til controlleren og derfra videre i programmeringen til tænd lys f.eks?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lavet det sådan at min port sender en puls på en indgang, via et 230v relæ monteret på lampeudgangen på portstyringen. Det aktiverer en timer tænd, jeg bruger bare en avanceret kip FB. Så slukker lyset efter 5 min. Jeg bruger virtuelt skumringsrelæ som betingelse, så luset ikke tænder om dagen.

Har porten stået åbent og lukkes tænder lyset også.

 

Jeg har ikke magnetkontakter monteret (endnu, men én burde være nok for at fortælle om porten er lukket)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok