Hop til indhold
  • 0

Varmestyring af spejderlejr mv.


Ulrik Friis
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at installere et større IHC anlæg på en FDF-lejr (spejderlejr), som foruden lys, ventilation, brandalarm mv., også skal styre varmen i de omkring 40 rum. I hvert rum sidder et 6 tryk med LED (statustryk) og en temperaturcensor uden gulvføler (507D5531). Tanken er at man skal kunne vælge 3 forskellige temperaturer på statustrykket i de enkelte rum + overstyring fra centrale tryk. Via et eksisterende bookingsystem skal man kunne forudindstille temperaturen i alle rum via e-mailkomandoer.Der skal ikke være dobbeltfunktioner på nogen indgange Alle temperaturindgang skal overstyrer hinanden. Ved aktivering (on) af nattesænkning eller nattetemperatur, skal temperatur udgangspunkt efterfølgende genetableres.Jeg kan desværre ikke gennemskue programmeringen af funktionsblokke, så er der en i dette forum der kan hjælpe mig (og FDFerne), med en funktionsblok, som den jeg har prøvet at skitsere herunder ?Jeg tror at det i princippet ”bare” er lidt ændring af LK’s blok 5.2.01a og 5.2.02a Indgange:Indgang Temperatur 1 (Fra betjeningstryk i rum)(MAIL)Indgang Temperatur 2 (Fra betjeningstryk i rum)(MAIL)Indgang Temperatur 3 (Fra betjeningstryk i rum)(MAIL)Indgang Temperatur 4 (MAIL)Indgang Temperatur 5 (MAIL)Indgang Temperatur 6 (MAIL)Aktivering af nattesænkning på temperatur 1, 2 & 3 (Indgang fra et planlægningsprogram eller en kontakt (on=nattesænkning)(MAIL)Nattemperatur (on = nattetemperatur)(MAIL)Indgang for sommertid (Indgang fra et planlægningsprogram eller en kontakt (on=nattesænkning)Indgang for start af ventilmotion Indgang for testfunktionRumtemperatur (Ressource kommer fra produkt) Udgange:Udgang Temperatur 1 (LED) (On når temperatur 1 er valgt.)Udgang Temperatur 2 (LED) (On når temperatur 2 er valgt.)Udgang Temperatur 3 (LED) (On når temperatur 3 er valgt.)Udgang Temperatur 4 (LED) (On når temperatur 4 er valgt. Blinker ved test, og når ventilmotion er aktiv.)Udgang Temperatur 5 (LED) (On når temperatur 5 er valgt. Blinker ved test, og når ventilmotion er aktiv.)Udgang Temperatur 6 (LED) (On når temperatur 6 er valgt. Blinker ved test, og når ventilmotion er aktiv.)Udgang for indikering af aktiv nattesænkning.Udgang for af test er i gang (LED/MAIL).Varmeproduktion (Forbindes til telestat, elektrisk opvarmning eller relæ. Varmeproduktion og pumpestyring er separate pga. pumpe og ventilmotionering.)Udgang til pumpestyring (Forbindes til FB 5.12 - Indgang varmestyring 1-16. Varmeproduktion og pumpestyring er separate pga. pumpe og ventilmotionering.) Indstillinger:Reguleringsform = Rum drift.Varme type = Vandbåren varme (Vælg anlægstype for rummet.)Pulsvarme = Pulsvarme til (Ved valg af pulsvarme vil udgang for varmeproduktion pulse iht. tid når ønsket temp. er nået. Dette giver en mere stabil temperatur (mindre temperaturudsving).Rummets aktuelle referencepunkt = 0.00 C (Viser det aktuelle referencepunkt for rummet. Skifter iforhold til nat- eller dagtilstand.)Varme on ved pulsvarme = 00:20:00 (Tid for varme on når pulsvarme er valgt. Pulsvarmen er aktiv når temperatur er inden for hysteresen (referencepunkt +/- hysterese).)Varme off ved pulsvarme = 00:20:00 (Tid for varme off når pulsvarme er valgt. Pulsvarmen er aktiv når temperatur er inden for hysteresen (referencepunkt +/- hysterese).)Referencepunkt for temperatur 1 = 25.00 C (Ønsket rumtemperatur. Ved aktivering af nattesænkning/nattetemperatur , reduceres temperatur 1 med nattesænkningstemperaturen eller til nattemperaturen i nat perioden = nattesænkning eller nattemperatur er on.)Referencepunkt for temperatur 2= 23.00 C (Ønsket rumtemperatur. Ved aktivering af nattesænkning/nattetemperatur , reduceres temperatur 2 med nattesænkningstemperaturen eller til nattemperaturen i nat perioden = nattesænkning eller nattemperatur er on.)Referencepunkt for temperatur 3 = 21.00 C (Ønsket rumtemperatur. Ved aktivering af nattesænkning/nattetemperatur , reduceres temperatur 3 med nattesænkningstemperaturen eller til nattemperaturen i nat perioden = nattesænkning eller nattemperatur er on.)Referencepunkt for temperatur 4= 20.00 C (Ønsket rumtemperatur. Ikke mulighed for nattesænkning.)Referencepunkt for temperatur 5= 15.00 C (Ubeboet rumtemperatur. Ikke mulighed for nattesænkning.)Referencepunkt for temperatur 6= 10.00 C (Frostsikringstemperatur. Ikke mulighed for nattesænkning.)Rumhysterese = 0.20 C (Indstilling af temperaturudsving (hysterese) i forhold til aktivt referancepunkt. Pulsvarmen er aktiv når temperatur er inden for hysteresen (referencepunkt +/- hysterese).)Temperaturfald ved nattesænkning = 4.00 C (Temperaturfald når nattesænkning = on)Referencepunkt for nattetemperatur = 19.00 C (Temperatur når nattetemperatur = on)Antal dage imellem ventilmotion = 7 (Antal af dage imellem motionering af ventil. Denne funktion sørger for at telestater ikke gror fast i sommerhalvåret.)Ventilmotion varighed = 00:05:00 (Ønsket tid for motionering af ventiler)Test varighed = 00:30:00 (Tid for varighed af testfunktion)Samtidig med varmestyringen vil jeg (FDFerne) også gerne kunne fjernaflæse vand og varmemålere (PULS) samt drift timerne på oliefyret. Det føromtalte bookingsystem skal kunne sende en mail til IHC’en, som så returnere det aktuelle tal på hhv. puls og drifttimer:Indgang for afsendelse af aktuel målerstand (MAIL)Udgang for afsendelse af aktuel målerstand (MAIL)LK har 2 FB (Puls: 4.2.03a og Time: 4.1.04), men de har ikke denne funktion, ligesom jeg heller ikke kan gennemskue om de gemmer aktuel målerstand ved strømafbrydelse. Kan dette også løses ?Da FDF er en frivillig forening kan jeg ikke udlove den store dusør, med 12 flasker god rødvin, eller tilsvarende, vil jeg og FDF’erne meget gerne sende til den der kan hjælpe os.Evt. uddybende spørgsmål til Ulrik Friis 30 58 69 15 / F5@FDF.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hejsa UlrikDet var da godt nok et spændende projekt. Lidt ud over det vi er vant til at se herinde så derfor er det da lidt en udfordring om vi kan hjælpe. Lidt rødvin kan sikkert også motivere lidt her i juledagene, men ellers vil jeg mene at forummet her ikke er "kommercielt" eller med "betaling" af ydelser. Men der er jo ikke noget der forhindre folk i via PM at aftale et eller andet.Men jeg vil da gerne give lidt indspark/hjælp. (Jeg elsker rødvin :laugh: :laugh: )Jeg vil starte med de sidste problemstilling, hvor jeg har prøvet at modificere FB 4.2.03 med en indgang der kan fjernstyres via mail og få opdateret en (fjernaflæsnigs)tæller med den aktuelle værdi.Det virker sådan set OK, men det er ikke umiddelbart muligt at få IHC til at sende tællerværdier via mail. Det er kun muligt at få mail med status på en "almindelig" udgang. Tællere, timere og andre typer udgange som Enum er det altså ikke muligt at overfører vha standard IHC programering.FB´n burde gemme værdierne ved strømafbrydelse. Der er iherttilfælde aktiveret flueben for det. De starter godt nok forfra i simulering, men i praktis burde gemme. mht. varmestyringen kan man sikkert godt modificere de eksisterende FB, men hvis du ikke har brug for alle finesserne, men blot vil have mulighed for at (fjern)styre 6 temperaturer var det måske nemmere at starte forfra, evt blot "samle" 6 af de simple varmestyrings FB´r til een.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsJeg er helt med på at det ikke er noget kommercielt forum. Rødvinen er kun ment som en lille ”tak” for det det arbejde der trods alt er i, at tilpasse/lave de ønskede FB’ere.:) Varmestyring:Om de eksisterende FB’er tilpasses eller der laves en ny (starte forfra og/eller samle), er op til dig, hvis du kan og vil lave det, men jeg vil blive rigtig glad hvis den indeholder de input, output og funktioner jeg har nævnt. Hvis du mener at ”alle finesserne” er solvarme, gulvføler, alarm mv. er det helt fint at udelade dette, men hysterese, natsænkning etc. vil jeg gerne have.Dataudtræk timetæller/puls:Vi har et bookingsystem som det kendes fra feriehuse mv. og her vil det være rigtig dejligt med automatisk aflæsning ved lejestart og lejeslut, men det kræver at man på en eller anden måde kan få aflæsningsværdien ud af IHC’enHar du, eller andre, en god idé / hvad gør andre der vil have dataudlæsning ? :huh: Jeg har netop bestil en vandmåler med puls (1 puls = 10 liter vand). Elmåleren på lejren har et pulsudtag og oliefyret har udgang til drifttimetæller.Mange hilsnerUlrik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK, har i mellemtiden kikket lidt nærmere på varmestyrings FB´ene.De har som standard jo flere (4) temperatur indstilliger som (måske) passer med dine temperatur ønsker:1 normal temperatur (max 25 gr.)2 normal temperatur ( normal 23 gr.)3 normal temperatur (min 21 gr.) - med i standard FB ( som 22 gr.)4 nattemperatur (20 gr.) - med i standard FB5 ubeboet (15 gr.) - med i standard FB6 frostsikring (10 gr.) - med i standard FBreelt set er det kun kun 2 ekstra temperaturer du ønsker/har brug for.jeg har derfor prøvet at tilføje 3 ekstra input som kan bruges til at vælge/sætte normaltemperaturen med.Tanken er at du anvender standard blokkene som de er, med de 3 "overordnede" funktioner til venstre (beboet, ubeboet, frostsikring) i trykket, og så kan bruge de 3 tryk til højre til at vælge normaltemperaturen med.mht LED så bemærk at selv om det er et 6 tryk så er der kun 3 LEDmht udlæsning af tællerværdier kender jeg ikke noget der direkte kan. Der skal "noget" indimellem. Det kan være et program der kører på en PC der poller data direkte og derefter skriver/gemmer dem.Der er flere muligheder/løsniger som vi kan komme tilbage til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsJeg tror også det er muligt at modificere LK’s FB, men det er vigtigt at dobbeltfunktionerne (test) fjernes, så lejere ikke kommer til at lave ”kuk” i systemet. Der skal kun være 3 temperaturvalg i hvert rum (højre kontakter anvendes ikke/er sløjfet ved venstre side). Temp 4, 5 & 6 er central overstyringstryk samt via mail.)Det er vigtigt at jeg kan ændre på standard temperaturene i FB’en (som jeg umiddelbart mener, er muligt på varmeblokken), da der skal være forskellige muligheder afhængig af om der er tale om soverum, badeværelser, fordelingsgange etc.Jeg er med på at der kun er 3 LED på statustrykket, men udgangene skal bruges på nogle centrale styringstryk med LED.Jeg har desværre ikke mere tid i dag, men jeg kigger på din fil i morgen formiddag.Hvis det er muligt vil jeg meget gerne have lov at ringe til dig i morgen og forklare projektet, da der er noget komplekst. Send mig lige en SMS hvis det er OK.Mange hilsnerUlrik / 30586915

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En opdateret version, der skulle efterkomme alle "krav" specificeret i 1. indlæg.Bla. er temperatur indikering LED kun aktive når status=beboet og slukket i de andre situationer (ubeboet, frostsikring, test).Mulighed for at bringe rummet i beboet status vha af temperatur valg trykket i rummet, hvis det f.eks. var i status ubeboet eller frostsikring.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok