Hop til indhold
  • 0

Nye lysdioder i IHC-tryk


Jacob Christiansen
 Share

Spørgsmål

Hej folkens,Jeg har bestilt en masse IHC-ting til mit nye hus, og inden trykkene skal monteres, vil jeg gerne lodde min netop modtagede blå lysdioder i istedet for de originale røde.Har læst ældre indlæg herinde og fundet frem til de rigtige dioder, MEN jeg har jo ikke en pind forstand på, hvilken vej dioden skal vende i kredsløbet... Når jeg sidder og kigger rigtig godt efter, kan jeg se, at der inde i dioden er en "stor del" og en "lille del" ved hhv. det ene og det andet ben - kan jeg tag udgangspunkt i, at de nye dioder skal vende samme vej, og er det rigtigt, at man kan se det på den måde? :unsure: På forhånd tak for hjælpen til en nybegynder :)

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Hej folkens' date='Jeg har bestilt en masse IHC-ting til mit nye hus, og inden trykkene skal monteres, vil jeg gerne lodde min netop modtagede blå lysdioder i istedet for de originale røde.Har læst ældre indlæg herinde og fundet frem til de rigtige dioder, MEN jeg har jo ikke en pind forstand på, hvilken vej dioden skal vende i kredsløbet... Når jeg sidder og kigger rigtig godt efter, kan jeg se, at der inde i dioden er en "stor del" og en "lille del" ved hhv. det ene og det andet ben - kan jeg tag udgangspunkt i, at de nye dioder skal vende samme vej, og er det rigtigt, at man kan se det på den måde? :unsure: På forhånd tak for hjælpen til en nybegynder :)[/quote']ja, formen på benet angiver anode/katode-Peter / elektronik mand
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De blå dioder jeg har skiftet ud med skulle vende modsatte vej i forhold til de gamle. Så et godt råd lav en og test. Du skal muligvis også skifte modstande, da det er lidt forskelligt hvilken spænding de forskellige dioder skal have. Jeg har ikke skiftet mine modstande men de blå dioder lyser også svagere end de røde til trods for de er ekstra kraftige i lys, men jeg kan leve med det. Så igen test!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen,Tak for de gode input.Linkene fra Fwh bekræfter min mistanke om, at man kan se hvilken vej dioden skal vende, ved at kigge nøje på selve "plastboblen."Prøver i første omgang at montere dem samme vej som de originale røde, og så må jeg teste mig frem. Til orientering har jeg købt følgende LED'er: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=79257Jeg kan ikke gennemskue, om der sker nogen ændring i lysstyrke eller andet ifht. de røde, men nu prøver jeg, og så må det briste eller bære. :) Endnu engang tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok