Hop til indhold

Gulvvarmestyringsmuligheder med IHC


 Share

Recommended Posts

Vores gulvvarmesystem blev lavet for snart 15 år siden da vi byggede og samtidigt fik vi IHC. Dengang tænkte man åbenbart ikke på gulvvarme som noget der skulle/kunne styres via IHC'en.Der er derfor Wirsboe trådede rumstermostater som er ført direkte ned på nogle 24V 3W "termostat"-enheder som åbner/lukker de respektive segmenter (dem har vi 10 af ialt). I forbindelse med at ventiler og "termostater" som sidder i gulvvarmeskabet er begyndt at korrodere, og derfor nok skal udskiftes i en vis udstrækning, har jeg tænkt på om der kunne være nogen gevinst ved at føre gulvvarmen over IHC'en.Er der nogen som umiddelbart kan give nogle tips her ud fra den konfiguration jeg har beskrevet (vil selvfølgelig gerne holde omkostningerne så lave som muligt).

Link til kommentar
Del på andre sites

Der har været et par indlæg her på det seneste vedr. ventiler og varmestyring. Prøv at læse dem og se om ikke du får svar på dine spørgsmål.Men generelt jo så kan IHC godt styre din gulvarme gennem f.eks. nogle 24V output moduler som aktiverer dine ventiler. Og om du kan/vil tilsutte dine termostatfølere direkte til et inputmodul eller om de evt. skal udskiftes til f.eks. http://www.zigza.dk/tempsensor/ kommer også an på hvad du vil opnå. Men ved at få det over IHC kan du styre efter mange flere parametre end bare en "dum" termostat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svaret Lars.Har læst lidt tilbage i trådene og er blevet lidt klogere. Hvis jeg forstår dig ret så udskifter jeg mine Wirsbo rumtermostater med en zigza, som føres til IHC-inputmodul (går ud fra at den også tager værdien med tilbage for aktuel rumtemperatur?) Forstår ikke lige hvordan dette foregår da der kun går een ledning til inputmodulet, og den er vel sædvanligvis bare on/off?Så forbinder jeg telestaterne til hver deres output-24 udgang, og kan så lade IHC'ens program styre temperaturen, herunder lave et ferieprogram hvor man sænker temperaturen til xx grader under ferie?Er der iøvrigt nogen nævneværdig gevinst ved at kende frem- og returløbstemperaturerne i styringsmæssig henseende? Det vil jo i mit tilfælde betyde 10 x 350,- i sensorer + dertil hørende indgange?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu skal du lige huske på at hvis din IHC Controller er 15 år gammel skal du tage med i beregningerne at den skal skiftes til en Visual 2 controller for at understøtte termostaterne.Dvs. både ny controller og helt ny programmering. Men med en ny controller får du selvfølgelig også en masse nye muligheder med bla. Wireless osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er rimelig nemt. Se evt også den guidede tour her:http://www.lk.dk/lauritz+knudsen/professionel/nyheder/ihc-xpert/ihc-xpert-u28-2010.pageOg prøv at indlæse de nye varmestyrings FB´er i et tomt projekt. Marker dem, tryk F1 og læs den uddybende forklaring/hjælpetekst.Så tror jeg resten kommer af sig selv, med at lave nat/ferie sænkning og hvad man eller kan finde på. du kan jo prøve a lave programmet på forhånd og lege med det i simuleringen.De nye sensorer sender den målte værdi tilbage som et antal pulser på indgangen. Controlleren tæller dem og oversætter dem tilbage til den korrekte værdi. Derved kan du faktisk måle 32 temperaturer vha ét input modul (og 16 sensorer med 2 følere). At kende frem og retur gør at man jo kan tilpasse kedlens temperatur efter behovet og derved udnytte energien mere optimalt. Der er jo ingen grud til at lave mere varme end der aftages. Man behøver ikke kende frem og retur på alle strengene individuelt. Normalt nøjes man med at måle den samlede frem og retur temp til radiatorer/gulvvarmekredse.Og hvis du skal igang med at udskifte ventiler mm så vil jeg da kraftigt anbefale at skifte pumpen til en de nye Alpha+ typer som omtalt i nogle af de andre tråde.

Link til kommentar
Del på andre sites

lars-jacobsen skrev:

Og hvis du skal igang med at udskifte ventiler mm så vil jeg da kraftigt anbefale at skifte pumpen til en de nye Alpha+ typer som omtalt i nogle af de andre tråde.
Vi fik en spritny Vaillant Ecotec 126/3-5 naturgasfyr. Har ikke lige kunnet finde ud af om det et en Alpha+ pumpe der sidder i den, men det er det nok desværre ikke :(
Link til kommentar
Del på andre sites

Mon ikke det er en Alpha+. Det var det i en Bosch keddel som vi installerede i vores gamle hus for 4-5 år siden. Men det var nu også faktisk Alpha2 typen jeg mente :http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=4&ved=0CCsQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww2.solar.dk%2FDownload%2Fgrundfos_alpha_pro_pumpe_datablade%2F&ei=MZKfTKH-H47LswbnlpC4CA&usg=AFQjCNGurXFokJ6yfTYHIOzVD_f7e5Wegg ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er det så nok. Men nu bliver det lidt langhåret for en ikke-elektriker :) Går man ind i gasboileren og "overtager" pumpen, så vil noget af den styring der er i boileren vel gå fløjten? Aner intet om hvordan en boiler styringsmæssigt fungerer, men det virker umiddelbart lidt nørded og noget som kan være potentielt farligt (også m.h.t. garanti på boileren).

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej i dit tilfælde hvor pumpen er integreret i din keddelunit vil jeg nok også lade den være, og sætte min lid til at Valiant kan finde ud af det der med at styre en keddel bedre end en selv. Selvfølgelig kan man da udskifte pumpen men...Det var i det tilfælde hvis pumpen var 15 år gammel, sad seperat og var let tillgængelig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Inden jeg investerer i de hersens zigzakker, vil jeg gerne sikre mig om en hvilken som helst 24V telestat kan fodres fra en IHC output24, og skal telestaterne have samme W-tal? Vedr. det sidste, så har jeg 1 - måske 2 - telestater der er gået i udu, og der er åbenbart ikke lige noget vildt stort udvalg af 24V telestater, så måske supplerer jeg de nuværende 8 stk.'s 3W op med 2 stk.'s 2W.Bliver lidt spændende at få det op at køre :woohoo:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja mon ikke. De blå Wavin Tigris telestater vi har omtalt før skulle der ikke være noget problem med. De skulle også virke på både AC og DC så no problem. Om det er 2w eller 3w betyder vist heller ikke det store. Der kan måske spares lidt strøm, men mon ikke de så tager lidt længere tid om at åbne/lukke. Om du bare lige kan koble en ekstra belastning på 28w på din IHC powersupply, kommer lidt an på hvor meget du har på den i forvejen. Det kan du regne lidt på vha denne:http://www.lk.dk/download/software/backuptidsudregning_30062006.xlsDen store powersuply på 72w = 3 A Den lille powersuply på 15w = 625mA

Link til kommentar
Del på andre sites

Du må IKKE pille ved tavlen, det er såkaldt "fast installation". Er naturligvis nogle undtagelser med udskiftning af stikkontakter og afbrydere... Faktisk må elektrikkere heller ikke lege, uden de har fået lov af en installatør.... Det er en hård verden vi lever i!Dine telestater må du til gengæld gerne lege med :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

mwi skrev:

Sejsing skrev:
Du glemte lige en af powdersupply'erne: Den gamle 120B1060 :)Der er ikke specificeret på den hvad den kan trække, men har et håb om 72W idet der står max 3A (har lykkeligt glemt al min børnelærdom om udvidet elforståelse)
3A x 24V = 72W :laugh: P=U x I
Tjah - på min netop idag leverede 24V 2W telestat står der "startstrøm: Max 250mA", og med 2 af denne slags og 8 gamle 3W telestater (som nok er mere grådige) kan jeg da godt begynde at frygte at der i peakperioder bliver udsolgt af de 3000mA min powersupply kan levere.Men hvordan ytrer det sig i givet fald? Det vil nok være noget der sker når fyringssæsonen starter og alle 10 rumtermostater kalder på føde, men får de så bare proportionalt lidt mindre end de kalder på, eller har det andre konsekvenser?
Link til kommentar
Del på andre sites

Lige et ikke-el spm som jeg håber en i gruppen kan svare på: Skal have skiftet et par af de topventiler der sidder under telestaterne, altså de stifter som telestaterne presser ind/ud. Jeg har kun en stophane på fremløbet fra gasfyret, så jeg formoder at al vandet i kedlen og som ligger højere end ventilåbningen smutter ud. Det er så hvad det er, men er lidt nervøs for om man kan få nyt vand ind, således at pumpen kan få noget at arbejde med. Nogen tips?

Link til kommentar
Del på andre sites

lars-jacobsen skrev:

Hvordan PSU´n ter sig ved jeg ikke, men jeg ville da prøve at måle på en telestat for at se om det bare er en teoretisk max værdi. Og de "popper" nok ikke alle op og igang lige nøjagtigt på samme tid.
Situationen opstår jo een gang årligt når fyringssæsonen går igang. Her vil alle telestater formodentlig netop skulle bruge strøm i præcist samme sekund. Det med "max 250 mA" går jeg ud fra betyder at det er den effekt den trækker når den tændes og voksen er kold. Yder den herefter 2W konstant eller er der et relæ der slår til/fra afhængigt af voksens termperatur? Ellers forstår jeg ikke hvorfor der er et max start niveau.
Link til kommentar
Del på andre sites

Sejsing skrev:

Situationen opstår jo een gang årligt når fyringssæsonen går igang. Her vil alle telestater formodentlig netop skulle bruge strøm i præcist samme sekund.
Ikke nødvendigvis. Ventilerne åbner jo ikke fordi du starter fyret op, men fordi termostaten kalder på varme. Hvis nu du har forskellig temperaturer i de forskellige rum, eller termostaten har forskellig setpunkt vil de jo ikke åbne i samme spitsekund.
Det med "max 250 mA" går jeg ud fra betyder at det er den effekt den trækker når den tændes og voksen er kold. Yder den herefter 2W konstant eller er der et relæ der slår til/fra afhængigt af voksens termperatur? Ellers forstår jeg ikke hvorfor der er et max start niveau.
Jeg opfatter det som; den vil trække max 250mA når voksen er kold og den skal igang med at åbne. Det er jo nærmest som en gammeldags glødepære med en varmetråd indeni. Når tråden er kold er der næsten ingen modstand og der vil derfor løbe stor strøm, men efter x ms vil den være varm og forbruget falder til ca. 2w for at holde ventilen varm og dermed åben.
Link til kommentar
Del på andre sites

Sejsing skrev:

Lige et ikke-el spm som jeg håber en i gruppen kan svare på: Skal have skiftet et par af de topventiler der sidder under telestaterne, altså de stifter som telestaterne presser ind/ud. Jeg har kun en stophane på fremløbet fra gasfyret, så jeg formoder at al vandet i kedlen og som ligger højere end ventilåbningen smutter ud. Det er så hvad det er, men er lidt nervøs for om man kan få nyt vand ind, således at pumpen kan få noget at arbejde med. Nogen tips?
Du skulle gerne have en "påfyldningsventil" til vand i form af enten 2 ventiler eller lign. Måke bare en ventil og en tilslutningsstuds (ligner også en aftapning). Du har vel også et manometer et eller andet sted i installationen så du kan se om du har vand/tryk nok på anlæget.
Link til kommentar
Del på andre sites

Sejsing skrev:

mwi skrev:
Sejsing skrev:
Du glemte lige en af powdersupply'erne: Den gamle 120B1060 :)Der er ikke specificeret på den hvad den kan trække, men har et håb om 72W idet der står max 3A (har lykkeligt glemt al min børnelærdom om udvidet elforståelse)
3A x 24V = 72W :laugh: P=U x I
Tjah - på min netop idag leverede 24V 2W telestat står der "startstrøm: Max 250mA", og med 2 af denne slags og 8 gamle 3W telestater (som nok er mere grådige) kan jeg da godt begynde at frygte at der i peakperioder bliver udsolgt af de 3000mA min powersupply kan levere.Men hvordan ytrer det sig i givet fald? Det vil nok være noget der sker når fyringssæsonen starter og alle 10 rumtermostater kalder på føde, men får de så bare proportionalt lidt mindre end de kalder på, eller har det andre konsekvenser?
Strømforsyningen kan nok belastes med lidt mere end 3A og det værste der vil ske hvis du overskrider strømforsyningens max strøm er at den vil koble ud kortvarigt. Når den indbygget overbelastningsbeskyttelse er kølet ned tænder strømforsyningen igen.
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er lavet en kobling mellem brugsvandet og fjernevarmekredsløbet, så her kan jeg åbne for "sluserne" og via gaskedlens manometer se at trykket er o.k. Min bekymring går dog ikke så meget på at kunne få vandet ind i systemet igen, men mere om der bliver en luftlomme i fyret/kedlen, således at pumpen ikke kan arbejde og dermed ikke få lommen væk igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok