Hop til indhold

IHC Net og BoxerTV


Recommended Posts

Hej,er der nogle som har erfaring med distribuering af DVB-T i et IHC-net ?Jeg har testet boxerTV boksen i bryggerset, altså direkte på antennen på loftet, her virker det umiddelbart godt. (alle kanaler er skarpe).Jeg har så måtte anskaffe en ekstern strømforsyning, som føder min antenne med 5V (dette kommer ellers direkte fra boxer boksen, men kan ikke sendes via IHC net).Så mit opsætning er nu:Aktiv ufo antenne -> strømforsyning 5V -> IHC A110-65 -> Krydsfelt -> Stue -> Boxer BoksOg signalet er ikke så godt, som da jeg sad direkte på antennen. Men hvem gider sidde i sit bryggers og se TV ?Jeg har forsøgt at lege med forstærkeren på A110-65, men synes ikke har have fundet den optimale løsning.Nogle som har nogle gode råd, de vil dele ?Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg distribuerer også DVB-T signaler gennem min installation. Har dog ikke Boxer abonement men kanalerne dukker op og jeg påtænker at anvende Smartwi hvis jeg en dag skulle få behov for betalings TV. Har pt. nok i de 8-10 danske og ligesåmange tyske som jeg kan tage gratis :cheer: Alm. UHF antenne -> A111-65 -> X-felt -> kabling -> udtag -> TV med DVB-TDer er lige lidt du skal være opmærksom på:[li]Din kabling mm. er IHC-NET el. lign. system (min. 900mhz)[/li][li]Indgangsniveau på forstærker skal ligge mellem 60-80 db (det er ikke sikkert du behøver en aktiv antenne)[/li][li]Patchkabler i X-felt er min. kat.6 eller IHC-NET[/li][li]Du har IHC-NET ballun kabler eller tilsvarende som tilslutning til TV/Settopbox[/li][li]Niveauet ud det pågældende sted ligger mellem 60-80 db (brug evt. dæmpeled som: http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=178H3105[/li]Med A111-65 er det nemt at komme til at overstyre indgangen på modtageren da udgangsniveauet kan komme op på 112 db. De fleste modtagere bryder sig nemlig ikke om niveauer over 80-90 db.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om IHC-User er tiltænkt det virkelig hardcore ihc-brugere eller bare ihc i almindelighed.Men jeg er bestemt ikke en hardcore IHC bruger, så når du siger jeg skal sikre mig:60-80db, hvordan F..... gør jeg så lige det ?Og hvad mener du med aktiv antenne, vil du mene en almindelig stue-antenne bør være nok ?Jeg har jo desværre allerede en aktiv antenne, skal jeg droppe den så ?Jeg bruger kun ihc kabler, så formoder de er i orden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så så rolig nu, ihc-user.dk er for alle :cheer: Gik bare ud fra at når man selv roder med antennesignalerne så ved man også lidt om det.Ligesom når man roder med strøm (230V installationer) hvor man bruger et voltmeter og megger til at checke med, så bruger man et feltstyrke instrument til at checke antennekabling/signaler med. Sådan et har alle antennemontører, men nok ikke ret mange private da de koster mellem 3-25.ooo kr.Du må derfor nok have fat i en der kan måle dine niveauer for dig, for at se om de er inde for specs. Nogle modtagere (TV/settopboxe) har dog også en indikator med bjælker (ligsom en mobiltlf) der viser niveauet og det kan måske give dig et hint om det ligger højt eller lavt.mht. antennen så prøv at slukke for forsyningen og se om det hjælper. Eller prøv med en alm/stue antenne og se om ikke det er nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars,sådan var mit "angreb" nu heller ikke ment. :o)Jeg troede nu ikke man skulle have værktøj til flere 1000 kroner, for "bare" at opsætte et signal via IHC NET, men jeg har måske taget fejl.Jeg vil prøve mig lidt frem i aften, prøve at tage tingene fra en for en og se hvor der er en markant forskel.Måske jeg selv kan finde frem til noget.Og ellers må jeg jo betale en fagmand for at fikse det, for fikses, det skal det ihf.Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

En lille guide i opbygning af antenneanlæg:http://www.dkt.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fpdf%2finstal-dan.pdfDet er de samme principper/regler der gælder selvom man bruger Twistet Pair kabler istedet for Coax.og kabling generelt:http://www.kabling.dk/index.htmlSignalet ind i A111 forstærkeren skal være et OK signal (alm. niveau) Der er jo en lille skrue på A11 forstærkeren til at justere udgangsniveauet med. Den skal skrues så langt op at signalet er OK på det udtag længst væk (med største dæmpning). Hvis der så er et udtag tættere på med for kraftigt signal, skal det pågældende udtag dæmpes med et de førnnævnte dæmpeled (5,10, eller 15 db).

Link til kommentar
Del på andre sites

jakobdo skrev:

Ny info, har ikke testet tingene i bryggerset endnu, men de fleste kanaler virker faktisk ok nu (i stuen).Så længe man ikke snakker mobil-telefon.Snakker man mobil-telefon, så ryger kanalerne helt og der skrives: Tjenesten er ikke tilgængelig... :o(
Mon du har nogle fornuftigt skærmede kabler og stik mellem vægudtag og TV/settopboks ? Det er her signalet er mindst og mest følsom for støj, så her er det MEGET vigtigt at have HF tætte stik. Det er ofte her man ser folk bruge billige stik fra Jem&Fix med plasikhætte :whistle: med mange sjove situationer til følge ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger kun IHC kabler.Så ingen Jem&Fix kabler her.Fra antenne -> 5v -> IHC Antenne fordeler modul, anvender jeg almindelig antenne kabel med F-connectorer...Fra IHC antenne fordeler til krydsfelt, bruger jeg IHC patchkabler.Jeg har lige set på de kabler som er trukket rundt i huset, da de stikker ud i bryggerset, de hedder:LK IHC NET WB CABLE PIMF 4x2xAWG23 LSFROH D2706Og udtaget fra væg til boxertv boks, er også et LK IHC stik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmmm. Så har jeg ingen forklaring på hvorfor din mobil skulle kunne genere. Måske er det selve Boxer kassen der er følsom. Prøv at koble uden om den (hvis dit tv er med mpg2/mpeg4 modtager) og se hvad der sker. Du skulle kune tage DR1/TV2 og lign.Herhjemme har jeg 5 TV på. Den længste med over 30m kabel og vi har 6 mobiler,IHC-wireless, microovn og WIFI kørende, alt sammen uden problemer :cheer:

Link til kommentar
Del på andre sites

Så har jeg prøvet at koble det uden om Boxer Boksen og direkte til TV'et.Der finder den alle kanalerne, men kan kun vise DR1 og DR2, da mit TV kun har MPEG2.Og når jeg ringer fra min telefon, så bliver dette signal også ødelagt, så fejlen skal altså "desværre" ikke findes i Boxer boksen. Øv øv...

Link til kommentar
Del på andre sites

lars-jacobsen skrev:

Så så rolig nu, ihc-user.dk er for alle :cheer: Gik bare ud fra at når man selv roder med antennesignalerne så ved man også lidt om det.Ligesom når man roder med strøm (230V installationer) hvor man bruger et voltmeter og megger til at checke med, så bruger man et feltstyrke instrument til at checke antennekabling/signaler med. Sådan et har alle antennemontører, men nok ikke ret mange private da de koster mellem 3-25.ooo kr.Du må derfor nok have fat i en der kan måle dine niveauer for dig, for at se om de er inde for specs. Nogle modtagere (TV/settopboxe) har dog også en indikator med bjælker (ligsom en mobiltlf) der viser niveauet og det kan måske give dig et hint om det ligger højt eller lavt.mht. antennen så prøv at slukke for forsyningen og se om det hjælper. Eller prøv med en alm/stue antenne og se om ikke det er nok.
Hvis målingerne ikke skal være super nøjagtige kan dette anbefaleshttp://cgi.ebay.co.uk/FRINGE-2-1-Satellite-TV-Signal-Meter-Finder-Sat-/190373498738?pt=LH_DefaultDomain_3Jeg har det selv og det har hjulpet mig med at finde ud af hvor meget jeg skulle dæmpe mit signal.Morten
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja til kr. 300,- ser det da ud til at være et must have. Så kan man ihverttilfælde se om signalet ligger i den høje eller lave ende. Og om der så rent faktisk er 68db eller 71 db betyder nok ikke så meget i denne situation, (selvom en forskel på 3 db betyder en fordobling/halvering af signalet!)For højt signal/overstyring er nok mere et problem idag med DVB-T.I gamle dage (med de analoge signaler B) ) var der striber/skygger på billedet, hvis signalet var for kraftig. Og sne hvis det var for lavt.

Link til kommentar
Del på andre sites

jakobdo skrev:

Sådan en dims, hvad kan jeg bruge den til ?Hvis nu den fortaeller mig at der er over eller under 60-80db, hvad gør man så ?Jeg kan jo skrue op og ned for styrken på min ihc antenne fordeler, men ellers har jeg jo ikke en masse grej til at justere "her og der" B)
Tager et udvidet antenne dimensionerings og installations kursus ;) Nej almindeligvis vil jeg mene man gør følgende:Ved hjælp af sådan et instrument sikre man sig at have et fornuftigt signal direkte på antennen (min. 40-50db og gerne 60-80db) for den pågældende kanal. Dvs et TV tilsluttet direkte viser OK billede uden sne, skygger eller andre fejl. Hvis der er sne (40-50db) bør man nok overveje en kraftigere antenne med flere elementer (forstærkning)Derefter kan man distribuere/fordele signalet i huset/nettet vha af div. udstyr. Det meste forringer og dæmper signalet:2 fordelere/splittere -3db 4 fordelere/splittere -6db Alm. slutdåse -1,5Sløjfedåser -4,5Coax kabel -1,5 db/10m ved lave frekvenser -4db/10m ved høje frekvenserPDS kabel -4 db/10m ved lave frekvenser -13db/10m ved høje frekvenserSå er det ellers bare at gå igang med at tegne og lege Jørgen Clevin :P Hvis signalet når for langt ned må man indskyde en forstærker et passende sted. De fås i mange forskellige varianter, så igen skal man finde en der passer til opgaven.Det er som sagt de samme principper der gælder for en IHC-NET installation, men det er andre komponenter. Hvis man overholder krav til max længde mm, vil man almindeligvis få en brugbar installation. Se f.eks.http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9890622_01.pdf
Link til kommentar
Del på andre sites

lars-jacobsen skrev:

Ja til kr. 300,- ser det da ud til at være et must have. Så kan man ihverttilfælde se om signalet ligger i den høje eller lave ende. Og om der så rent faktisk er 68db eller 71 db betyder nok ikke så meget i denne situation, (selvom en forskel på 3 db betyder en fordobling/halvering af signalet!)For højt signal/overstyring er nok mere et problem idag med DVB-T.I gamle dage (med de analoge signaler B) ) var der striber/skygger på billedet, hvis signalet var for kraftig. Og sne hvis det var for lavt.
Jeg har haft problemer med sne og DVB-C der ikke fungerede på vores kabel-tv. Kablet fra vejen går direkte på IHC-Net antennemodulet. Med "dimsen" kunne jeg konstatere at signalet fra vejen var vanvigtigt højt (gik hele skalaen ud på "dimsen").Efter at jeg har indsat et dæmpeled på 20dB! er der ikke længere sne på og DVB-C virker også upåklageligt nu. Morten
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle,så tyder det på mit IHC NET / DVB-T eventyr fik en lykkelig slutning.Jeg har i dag haft en prof antenne mand på opgaven og for det første så var mit signal alt for ustabilt, det hoppede og dansede.Så vi skiftede UFO antennen ud med en almindelig gammeldags "rive" og den peger nu direkte mod Vordingborg senderen og nu er det hele bare perfekt.Takker for jeres tålmodighed.Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok