Hop til indhold

Hvor må man bruge 13A?


Recommended Posts

martin a skrev:

hej.. det er ikke helt rigtigt, da der i industri skal tages højde for varmeafledningsforhold, en tommelfingersregl er max 75% så overholder du den.. det vil sige en 1,5 kan klare i normale forhold 15,5 A * 0,75 = max 11,6A.i boliginst mener jeg ikke at der skal tages højde for det der...
Det kaldes 75%-reglen, men det er så vidt jeg ved kun ved samletfremføring.Men det kommer an på omgivelsestemperaturen, og hvordan kablerne er fremført. Man skal ind og regne på de forskellige situationer.Hvilket resulterer i at du godt kan få lov at komme op og belaste en 1,5 mm^2 med de 15,5A, hvis bare forholdene er til det, og så må man jo godt benytte 13A.Men hvis du går op i en 2,5 mm^2 kan du jo trække en større strøm, og så kan du for sikre den med 13A.Så 13A sikringer må man gerne bruge begge steder, hvis installationen er til det.Det du nok tænker på er at man ikke går ind i et hus der har gamle stofledninger, og skifter gruppe afbryderne ud med 13A, for at skulle gøre det, skal du jo kontrollere at HELE installationen du for sikrer med de 13A kan tåle det.
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Igen,Årsagen til at jeg spør, er at jeg skal til at igang med at lægge en stor del af huset om til IHC.Og trækker således nye kabler fra loftsrosetterne og til Tavlen.Jeg vil i den forbindelse også skifte mine gamle sikringer ud med nogle nye, og jeg har nogle 13A's skuffer og sikringsgrupper liggende, som jeg så måske ville bruge.Jeg syntes bare jeg har hørt noget om at man ikke må bruge 13A til lys, hverken privat eller erhverv. Men det er nok mig der er gal på den.Men det vil nok også være uklogt at forsikre Output modullerne med 13A når de kun er 10A.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er mange steder hvor der er brugt 10A sikringer hvor der er IHC.Det er modulets udgange 1-4 der max må ha' en samlet belastning på 10A, det samme må udgangene 5-8.Den gang vi lavede det på skolen, brugte vi 13A sikringer, og det blev ikke sagt noget til det.Jeg tror heller ikke jeg har set et eneste sted hvor der var IHC at der blev brugt 10A sikringer.Hvis der er en regel om at man kun må forsikre med 10A, så kender jeg en del steder hvor der er noget der skal laves om.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jakob Bruun skrev:

Jeg tror ikke der er mange steder hvor der er brugt 10A sikringer hvor der er IHC.Det er modulets udgange 1-4 der max må ha' en samlet belastning på 10A, det samme må udgangene 5-8.Den gang vi lavede det på skolen, brugte vi 13A sikringer, og det blev ikke sagt noget til det.Jeg tror heller ikke jeg har set et eneste sted hvor der var IHC at der blev brugt 10A sikringer.Hvis der er en regel om at man kun må forsikre med 10A, så kender jeg en del steder hvor der er noget der skal laves om.
Forsikre du altid Output med 13A?
Link til kommentar
Del på andre sites

martin a skrev:

hej.. det er ikke helt rigtigt, da der i industri skal tages højde for varmeafledningsforhold, en tommelfingersregl er max 75% så overholder du den.. det vil sige en 1,5 kan klare i normale forhold 15,5 A * 0,75 = max 11,6A.i boliginst mener jeg ikke at der skal tages højde for det der...
der er jo lige lidt forskel på industri og bolig..jakob b, har helt ret, samføring og varmeafledning er lidt vigtig.men hvis du nu har et stikk. 70 mtr. væk og du beregner IKmin, samt der er automatsikringer i skabet, så skal du op i 2,5mm2 leder. hvis det skal være efter bogen.men igen er der jo forskel på industri installationer og fru jensen.
Link til kommentar
Del på andre sites

thomasbl skrev:

martin a skrev:
hej.. det er ikke helt rigtigt, da der i industri skal tages højde for varmeafledningsforhold, en tommelfingersregl er max 75% så overholder du den.. det vil sige en 1,5 kan klare i normale forhold 15,5 A * 0,75 = max 11,6A.i boliginst mener jeg ikke at der skal tages højde for det der...
der er jo lige lidt forskel på industri og bolig..jakob b, har helt ret, samføring og varmeafledning er lidt vigtig.men hvis du nu har et stikk. 70 mtr. væk og du beregner IKmin, samt der er automatsikringer i skabet, så skal du op i 2,5mm2 leder. hvis det skal være efter bogen.men igen er der jo forskel på industri installationer og fru jensen.
Okay, ja det er klart nok.Er der andre krav for kabling når det er automatsikringer?
Link til kommentar
Del på andre sites

altså det kræver en beregning og data fra producenten.man skal aflæse smeltekurven på automatsikringen og sikre at den er hurtig nok og IKmin overholdes.men det er nok ikke noget hr og fru danmark laver eller tænker over, men som installatør skal det laves og dokumenteres.der er mange ting der skal overholdes, det tager jo ikke 4 år at blive elektrikker for sjov. også 2 år mere for at blive installatør.hvis man ikke har kendskab til alt dette, så bør man lade være. så er vi jo bare så heldige at det ikke kræver det vilde for at lege med IHCcontrol. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

thomasbl skrev:

altså det kræver en beregning og data fra producenten.man skal aflæse smeltekurven på automatsikringen og sikre at den er hurtig nok og IKmin overholdes.men det er nok ikke noget hr og fru danmark laver eller tænker over, men som installatør skal det laves og dokumenteres.der er mange ting der skal overholdes, det tager jo ikke 4 år at blive elektrikker for sjov. også 2 år mere for at blive installatør.hvis man ikke har kendskab til alt dette, så bør man lade være. så er vi jo bare så heldige at det ikke kræver det vilde for at lege med IHCcontrol. :-)
Det har du så sandelig ret i, men jeg synes også det er vigtigt at vide hvordan det hele er strikket sammen, for ellers kan man altså godt lave rod i det, selv om man "kun" har med 24V af gøre...
Link til kommentar
Del på andre sites

frederik_larsen skrev:

thomasbl skrev:
altså det kræver en beregning og data fra producenten.man skal aflæse smeltekurven på automatsikringen og sikre at den er hurtig nok og IKmin overholdes.men det er nok ikke noget hr og fru danmark laver eller tænker over, men som installatør skal det laves og dokumenteres.der er mange ting der skal overholdes, det tager jo ikke 4 år at blive elektrikker for sjov. også 2 år mere for at blive installatør.hvis man ikke har kendskab til alt dette, så bør man lade være. så er vi jo bare så heldige at det ikke kræver det vilde for at lege med IHCcontrol. :-)
Det har du så sandelig ret i, men jeg synes også det er vigtigt at vide hvordan det hele er strikket sammen, for ellers kan man altså godt lave rod i det, selv om man "kun" har med 24V af gøre...
nu må du jo ikke selv lave det..;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

happykid skrev:

Hej. Det bestemmer du selv hvordan du fordeler din grupper med Output. Det vil sige du godt kan have output 1-8 på den samme 10A gruppe men du må også have en 10A gruppe til 1-¤ og igen en 10A gruppe til 5-8.
Okay, så det er altså samtidsfaktoren der bestemmer det.Har jeg mere end 10A på hele modulet, så er det 2 x 10A.Ellers er det 1x10A. (Hvis ikke jeg har mere end 10A på 1-4 eller 5-8)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Jeg sidder her og læser denne tråd med lidt bekymring. Jeg er EL-installatør, og synes der er for mange der er for meget i tvivl.Det er sådan med udgangsmoduler, at hvis de er mærket med 10 A, må de kun forsikres med 10 A.Hvis vi ser bort fra dette, og vi snakker BOLIG-installation, så kan der ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen isættes 13 A foran 1,5 mm2.Gælder kun BOLIG-installationer. Hvis det er andet end bolig, så skal der tages højde for temp./samlet fremføring/belastningsgrad osv.håber dette var svar på det aller første spørgsmål.

Link til kommentar
Del på andre sites

gaagerup skrev:

Jeg sidder her og læser denne tråd med lidt bekymring. Jeg er EL-installatør, og synes der er for mange der er for meget i tvivl.Det er sådan med udgangsmoduler, at hvis de er mærket med 10 A, må de kun forsikres med 10 A.Hvis vi ser bort fra dette, og vi snakker BOLIG-installation, så kan der ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen isættes 13 A foran 1,5 mm2.Gælder kun BOLIG-installationer. Hvis det er andet end bolig, så skal der tages højde for temp./samlet fremføring/belastningsgrad osv.håber dette var svar på det aller første spørgsmål.
LK´s stikkontaktor må heller ikke belastes med med end 10A..men hvis fordelingen og installationen er lavet hensigts mæssig, er det sjældent et problem
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok