Hop til indhold
  • 0

Overstyring af PIR


Henrik Rosenkilde
 Share

Spørgsmål

Jeg har en pir føler som sammen med en trådløs lysdæmper tænder lyset på badeværelset. Lyset er tændt 5 min.Jeg kunne godt tænke mig at hvis man trykker på en knap, skal lyset tændes i 15 min. på 20%Sådan som jeg har lavet det - slukker lyset 5 min. efter PIR har været aktiveret.Ikke så smart mår man sidder i badekaret.Hvordan skal det laves?Hilsen Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

FB 1.4.01 eller 1.4.03 kan måske bruges ?Du kan jo også bare have en FB til den "normale" tænding med PIR og en anden FB styret af et andet tryk (eller samme med langttryk) til at aktivere badekar funktionen. Der har været posted flere "badeværelses" løsninger i forummet, prøv at søge lidt. jeg ved jeg har lavet en lign. tidligere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Svar til den nye post du har lavet, som "hopper" i din gamle post her, da emnet hedder det samme!Prøv om du kan bruge vedhæftede fb.Jeg har lavet en PIR Timer ved Tryk, så du evt. kan lave længere sluk tid, når du har lavet dit Scenarie Tryk. Du kan, når du har fremkaldt Scenarie Tryk, slukke lyset igen på trykket. Der er lavet en Timer for spærring af PIR (default 10 sek), som skal udløbe før PIR igen kan tænde lyset. Det er så du kan nå ud af badeværelset uden at lyset tænder igen.Det skal lige siges, at jeg ikke har afprøvet fb. og man kan ikke teste en wireless dimmer i simulering, så meld gerne lige tilbage om det fungerer. :)[attachment=1690]danros.vis[/attachment]

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, blokken virker tilsyneladende efter hensigten. Jeg kunne godt tænke mig et par ændringer i blokken:1. Man skal IKKE kunne slukke lyset ved at trykke på tasten - lyset skal bare slukke efter timer udløb. og hvis der er PIR bevægelse ved timerudløb, så skal lyset ændre til niveau oprettet under PIR2. Kan man evt tilføje nogle flere ingange for tryk. Så man kan regulere op eller ned til nogle valgte niveauer. (gerne op til fire indgange ialt) f. eks. trykker man på indgang 1 skal lyset regulere til 30 %, hvis der trykkes på indgang 2 skal lyset regulere til 60 % o.s.v. trykkes der igen på indgang 1 skal lyset dæmpe til 30 %3. Kunne også være dejligt med en sluk alt indgangPå forhånd takHilsen Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ja' date=' blokken virker tilsyneladende efter hensigten. Jeg kunne godt tænke mig et par ændringer i blokken:1. Man skal IKKE kunne slukke lyset ved at trykke på tasten - lyset skal bare slukke efter timer udløb. og hvis der er PIR bevægelse ved timerudløb, så skal lyset ændre til niveau oprettet under PIR2. Kan man evt tilføje nogle flere ingange for tryk. Så man kan regulere op eller ned til nogle valgte niveauer. (gerne op til fire indgange ialt) f. eks. trykker man på indgang 1 skal lyset regulere til 30 %, hvis der trykkes på indgang 2 skal lyset regulere til 60 % o.s.v. trykkes der igen på indgang 1 skal lyset dæmpe til 30 %3. Kunne også være dejligt med en sluk alt indgangPå forhånd takHilsen Henrik[/quote']Har lige prøvet at tilrette FB. Jeg har lavet det så du kan fremkalde 5 scenarier. Da du ikke vil slukke lyset på samme knap, blev den tidligere indgang for tryk jo bare til et scenarie. Indgang for sluk alt er også tilføjet.[attachment=1735]danros1.vis[/attachment]
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.Det virker helt ok. Men jeg kan ikke regulere tiden på hvert enkelt scenarie.Kan det ændres? De forskellige scenarier har nemlig ikke samme timer tid.Er der forskel på en PIR indgang og et scenarie indgang? Vil det virke hvis man sætter en PIR på scenarie indgang?Tak for hæjlpen Hilsen Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hej.Det virker helt ok. Men jeg kan ikke regulere tiden på hvert enkelt scenarie.Kan det ændres? De forskellige scenarier har nemlig ikke samme timer tid.Er der forskel på en PIR indgang og et scenarie indgang? Vil det virke hvis man sætter en PIR på scenarie indgang?Tak for hæjlpen Hilsen Henrik
Har lige lavet en timer for hvert scenarie' date=' så prøv om du kan bruge denne fb.Funktionsblokken er lavet sådan, at hvis der bruges en PIR, SKAL den på PIR indgang, da det er den som styrer timerne for sluk af scenarier. Den forlænger tiden hver gang der er bevægelse.[attachment=1750']danros2.vis[/attachment]
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen. Er det muligt at ændre scenarie indgang 4+5 til PIR indgange?Jeg har en pir føler der ved hjælp af en betinget blok, skifter mellem forskellige niveauer. Indgangene kan evt. Kaldes pir 1, pir 2, pir 3 stadig med individuelle timer for hver pir indgang. Jeg troede faktisk at man sagtens kunne sætte en pir på en scenarie indgang - har en gang hørt at den i princippet fungerer som et alm. tryk

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Den sidste FB. jeg postede' date=' kan du faktisk godt sætte en PIR på de forskellige scenarie indgange, da det er lavet sådan at den også forlænger timer tiden hver gang de aktiveres. Prøv lige om det ikke virker efter hensigten.[/quote']Det virker IKKE helt efter hensigten, hvis jeg lader pir føler gå ind på scenarie indgange.Der sker følgende:Scenarie 1 tænder en lysdæmper på 80 % via pir føler i 5 min. - dette virker ok.hvis jeg kort tid efter trykker på en tangent og aktiverer scenarie 4 som skal dæmpe lyset til 20 % i 10 min, dæmper lyset ganske vidst til 20 % men hvis pir pårvirkes igen ændrer den tilbage til scenarie 1 og lyset øges igen til 80 %Det vil sige at hver gang pir påvirkes efter at et manuelt scenarie er valgt, ændres lysstyrken tilbage til det pågældende scenarie.Jeg bruger FB´en til at styre en trådløs lysdæmper sammen med en pir føler, på badeværelset:om dagen skal lyset tændes til 80% (scenarie 1)om natten skal lyset tændes til 20% (Scenarie 2)ved særlejligheder skal lyset tændes til 40 % (scenarie 3)omskift mellem disse, sker ved hjælp af nogle betingede blokke og virker efter hensigtende sidste 2 scenarie indgange bruges til manuelt at kun dæmpe lyset til 20 % om dagen (scenarie 4) og til at forøge lyset til 80 % om natten (scenarie 5) Dette aktiveres af et alm. taste-tryk.FB´en skal kunne udføre flg.: Når et scenarie er aktiveret skal tiden som er indstillet for det pågældende scenarie, udløbe før den må ændre tilbage til niveauet før aktivering af taste-tryk.Håber det kan laves.Hilsen HenrikPs. Der må være forskel på en PIR indgang og en scenarie indgang. Hvis jeg sætter pir føler på en pir indgang, og man aktiverer scenarie 4 manuelt, ændres der IKKE til scenarie 1 ved pir påvirkning. Men tiden for scenarie 4 forøges bare hver gang pir påvirkes.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, det er rigtigt at den vil skifte tilbage til det scenarie du sætter PIR på, med mindre at den sidder på PIR scenarie. Det er fordi man er nødt til at "låse" for at PIR scenariet aktiveres igen, hvis man via tryk vælger et andet scenarie. Inden jeg lige laver det om, skal jeg lige være helt sikker på hvordan det skal virke... Vil det sige at du skal bruge 3 PIR scenarier (som du skifter mellem via anden fb.) og 2 TRYK scenarier? Skal tiden forøges ved PIR aktivering, som det er nu, hvis du manuelt har valgt et andet scenarie via tryk?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
HejDer er noget galt med "scenarie 4 (tryk)"Hver gang der trykkes på knappen slukker lyset helt for derefter at tænde på 80 % igen.Ved akivering af "scenarie 5 (tryk)" fungerer det perfekt. Kan der være sneget sig en lille fejl ind ved programmering?Hilsen Henrik
Hmmm.. Det synes jeg ikke lige at jeg kan få den til.. Har du måske fået oprettet scenarie 4 med 0%, og at det så er din PIR der tænder den på de 80% igen? Har du husket at forbinde lys indikering fra dimmeren?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
HejDer er noget galt med "scenarie 4 (tryk)"Hver gang der trykkes på knappen slukker lyset helt for derefter at tænde på 80 % igen.Ved akivering af "scenarie 5 (tryk)" fungerer det perfekt. Kan der være sneget sig en lille fejl ind ved programmering?Hilsen Henrik
Hmmm.. Det synes jeg ikke lige at jeg kan få den til.. Har du måske fået oprettet scenarie 4 med 0%' date=' og at det så er din PIR der tænder den på de 80% igen? Har du husket at forbinde lys indikering fra dimmeren?[/quote']Nej, jeg synes ikke der er noget der er sat forkert op. Det hele ser ud som det skal - hvis jeg bytter om på scenarie 4 og 5 kan jeg godt dæmpe lyset men så kommer problemet når jeg skal forøge lystyrken.Så det er som om at det er scenarie 4 der er galt med, kan du evt. prøvet at lave et scenarie 6 med tryk.Det virker også 100 korrekt i simulation.Prøver at oploade projektet

unavngivet.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok