Hop til indhold

Transientbeskyttelse


Recommended Posts

Måske lidt off topic, men værdien af elektronisk udstyr stiger pænt, ved anskaffelse af et IHC system. Så spørgsmålet er om det ikke ville være en god ide med transientbeskyttelse. Men hvor effektivt er det og er det pengene værd. Som jeg har forstået, bliver det delt op i grov, mellem og fin beskyttelse og vil koste omkring 4-5000,- uden jordforbindelsen. Er der nogle her, der har beskyttet sin inst. med transientbeskyttelse og hvilke erfaringer har I med det.

Link til kommentar
Del på andre sites

i hjemmet ville jeg tage en mellem med 3-faser og N.lyn og andet godt kan hurtigt finde vej ind.og 4000.- holdt op imod alt elektronik i hjemmet, plus en ny IHC visual... helt sikkert transient.omvendt er det ikke sikkert det sker.desuden kommer det lidt an på hvor du bor, på landet, med langt til en transformer station eller i en lejlighed hvor naboen i stuen vil blive værst ramt.men alt det er kun teori, virkeligheden er ofte anderledes.jeg har lavet et projekt til en landmand, et malkeanlæg.han ville spare de penge, men nu skal han have skiftet pumper og styring for ca. 80000.- oven i kommer arbejdsløn.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som Thomas skriver ville jeg også tage en mellem til 3500-4000kr, jeg har i den forløbne uge været på kursus i Usa i bla. transientbeskyttelse og specielt i californien og Texas er det et meget stort problem med ofte flere tusind nedslag.I danmark er risikoen jo nok noget mindre, I "mit" firma er det ikke særlig tit vi er ude ved en transientramt privatbolig, men det er jo som med forsikringer jo mere man betaler, jo bedre er man dækket.Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

hej søren.jeg slettede den tomme besked.det lyder spændende, med turen til texas.transient er ret overset herhjemme, men med al den elektronik vi får i hjemmene og nu har EU og lukket op for mindre "krybe afstande" i produkter, så bliver det meget mere atraktivt at få en transient i hjemmet.ellers er det som du siger, brug for en rigtig god forsikring. en smagssag, tror jeg, selvom det er en rigtig god idé.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene. Nu da det desværre er ret langt tid siden sidst, jeg er blevet tilbudt et kursus i USA (læs: aldrig), må jeg nok nøjes med et par beskrivelser om lyn- og transientbeskyttelse i stedet for. Men til gengæld er de så på dansk:http://elportal.dk/Download_side/Hager/Hager%20Automatsikringer_Transient.pdfhttp://post.desitek.dk/PDFpub/PP1000_0903.pdfI den sidste anbefaler de en 3m jordelektrode der tilsluttes til en 4mm2 jordledning, så den er jo rimelig let at få etableret. Jeg tror at jeg vælger en 4-pol mellembeskyttelse, som I foreslår, og da jeg har forberedt en separat grp. kun til elektronik (TV-udstyr, Hi-Fi, pc-udstyr mm) tilføjer jeg også en 2-pol finbeskyttelse. Ja det må da ha været en spændende tur. Er det så normalt at de beskytter almindelige småboliger, eller er det kun industri og større bygninger mm. Var du ude og se det installeret i praksis.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som der står i de vedhæftede pdf.er, lidt længere oppe i tråden, er risikoen minimal ved jordlagte kabler. Men antenner er , som Thomas nævner, meget følsomme , så hvis jeg havde udvendige antenner ville jeg også sætte filter på der. Jeg så lige at der stod i vejledningen til din Trust elskinne (PW-3100), at man skal huske at trække stikket ud i tordenvejr! Det må da være en fejl, eller hva.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg så lige at der stod i vejledningen til din Trust elskinne (PW-3100), at man skal huske at trække stikket ud i tordenvejr! Det må da være en fejl, eller hva.
Det tror jeg ikke er en fejl.. Wikipedia skriver:
Det typiske lyn overfører kortvarigt en strøm på ca. 10.000 ampere
Hvor meget kan en 0,75 mm^2 ledning klare? Det er jo den ledning der er i din Trust skinne...Hvor meget kan en 1,5 mm^2 klare? - Det er jo så den ledning du har i væggen..Hvis der kommer et lyn der slår ned i kablet ind til dit hus, så skal du ikke regne med at der er sårlig meget Trust skinne tilbage.
Derudover har jeg en elskinne af mærket Trust der giver garanti på at de dækker alle skader på udstyr der er tilkoblet denne skinne, forudsat at de er tilkoblet med jordede stikpropper
Jeg tror lige du skal læse den igen, det jeg kan finde om den, siger at den beskytter med overspænding og "spikes" på nettet.. Jeg har aldrig hørt et lyn blive omtalt på den måde.Hvis der virkelig ikke står andet i manualen end at de garanterer hvis alt er tilsluttet med jord, så synes jeg at der skal laves et lille forsøg...De har sikkert deres på det tørre, hvis de bare skriver Max 250V og Max 10A eller sådan noget, så kan man jo sige at et lyn ikke hører ind under det ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

THK skrev:

Så rammer lynet nok heller aldrig :silly: Sandsynligheden er jo lige stor... ;)
Så har jeg god grund til at ærge mig. Jeg har aldrig vundet i lotto, men har til gengæld skullet skifte min alarm pga. et lynnedslag. Det kostede den nette sum af 9000 kr.Så ville jeg ligegodt hellere have vundet i lotto når nu det skulle være min tur... ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok