Hop til indhold
  • 0

Spørgsmål / erfaring omkring varmestyringsblok


Michael Hansen1354922217
 Share

Spørgsmål

Har mont. en enkelt temp. føler i min garage, opvarmningen foregår via en 1 KW varmeblæser som er styret af en 230V udgang.Jeg bruger LK´s FB blok 5.2.0.2 til at styre den med. Jeg har valgt, Reguleringsform: Rum, Varmetype: Elvarme, Pulsvarme: Fra, Rum hysterese: 0,8CNår rummet så skal varmes op, kører det helt tiden selvfølgelig.Men når den så skal til at prøve at holde temperaturen. Så kører den ofte, men mange start/stop. Hvis jeg går ind i serviceview, svinger temperaturen, kun +/- 0.2 grader. Det er her jeg undre mig, når jeg har sat hysteresen til 0,8 grader. Jeg vil mene det gælder som plus OG minus i forholdt til referencepunktet (eks. 18 grader), altså den skal over 18,8 for at slukke og under 17,2 for at tænde eller ihverfald mere end 0,2 grader.Der er nogle indgange til FB5.2.0.2, hvor der i hjælpeteksten står der: Forbindes til 5.14, synes ikke jeg kan finde den nogen steder? Har lige hentet seneste LK´s Visual og opdaterede funkstionblokke....En anden ting, hvis jeg nu vil til at bruge blokken sammen med en NC telestat på en radiator, hvordan ved FB´en så at telestaten er NC?Sidste men ikke mindst, hvorfor er der ikke nogen indgang på FBén til magnetkontakt fra eventuelle døre/vinduer???Nogen gode forslag til hvordan det kan laves, "fryse" aktuelle temperatur måling indtil 5 min. efter af vindue/dør er lukket igen?

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

klaus@zigza.dk skrev:

Prøv den blok jeg har lavet,jeg tror den kan alt det du leder efter.http://www.zigza.dk/tempsensor/varmestyring.vis
Nu har jeg kigget din blok igennem. Det ser alt sammen fint ud og nok også grundlæggende som jeg ville have lavet den.Min tanke er bare, hvis jeg skal bruge den på en alm. radiator, om der ikke bliver for mange over/undersving på reguleringen?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sunny skrev:

Min tanke er bare, hvis jeg skal bruge den på en alm. radiator, om der ikke bliver for mange over/undersving på reguleringen?
For mange... hvor mange er det ? ;) Det klarer du jo ved at stille "hysteresen"/temp diff i Klaus´s program.Jo lavere diff, desto mere præcist og ofte vil der ske en regulering. Du får derved ikke de store "over/undersving", tilgængæld får du oftere en regulering, men hvad ...det gør vel heller ikke noget.Det er jo lidt det samme som kartoflerne på komfuret. Hellere de står og simrer omkring setpunktet, end de bulderkoger og slet ikke er i kog. B)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

Sunny skrev:
Min tanke er bare, hvis jeg skal bruge den på en alm. radiator, om der ikke bliver for mange over/undersving på reguleringen?
For mange... hvor mange er det ? ;) Det klarer du jo ved at stille "hysteresen"/temp diff i Klaus´s program.Jo lavere diff, desto mere præcist og ofte vil der ske en regulering. Du får derved ikke de store "over/undersving", tilgængæld får du oftere en regulering, men hvad ...det gør vel heller ikke noget.Det er jo lidt det samme som kartoflerne på komfuret. Hellere de står og simrer omkring setpunktet, end de bulderkoger og slet ikke er i kog. B)
Jo det kan jeg sagtens følge dig i. Jeg kan da også godt se til en radiator, der går den.Men så til gulvvarme, så duer den vel ikke, hvis du kun har rum temp og ikke gulv?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til "træg" gulvarme i beton, vil det optimale være 2 følere. Ellers kan man godt komme i den situation med for store "over/undersving". Derfor anbefales det jo også at køre med så lav fremløb som muligt (30-35 gr.), hvor der så tilgængæld ofte er åbent.I både Klaus´s og LK implementeringer er der også forberedt til 2 følere. Der er desværre bare ikke ret mange af os der her "dyklommer" i alle gulve til at installere en ny/ekstra gulvføler, så vi må nøjes med én rumføleren. Med mindre man f.eks. vil anvende noget i stil med disse:http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/Mont_6560916DK/$FILE/6560916_web.pdfMed oplysninger om både gulv og rum temp. får man altså øget komfort og sikkerhed mod overophedning af evt. trægulv oveni den bedre styring/udnyttelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja ja, jeg siger jo heller ikke at det ikke virker. :cheer: Jeg vil tro at 98-99% af alle de vandbaserede gulvarme installationer der er lavet i DK, hvad enten det er slanger i beton med klinker/trægulv på, eller støkonstuktion med varmefordelingsplader kun har én luft/rumføler. Og de virker formentlig tilfredsstillende ellers var man jo nok begyndt at lave det om for længe siden. Men med den fokus der er på energibesparelse mm er det optimale dog 2 følere og det vil man nok se oftere i fremtiden.Det er måske noget andet med de elektriske varmemåtter, da der jo ofte kan være indbyggede følere i dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok