Hop til indhold

Er IHC dyrt legetøj?


Recommended Posts

HejJeg overvejer at få IHC i mit nye hus. Merprisen på 40.000 (195 m2) er dog betydelige synes jeg.Jeg synes rigtig godt om muligheden for:1) Sluk alt (det er vel muligt at programmere for at sidste mand forlader huset) at alt skal slukkes ud over børneværelser.2) Tænde-slukke flere lamper på en gang, hygge belysning.3) Automatisk sluk i badeværelser efter nogen tid4) Lad som om man er hjemme5) Tisserute til børnene6) På sigt PIR på badeværelser og i gang.Men er det egentlig noget som man bruger? Har det værdi både komfort og strømmæssigt? Er det ikke blot dyrt legetøj som om føje år er forældet?Hvordan overtaler man konen? mvh Rune

Link til kommentar
Del på andre sites

runemaagensen skrev:

HejJeg overvejer at få IHC i mit nye hus. Merprisen på 40.000 (195 m2) er dog betydelige synes jeg.
Det er vist desværre nok en meget almindelig pris. Regn med mindst +25% i fht alm. installation
Jeg synes rigtig godt om muligheden for:1) Sluk alt (det er vel muligt at programmere for at sidste mand forlader huset) at alt skal slukkes ud over børneværelser.2) Tænde-slukke flere lamper på en gang, hygge belysning.3) Automatisk sluk i badeværelser efter nogen tid4) Lad som om man er hjemme5) Tisserute til børnene6) På sigt PIR på badeværelser og i gang.
Ja og prøv at læse nogle af indlægene her i forummet igennem og du vil få masser af inspiration, lige fra post i postkassen melder, til garageport styringer.Desuden har LK nogle ganske fine video præsentationer på deres hjemmeside. http://lk.dk/Lauritz+Knudsen/privat/det-intelligente-hjem/ihc-film.page?(De kan måske også bruges til at besvare dit sidste spørgsmål)
Men er det egentlig noget som man bruger? Har det værdi både komfort og strømmæssigt? Er det ikke blot dyrt legetøj som om føje år er forældet?
Man vænner sig jo til alt. Har man det ikke lever man fint og når man først har det, kan man ikke forstå hvordan man har kunnet leve uden.Det drejer sig nok først og fremmest om komfort, og det har ofte sin pris. Så ja det er dyrt legetøj, men kan dog i nogle tilfælde kombineres så merprisen ikke bliver alt for stor. Overvej f.eks. wireless nogle steder. Det kan være det bedre kan betale sig.IHC bliver nok ikke forældet her i DK såddan lige med det samme. Prøv at se hvor mange huse der har LK stikkontakter og afbrydere sidednde sammenlignet med andre (tyske/svenske/kina) produkter. Det er ikke ret mange. Men på sigt er der flere andre systemer der er værd at overveje f. eks. Z-wave.
Hvordan overtaler man konen?
Det gør man ikke :woohoo: :silly: ;) :S :blush:
Link til kommentar
Del på andre sites

Hey,Det er super fedt "legetøj".Vi byggede nyt hus for 1 år siden og har ikke i et sek. fortrudt, at vi ofrede de 30.000,- som det kostede os.Problemet er bare, at for hver dag der gå finder vi på noget nyt, som kunne være smart ;-) så i længden er det klart dyrere end en almindelig installation, men så har man heller ikke mulighederne for at ændre og tilføje smarte features :-)Konen er ikke så svær at overtale - det koster jo "kun" en brøkdel af den samlede entreprise ;-)Mvh. Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan kom I frem til at det kostede 30.000 kr/ekstra?Vores pris er standard 40.000 fra byggefirmaet, og der er meget lidt information om hvad det egentlig dækker over. Vi bygger 195m2.Er der noget man skal sikre sig fra starten af? Selvfølgelig en Controller med Viewer, men hvad når jeg ønsker at opsætte PIR og fugtighedsfølere mv i badeværelserne, kan man nemt installere det, eller er det noget bøvl hvis ikke kablerne er trukket?

Link til kommentar
Del på andre sites

runemaagensen skrev:

Er der noget man skal sikre sig fra starten af? Selvfølgelig en Controller med Viewer, men hvad når jeg ønsker at opsætte PIR og fugtighedsfølere mv i badeværelserne, kan man nemt installere det, eller er det noget bøvl hvis ikke kablerne er trukket?
Du skal huske at få rør/kabler med ALLE de steder hvor du på nogen måde kan forestille dig man kan have noget at styre:Døre (elektroniske lås, ringeklokke, alarm)Vinduer (alarm - styring af ventilation/varme)Stue/værelser/bad og lign. rum (PIR, lydgiver, røg sensor, temperatur sensor)Udendørs/garage/carport (PIR, alarmsirene, skumringssensor, kamera)Man kan ikke få andet wireless til IHC end selve trykket/afbryderen.Wireless stikkontakter, lysdæmpere og lignende, kan styres vha. wireless, men der skal være kablet med strøm før de virker.Der findes nogle andre systemer hvor man kan få wireless sensorer (PIR, temperatur, hygro og lign.) som kører på batteri og er totalt wireless, men de fåes altså endnu ikke til IHC. Derfor forbered alt det kabel/rør du kan.
Link til kommentar
Del på andre sites

runemaagensen skrev:

Hvordan kom I frem til at det kostede 30.000 kr/ekstra?Vores pris er standard 40.000 fra byggefirmaet, og der er meget lidt information om hvad det egentlig dækker over. Vi bygger 195m2.
De 30.000 vi fik oplyst var også en standard pris fra byggefirmaet.
Er der noget man skal sikre sig fra starten af? Selvfølgelig en Controller med Viewer, men hvad når jeg ønsker at opsætte PIR og fugtighedsfølere mv i badeværelserne, kan man nemt installere det, eller er det noget bøvl hvis ikke kablerne er trukket?
Du skal være MEGET fremme i skoene mht. din el-plan og du skal have en god og konstruktiv dialog med elektrikeren, så det bliver lavet på Jeres måde og ikke på elektrikerens måde ;-) netop som Lars anbefaler. Vi fik nemlig ikke en Controller med Viewer, fordi elektrikerne "glemte" at spørge os :-(Endvidere er det som regel indenfor det første år, hvor du finder ud af om det er lavet rigtigt eller du vil have lavet om på noget, så jo mere desto bedre.Vi har netop haft 1 års eftersyn og vi fik ændret lidt på vores el-plan - udskiftet 2 stikkontakter til 2 wireless stikkontakter, så vi kunne få lidt flere tænd og sluk muligheder på lyset :-)Mvh. Michael
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

IHC er meget godt.. min kæreste er ikk glad for at jeg brugte 33-35k på IHC og IHCnet i vores lille hus hehe.. men man skal da have når man kan selv lave det.. jeg vil helt klart anbefalde IHC og IHCnet der er så mange muligheder i det.. ved IHCnet kører jeg min X-box fra mit kontor til stuen over HDMI :) dejlig at den ikk skal være i stuen og de sammen med DVD osv..

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok