Hop til indhold
  • 0

Lys på pir slukkerog Timer viker ikke rigtigt.


Lars BK
 Share

Spørgsmål

Hej.Jeg bruger Ihc pir i vores nye hus. Har dog kun koblet op i Bryggers og Wc, da jeg ikke synes det virker godt.Når man kommer ind på feks wc tænder lys på pir hvis det er mørkt ( skumring er på)nu timer pir i 5 min. Tiden bliver ligesom ikke forlænget selvom man opholder sig i rum og pir bliver aktiveret?Derfor slukker lys efter de 5 min og så går der et ½ sek. så tænder det igen? ( hvis man er i rummet) Jeg kan ikke se hvorfor?Er der en som kan hjælpe da det er meget irriterende.Det samme sker i bryggers. man kan tænde slukke lys manuael med tidsforsinkelse på pir ( Dette virker)Jeg ønsker at lyst skal være tændt når man er i rum og slukke 5 min efter rum er forladt.Har vedhæftet fil.Mvh Lars :S [file name=pir-20101028.vis size=59803]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/pir-20101028.vis[/file]

pir-20101028.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej Claus.Det er Lk Fuga Pir de nye små.Nej det er ikke lys. Jeg har prøvet at "Dække" for pir så de ikke får lys.Men det var et godt bud.Jeg har ikke forbundet skumring i blokken. hvis jeg "trækker den over" virker det ikke?? altså skummringssensor til indgang for skumring.Det undre mig?Mvh Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

FB´n virker umiddelbart efter hensigten i simulering. Dvs.en PIR (status>off) aktivering forlænger sluk tidspunket ved hver aktivering. Og hvis PIR status er ON slukkes der heller ikke ved timerudløb. Altså lige som forventet.Hvis det er sådan en fætter:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98477_01.pdfSå sørg for at den er stillet på max følsomhed og lysniveau.Den situation jeg umiddelbart kan forstille mig er nemlig at der ikke er bevægelse nok. Det er nemlig ikke nok bare at opholde sig foran PIR. Man skal bevæge sig tilpas meget, og helst på tværs af PIR retning, ikke hen imod den.Prøv evt. at sætte fb timer tiderne ned til f.eks. 5-10 sek. og se hvor lidt/meget PIR bevægelse der skal til for holde liv i lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejNej det er ikke denne fuga men den som jeg har sendt pdf på.Jeg har også testet og her virker det fint??Når jeg trykker på manuaelt sluk slukker lys og 1 sek efter tænder det igen? det er en anden fejl fra det virkelige "liv" humm??Der skal jo være 15 sec forsinkrlse på.Jeg syndes det er mærkligt, men jeg vil prøve at sætte følsomheden op. Hvis der er skruet på pir blinker den jo grønt i en tidsperiodeSå kan man vel også se at den bliver activeret på denne måde?Skal Skumring ikke forbindes i pgm.?Mvh Lars [file name=fuga.pdf size=12661]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/fuga.pdf[/file]

fuga.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Skumring skal ikke forbindes med mindre du kun vil have PIR til at virke ifht. skumringsniveau. Den er default ON i FB´n hvis den ikke er forbundet. Hvis du forbinder den vil det være PIR(skumring) der styrer.Prøv at skue følsomhed helt op og se om ikke det hjælper.Den anden "fejl" kan jeg heller ikke få frem i simulering, så ....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det har jeg lige gjort og det hjalp,så virker tidsforsinkelsen også fint, men så er der ingen skumring...( Naboerne tror sgu der er indbrud med den magligt jeg bruger som lys...)Fandt også vejledningen til pir [file name=98759_04.pdf size=1739595]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/98759_04.pdf[/file]

98759_04.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igenNu har jeg testet lidt.Når jeg forbinder skumring i pgm till sensorblok, Pir på maks følsomhed pos A.( Med skum), Så virker pir med skumring MEN kun tænd. Lyset slukker aldrig. Dette kan gøre manuelt hvor 15 sec. også virker.Lyset tænder altså på pir når det er mørkt men slukker aldrig, helle ikke selvom der er lys på (Lyst) der skal slukkes manuaelt.Hvis pir er i Pos B. Virker alt ( Bare ikke me skumring.( Det er jo pr manual også frakoblet)Der er altså noget med skumring i FB???Nogle bud.... :side:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

FB er IKKE lavet til at skulle tænde på PIR uanset hvad skumring står på. PIR er kun beregnet til "keep alive/auto sluk" når der er tændt manuelt og altid kun når skumring er aktiv.Hvis du også vil have PIR til at tænde automatisk hvis det er mørkt, kan du flytte forbindelse i FB´n fra PIR til tænd på timer, og så skal du have PIR indstillet på A.Så vil jeg mene det virker som du forventer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars Den skal jeg lige have skåret ud hvis du kan...Mit Ønske:At PIR tænder når det bliver mørkt.( Børnen mm trykker ikke på knap hverken for at tænde eller slukke lys)Hvis det er muligt ville jeg gerne kunne forlænge tiden ( fra feks 2 min til 30 min) ved tryk manuelt, da sensor ikke altid mærker når børn er i badekaret. her ville det være fint at man kunne trykke og får tiden forlænget før sluk.Hvis så lyset skal slukke trykker man på knap igen og de 15 sec. træder i gang. Det kvæver nok lidt programering... ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I PIR kan du med omskifteren bestemme om PIR sensor udgang skal være afhængig af skumring "A" eller uafhængig "B". I stilling A vil den kun give signal hvis skumring er ON. I stilling B vil der altid komme signal uanset skumrings niveau.Skumringsniveau vil altid give sigal uanset indstilling A eller B.Men som sagt på FB´n er PIR indgang beregnet som indgang til at aktivere/forlænge sluk tidspunktet. PIR indgangen kan IKKE aktivere/tænde lys af sig selv, uanset hvad skumring står på.Hvis man derimod kobler PIR på den indgang på FB´n der hedder "Tænd med timer" vil den jo altid tænde. Hvis den så kun skal tænde når det er mørk er man nødt til at begrænse det i PIR idet skumringsindgangen på FB´n kun er koblet sammen med PIR indgangen og ikke "Tænd med timer" indgangen.Kapice ? [file name=pir_20101028_2.zip size=7041]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/pir_20101028_2.zip[/file]

pir_20101028_2.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsJeg har prøvet din medsendte FB. Den virker som når pir er sat på pir ingang, men udkoblingen på 15 sec virker ikke hvis der laves man tryk?Kan stadig ikke se det virker.?REsume:Det jeg ønsker:PIR virker med skumring. ( Nivea som stillet på fysisk pir. (sat på A formoder jeg) Lyset tænder ved mørke og slukker når der ikke er bevægelse.(efter indstillet timer tid)Altså en pir fuktion ligesom dem man bruger udenfor til lys. (Uden IHC)Hvis man bruger tryk kan man tænde lys om dagen(lyst) gerne med anden timing/tid ( feks 15 min og så sluk) og slukke lys på tryk ( Her kører spærring i x antal sec/min) hvis det allerede er mørkt.Dette kan jeg ikke få til at virke???Har prøvet at skifte fyskik pir også.AK ja..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Åhh, efter en god nats søvn sidder man frisk og udvilet på tønden her til morgen og fintænker over hvad det egenlig var vi lavede mht skumring og tænd/sluk/forlæng. Kommer så til at tænke på at det duer ikke at det er PIR der bestemmer skumring, hvis der kun er een forbindelse til FB´n. PIR vil da ikke give signal og forlænge timerudløb når/hvis der er lyst. Den klasiske "fejl" som er beskrevet i så mange indlæg her i forummet. :X :whistle: Hvis altså PIR både skal kunne tænde når det er mørkt og holde liv i timeren når lyset er tændt, skal begge signaler kobles til FB´n, og den skal modificeres lidt (har jeg gjort). Så skulle det gerne virke. [file name=pir_20101029.zip size=7158]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/pir_20101029.zip[/file] Når du har prøvet det af med korte tider, sætter du bare PIR tiden op til 20-30 min. så det passer med et bad. Ved godt at så går der også altid 20-30 min. inden det slkker automatisk, men det er nok nemmere at leve med end at skulle holde styr på om man nu har aktivere en "lang" forlæng timer. Det kan godt lade sig gøre at programere det, så et normalt kort tryk er KIP, og et langt tryk giver den lange 20-30 min færlængelse. Men du vil formentlig også gerne have en mulighed for at få tilbagemelding/status om nu er den lange 20-30 min. forlæng aktiveret ? Hvis du har tryk med LED indikering kan man f.eks. sætte den til at blinke når den lange 20-30. min forlæng er aktivet, i modsætning til konstantlys når det blot er normal tændt og evt. forlænget af PIR.Nå det var en længere smørre. Måske jeg skal kaste mig over det og forberede et udkast.

pir_20101029.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsDet forklare jo tingene, selvom jeg er lidt tabt på hvad der er modificeret i FB? ( Måske du kan forklare så jeg/vi lærer af "DE kloge"..)Jeg vil gerne ha, at man kan lave feks 30 min. lys (kan instilles) tændt ved manuelt tryk .Her for lidt siden slukkede lys da skummring følte at solen var fremme. Konen lagde makeup og IHC fik ikke ros...Her ville det være fint at " hun" kunne trykke og ha 30 min. til det der du ved :silly: evt hvor led kunne tilkobles med lys el blink (Lidt smart)Eller er det jo ved at være der :) Ps. Hvordan lærer/har du lært, at modificere FB ? Det må være fedt at kunne.Jeg er glad for teknik mv og IHc, men vil gerne lære det bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsLige en hurtig tilbagemelding.Nu virker det. :laugh: Pir skulle på Pos B . På POS A blinker lys stadig ved timer slut og tænder så igen efter ½ sek.Det ville være helt perfekt i FB, med denne manuelle forlængelse ( feks 30 min.) og evt tilkobling til led. med lys/blink.Det er for længe med konstant 30 min. da børn mv tit går der ud.( Bryggers)Her er 1 min på pir timer perfekt. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Generelt er denne et godt sted at starte:http://www.lk.dk/download/Manualer/IHCManualMarts2010.pdfDeri er faktisk også beskrevet hvorledes man programere FB.Men det er egentlig ikke så svært. Højreklik på en FB og vælg vis program. Så kan man se hvorledes den er opbygget. Den er låst så mankan ikke komme til at lave noget galt før man vælger at låse den op :) Så kan man tilgængæld også rette/tilføje alt det man vil. Der går nok ikke så længe før man får blod på tanden og man starter somregel med mods af eksisterende blokke inden man kaster sig over at skrive sine egne helt fra bunden.Nå men jeg er ved at kikke på en mulighed med en ekstra forlæng timer. Følg med i næste afsnit :woohoo:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå prøv så med denne :) [file name=pir_20101029_2.zip size=10271]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/pir_20101029_2.zip[/file]PIR skal stå på "B" og både Tilstedeværelse og skumringssignal anvendes i FB´n.I bryggers er den 1-tast betjent:Kort tryk = kipLang tryk = forlængLys tændt = diode tændt Forlæng periode aktiv = blink diode I WC er den 2-tast betjent:øv = kipøh = forlængLys tændt = Forlæng periode aktiv = PIR vil altid tænde hvis skumring er aktivPIR vil altid forlænge hvis manuelt KIP er ON uanset skumring statusPIR vil først forlænge ved udløb af manuel lang forlængEfter udløb af manuel lang forlæng periode vil diode lyse konstant igen hvis PIR har "overtaget" styringen og forlænget igen. Håber det er til at forstå. :silly:

pir_20101029_2.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsFik set og prøvet din FB.Den virker IKKE ??Det er fint i Sim mode der er det som det skal være, men i den virkelige verden??WC:Tryk virker fint, men pir sensor virker ikke?Har prøvet med mørke og lys ( Her skal den jo ikke virke. Pir står på B har prøvet de andre pos også)Det mærlkelige er, at med anden pir kip FB virker sensor skumring, så det er ikke en fyskisk fejl mener jeg.og Det virke bare i Sim...Jeg er helt tabt og har brugt timer p det nu...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Prøv at gå i Serviceview og se om der kommer signal fra PIR/Skumring til FB´n. Du kan højreklikke på produktet i det venstre "Installation" vindue og få den til at logge ændringer så du kan se om der rent faktisk sker noget (tilstandskift). Hvis ider ikke registreres ændringer kommer der ingen signal og så må det være noget med kablingen eller opsætningen af adresser på indgangs modulerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsJa der har jeg også været.Der kommmer ikke signal, men hvorfor virker det så med " Almindelig" Fb, det er det som jeg ikke forstår for så er der jo ikke noget med kabler ( Har målt kabler med multimeter og tænkt det samme, men alt ok til controller..) Pir virker med Lk´s FB 1.4.0.3 B også skumring.Ps. Når jeg starter sim op viser Installation Skumring Off men Funktion biser Grøn =ON Dette er i FB 1.4.0.3B . hvis jeg ændre fra off til on og tilbage, så følges de nu ad..??Mærkeligt synes jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis ikke der kommer signal i serviiceview er det derfor det ikke virker. men hvorfor der så ikke kommer signal .... hmmmmm. Kun at det ikke er de rigtige indgange/adresser der er programeret. Til det sidste skyldes det at i fb 1.4.03 starter Skumring altid op med default ON. Programmet kan jo ikke se om den er forbundet og derfor vil den først skifte tilstand når der sker ændringer. Den kan derved state op ude af sync.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok