Hop til indhold

Gruppering af stikkontakter rundt langs gul - hvor


Recommended Posts

Hvordan grupperer i stikkontakter rundt lang et gulv i eks. en stue i forhold til ihc udgangene - hvilke tanker gør i Jer der: en stue har normaltvis både (bord)lamper, tv, anlæg m.v.- det går jo ikke at slukke alt for at undgå eks. std. by strøm.Hvordan har I strukturet det i Jeres hjem?Nu kan man jo være i den situatiom, at man har mulighed for at trække installationer - vil I så trække en udgang til hver stikkontakt eller i hvertilfælde en seperat tændledning til hver stikkontakt og så forholde sig til evt. gruppering i tavlen? Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har skrevet det før men jeg har en seperat 5 leder frem til hver eneste stikkontakt (og lampested) i hele huset. De ender så i tavlen hvor de enten er koblet sammen eller til hver sin udgang på et 230V modul. Så er der mulighed for at tænde/slukke alt individuelt efter behov, eller koble fast fase på hvis man vil. Og der er "reserve/spare" kapacitet hvis der nogen sinde skulle blive brug for en ekstra tænding eller lign.Det giver selvfølgeligg en "stor" tavle men ..... Små børn småt legetøj, store børn .... ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har skrevet det før men jeg har en seperat 5 leder frem til hver eneste stikkontakt (og lampested) i hele huset. De ender så i tavlen hvor de enten er koblet sammen eller til hver sin udgang på et 230V modul. Så er der mulighed for at tænde/slukke alt individuelt efter behov' date=' eller koble fast fase på hvis man vil. Og der er "reserve/spare" kapacitet hvis der nogen sinde skulle blive brug for en ekstra tænding eller lign.Det giver selvfølgeligg en "stor" tavle men ..... Små børn småt legetøj, store børn .... ;-)[/quote']Har du trukket det tynde installationskabel? Er der nogen af jer, der kender typebetegnelsen på ex. 5 * 1,5 versus det alm. 5 * 1,5?Hilsen Torben
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvornår sætter I stikkontakter op med afbydere og hvornår ikke hvis forudsætningen, som udgangspunkt er, at alt (hver enkelt) kører på en 230 v udgang. det er dog lidt dyere med indbygget afbryder, men så har man også mest fleksibilitet.Har spurgt om det samme i en anden tråd - behøver kun svar i den ene :whistle: Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke afbrydere på nogen stikkontakter da de jo alle er ført til IHC udgange og dermed kan programeres til at slukke vha hvilket som helst svagstrøm/wireles tryk.Men korrekt det giver da lidt ekstra flexibilitet med muligheden for at kunne afbryde "lokalt" hvis man ikke har nok (plads og penge til) 230V output moduler. Og lillemor vil også gerne have at man kan "slukke på kontakten". Tjaa... vaner er svære at ændre ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja den havde jeg da helt glemt. Det skyldes nok at den er blevet fravalt pga prisen. Med 50-60 stk. stikkontakter á 598,- kan der altså købes meget kabel og mange 230V outputmoduler.Det er da også utroligt at de skal være så dyre når man f.eks. kan købe sådan 3 for kr. 99,-http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6137&n=30100Og en lysdæmper for kr. 49,50http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6263&n=30100De kan så desværre ikke bruges/integreres med IHC´n men det er f.... billligt :woohoo:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har skrevet det før men jeg har en seperat 5 leder frem til hver eneste stikkontakt (og lampested) i hele huset. De ender så i tavlen hvor de enten er koblet sammen eller til hver sin udgang på et 230V modul. Så er der mulighed for at tænde/slukke alt individuelt efter behov' date=' eller koble fast fase på hvis man vil. Og der er "reserve/spare" kapacitet hvis der nogen sinde skulle blive brug for en ekstra tænding eller lign.Det giver selvfølgeligg en "stor" tavle men ..... Små børn småt legetøj, store børn .... ;-)[/quote']Du kører "alt" ind omkring 230v udgange kan jeg forstå!?....jeg kom så til at tænke på, at have læst, at det ikke er anbefalelsesværdig at alt kører via IHC - især ikke hvis (når) man får fejl og/eller controller går i stykker. Hvad med stik til køleskab/fryser - kører det også på en 230v udgang - og hvordan har du sat tænd/sluk op her?Hilsen Torben
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har valgt at køre alt ind i klemmer i taglen og her bliver de kontakter der er til køleskab fryser fyr osv så forbundet til en fast forsyning og dem der skal kunne afbrydes til en ihc udgang. Så kan man jo nemt ændre på hvor "køle"skabet skal stå :woohoo:
Me to.Der er enkelte stikkontakter der har sin egen forsyning/gruppe. Bla. Vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine. De kører helt uden om IHC. Jeg har heller ikke 400V relæ da jeg ikke har behov for at slukke for hverken ovn eller komfur. Så de kører også udenom.Dog er min emhætte, microovn, køleskab og fryser pt koblet på hver sin IHC udgang. Udgangen er bare sat permanet ON vha serviceview og der er således ingen FB der styrer dem. Det er korrekt hvis Controlleren ryger så "dør" fryseren også. Ved evt. upload af nyt program huskes tilstand dog så no problem. Controleren er også på sin egen gruppe og med backup modul. Har også en lille 230V UPS, men den er ikke sat til pt. Den kunne f.eks. holde liv i router + ADSL udstyr mm ved strømudfald. Så kan jeg stadig kommunikere vha en bærbar på batteri en times tid.Men uden controller - ingen liv i installationen. Det er en konsekvens af IHC valget som jeg/vi må leve med.
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det står sådan i vejledningen. Og hvis du tilføjer en wireless stikkontakt i Visual er der heller ikke nogen tryk der kan programeres - som der er ved kombidimmeren. Så der er nok ikke sender indbygget i stikkontakterne.Men det er stadig en god/mulig løsning hvis man ønsker at kunne afbryde strømmen for bestemte stikkontakter og enten ikke har ledige tændledninger eller mulighed for at trække nye.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, OK der er selvfølgelig en sender indbygget, eller kunne den jo ikke kommunikere med andre enheder eller controleren. Det jeg mente var knapperne ikke er/har selvstændige senderfunktioner som et alm. wireless 2 tast tryk, og kombidimmeren. Men det hedder selvfølgelig helle ikke en kombistikkontakt. :pinch:

Link til kommentar
Del på andre sites

mon ikke bare det er mangel på forståelse fra lk om at vi kan brige trykket til andet en tænd sluk af lige den enhed knappen sidere på?Jeg har lige prøve at ændre på niveuet på et 80mm lampeudtag med krap 1 og værdien ændres i serviceview, så mon ikke man kan bruge status på udgang til at starte et program.med det ville da være smart at knapperne kom med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja du har fuldstændig ret hvis de er placeret bag sofaen, men det er jo ikke sikkert alle ens stikkontakter sidder så "ubekvemt". Det kunne være der sad en på væggen i køkkenet, hvorfra det kunne være belejligt med et indbygget tryk til at styre en anden IHC funkton end lige selve stikkontakten. Det kunne jo gøres vha langt eller dobbelt tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Næ, men som så meget andet med IHC er det ofte ikke fordi det er nødvendigt, men fordi det er muligt at lave. Som sagt har jeg flere stikkontakter (grisetryner uden afbryder) siddene rundt langs køkkenbordet og kan styre dem alle helt frit. Men hvis man ikke have relæer individuelt på dem alle og gerne vil have en styret stikkontakt til kaffemaskinen, kan man jo bare udskifte den ene med en wireless stikkontakt og vupti så kan den styres.Man har nu også (gratis) fået et 2-tryk sidende (formetlig meget bekvemt) som man sagtens kunne finde på at bruge til at styre andre funktioner med. Men det kan man bare ikke da det ikke understyttes af enheden.I mine øjne er det også "spild af taster" med dedikerede tænd og sluk knapper. Tænd til venstre og sluk til højre. Jeg bruger konsekvent 1 tast funktioner (KIP) hvor det er praktisk muligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok