Hop til indhold
  • 0

Simpel tænd/sluk funktion frem for scenarier


janpolsen
 Share

Spørgsmål

Inden jeg begiver mig ud i den helt store undersøgelese, vil jeg prøve at sikre mig, at mit mål ér muligt.Vi har en standard-løsning for vores køkken/alrum, hvor vi har en 4-tast kontakt med 3 scenarier (madlavning, spisning og rengøring) og en sluk.Er det muligt at ændre de 3 scenarier til en tænd/sluk af henholdsvis lyset over madlavningsstedet, spisebordet og loftlys, så vi selv 100% kan bestemme hvilket lys der skal være tændt?Som det er nu, kan vi f.eks. ikke nøjes med kun at have spisebordsbelysningen tændt, da det indegår i scenarier som også tænder noget af det andet belysning.Det virker som et rimeligt simpelt problem, men det tætteste jeg er kommet på at løse det er, at lyset tænder og slukker kort efter. Derfor vil jeg sikre mig, at det kan lade sig gøre rent programmeringsmæssigt og at det ikke kræver en ny blok til IHC-tavlen.På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det kan nemt lade sig gøre at programere sig ud af.Du skal bare beslutte dig for hvilke funktioner og lamper der skal tænde der skal være på de enkelte tryk.Det er også muligt at have kort og langt tryk på hver taste så du faktisk kan have 8 funktioner på trykket. Hvis du har Dimmer på nogle af lampesttederne skal du selvfølgelig overveje hvordan de skal styres (1 eller 2 tast reguleret).Men der burde ikke være behov for at ændre noget i tavlen.Prøv at beskriv hvilke lamper der skal virke hvordan - og på hvilke tryk, samt vedhæft dig program. Så er jeg sikker på der kommer et bud på en løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg synes scenarier er gode til lige at få sat alle lamper til et ok lysniveau iht situationen.Men nej - det kan ikke eliminere ønsket om at have fuld kontrol over hver enkel lampe.Personligt har jeg lavet 1 tryk som, hver gang man trykker, skifter mellem flere scenarier.[ul] [li]Afdæpet morgen lys [/li] [li]Madlavning[/li] [li]Spise[/li] [li]Se fjernsyn[/li] [li]Og et langt tryk giver rengøringslys (alt lys på 100%) B) [/li][/ul]De andre tryk bruger jeg så til at have fuldt kontrol over hver enkel lampe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder lækkert med både et kort og et langt tryk :).I så tilfælde vil det være interessant med et kort tryk for tænd/sluk en given gruppe af lys og med et langt tryk aktiveres et scenarie.@lars-jacobsen: Når du skriver vedhæft programmet er det så via IHC Visual, hvor jeg højreklikker på hele programmet for køkken/alrum og derefter vælger gem?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var måske ikke en helt fyldestgørende forklaring, fordi jeg har også 1 tryk for sluk alt. :)Dette slukker alle lamper der er tændt i køkken/stue.Når jeg skifter mellem de forskellige scenarier, med et og samme tryk, har jeg ikke kun bestemt, hvilke lamper og lysniveau, der skal være tændt, men også hvilke lamper der skal være slukket :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Inden jeg begiver mig ud i den helt store undersøgelese' date=' vil jeg prøve at sikre mig, at mit mål ér muligt.Vi har en standard-løsning for vores køkken/alrum, hvor vi har en 4-tast kontakt med 3 scenarier (madlavning, spisning og rengøring) og en sluk.Er det muligt at ændre de 3 scenarier til en tænd/sluk af henholdsvis lyset over madlavningsstedet, spisebordet og loftlys, så vi selv 100% kan bestemme hvilket lys der skal være tændt?Som det er nu, kan vi f.eks. ikke nøjes med kun at have spisebordsbelysningen tændt, da det indegår i scenarier som også tænder noget af det andet belysning.Det virker som et rimeligt simpelt problem, men det tætteste jeg er kommet på at løse det er, at lyset tænder og slukker kort efter. Derfor vil jeg sikre mig, at det kan lade sig gøre rent programmeringsmæssigt og at det ikke kræver en ny blok til IHC-tavlen.På forhånd tak[/quote']Hvis det er IHC STANDARD blokken du har (9.06), er det nemt at lave om til 3 seperate tændinger.Indgangene under madlavningsscenarie trækkes ned på tænd/sluk lys i loftIndgangene under spisescenarie trækkes ned på tænd/sluk lys over spisebordindgangene under rengøringsscenarie trækkes ned på tænd/sluk lys over køkkenbordSend projektet til controller, og så kører det.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
V8Camaro to the rescue :).Det virker perfekt og var langt nemmere end jeg havde turde håbet på... Tusind tak...Er det lige så nemt at tilføje et langt tryk? :P
Det er nok ikke helt så nemt som det andet, men det meste kan lade sig gøre.. Hvordan tænker du helt specifikt du vil have det til at fungere med langt tryk?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Således at et langt tryk aktivere det scenarie som tidligere blev aktiveret ved et kort tryk.Jeg vil være ærlig og indrømme, at det på ingen måde er en must-have. Det var blot en tanke ud fra det lars-jacobsen skrev i hans første svar. Min nysgerrighed blev bare vækket til live og det kunne være interessant at lære lidt :).Med andre ord, det er ikke noget du skal bruge masser af tid på, det var blot hvis det var lige nemt som det andet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan indskyde en funktionsblok (fb) "kort-lang tryk" 4.15.(a). (1 for hver indgang fra tryk).Så flytter du din indgang fra tryk over på indgang på fb.Og trækker "udgang kort" fra fb over på tænd/sluk lys i loft.Og trækker "udgang lang" fra fb over på madlavningsscenarie.Osv med de andre... Håber det kan bruges B)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jammen det er nemt. Specielt med alle de venlige og hjælpsomme medlemmer herinde ;-)Med mht opload af program mente jeg hele visual programmet. Det er ikke selve Funktionsblokken i høje vindue. Men vælg gem i menuen, giv det et passende navn og gem et sted der er nemt at finde. Vedhæft programmet til indlæget - her skal der lige tilføjes ".vis" til navnet før forummet acceptere filen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er allerede dybt taknemmelig for den hjælp I har givet mig herinde. "Lige om lidt" (når jeg er blevet ekspert på IHC :P ), så håber jeg også, at jeg kan vidergive noget erfaring til andre ;) .Tak for infoen omkring attachments. Jeg synes jeg har set mindre .vis-filer (30KB) attached og min er på ca. 1.8MB, derfor mit spørgsmål omkring om det kun var en lille del af hele projektet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som ihcbob skriver, kan du indsætte 3 funktionsblokke 4.1.15 under Køkken/Alrum og bruge kort og lang puls, til henholdsvis tænd/sluk og scenariestyring. Nu ved jeg ikke om du har lysdæmper på nogle af tændingerne i køkken/alrum, men så skal du være opmærksom på, at du ikke har mulighed for at dæmpe lyset via trykket, da du blot vil aktivere scenariet istedet, når du laver langt tryk.Med hensyn til størrelse på program, fylder IHC STANDARD programmet jo en del i sig selv. Jeg har selv en installation bygget op om standardprogrammet, dog udbygget bl.a. med varmestyring, pumpestyring, wireless lysdæmpere mm., og efterhånden ændret en hel del, og kan se det lige pt. fylder 3,25 MB. B)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Så er der lagt kort og langt tryk ind på de tre kontakter i køkken/alrummet og det virker upåklageligt :).... og nej' date=' jeg har ingen dimmers overhovedet, så heldigvis skulle jeg ikke tage højde for dette.3.25MB?! Damn du må have lavet en enkelt tilpasning eller to :).[/quote']Der er lavet et par tilpasninger, ja.;) Kom til at tænke på om din firmware er opdateret til den seneste (2.7.132). Du kan se det hvis du åbner administratorprogrammet, hvor der står softwareversion. Der har været lidt problemer med tidligere softwareversioner, og har især lagt mærke til det ved IHC Standard. Der kunne tit være forsinkelse på op til 1 sek, når man tændte/slukkede lyset. Det problem er væk i den seneste version. Har en idé om at det er pga. at Standard programmet fylder så meget, for oplevede det ikke på mere simple programmer.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Standard Hus FB´ene er faktisk også blevet opgraderet her i efteråret til 3.1. Men der var ingen info om hvad der var rettet eller tilføjet.:huh: Men jeg er en varm fortaler for dem, idet mange af de funktioner folk selv sidder og bokser med at få til at virke er integreret og virker umiddlebart uden ekstra/egne FB´r eller programering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Standard Hus FB´ene er faktisk også blevet opgraderet her i efteråret til 3.1. Men der var ingen info om hvad der var rettet eller tilføjet.:huh: Men jeg er en varm fortaler for dem' date=' idet mange af de funktioner folk selv sidder og bokser med at få til at virke er integreret og virker umiddlebart uden ekstra/egne FB´r eller programering.[/quote']Helt enig.. Der er tænkt på langt det meste i Standard programmet, og det er langt hurtigere at rette/tilføje evt. ekstra rum, tændinger og funktioner, istedet for at starte helt fra bunden med et tomt program.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok