Hop til indhold

Endnu et varmestyrings spørgsmål...


Recommended Posts

Hey Kloge folk, ved at varmestyring har været oppe at vende flere gange, men synes ikke at kunne finde noget om denne slags :) Jeg tænkte om der evt. var nogen af jer som ved om man evt. kunne styre disse ventiler over et IHC 0-10V udgangsmodul??http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Detail/HE/Radiatortermostater/Termoaktuatorer/Termoaktuator-ABNM-0-10V/082F1091/7fd1beb5-1906-452e-8db2-2b6833ea774e/8152e6a9-be72-4069-82cb-28c4890b2ad3.htmlEller evt. over dette modul:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9894222_01.pdfOg hvad kunne evt. så sættes til at vælge temperatur (altså styring på vægen til valg af rumtemperatur)!?!?Nogen som har noget erfaring inden for det??Shorty

Link til kommentar
Del på andre sites

Shortykiller skrev:

Det var godt nok ikke mange som kendte til de enheder :( ...
Nej jeg gør heller ikke, men de burde kunne styres med et alm 0-10V output modul 120B1246.Jeg tør slet ikke tænke på hvad de ventiler kan koste. Tror nemlig ikke det er en helt billig løsning. Er det til alm. radiator termostater du ønsker styring eller hvad ? Hvis det er, så findes der andre muligheder, bl.a. http://www.honeywell.com/sites/servlet/com.merx.npoint.servlets.DocumentServlet?docid=D305829D4-5A03-0B98-BB6A-24979CF769EBmen de er ikke umiddelbart til at koble på IHC.Alternativ bruge "telestater" som Thomas1 foreslår. Telestater er ventiler der kun kan stå enten åben eller lukket og altså ikkke regulere. Det må man så klare i sin styring/software.
Link til kommentar
Del på andre sites

De telestater er ikke brugbare som jeg ser det, tror ikke varme vil køre ret godt med ON/OFF regulering, var derfor jeg kiggede på de andre.Det er til Radiatorventiler ja, og kender godt til de Honeywell ventiler. Kiggede godt nok på et sæt hvor de bliver styret fra et fælles display istedet for at programmere hver ventil for sig selv.Ulempen ved de sæt jeg kan finde er at de køre på batterier det hele, og nu når jeg havde det hele rykket ned, så gad jeg jo godt at have fast strøm til istedet, og det var der de Danfoss ventiler kom ind i billedet. Er bare bange for at de bliver noget "Crap", for findes jo ingen ordentlig varmeregulering i IHC (Eller hva??) til at styre output efter evt. Zigzag føleren. Skal vel have en form for PID regulering i controlleren.Er bange for det nok er nemmest bare at lave et selvstændigt system:-(

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen en wireless dimmer, den sender da ikke 0-10V ud, eller er jeg helt tabt!?! Forstår ikke hvor den kommer ind i billedet. Ved godt den er mere advanseret end dem der sidder i tavlen, men kan ikke lige følge dig her :blink: Okay, så en telestat er lidt langsomt regulerende, men den ville da give et voldsomt oversving hvis man skulle hæve temperaturen fra eks. 18 grader til 22 grader!?!? Er der nogen af jer der køre med disse eller hvad, for har lidt svært ved at blive overbevist om at det er vejen frem!?!?! :unsure:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke se hvorfor det er du synes de vil give en større temperatur svingning, end hvis at det var en alm. termostat der sad på radiatoren der styrede temperaturen...Det er sådan jeg har tænkt mig at lave det ved mig selv, da jeg også er ved at sætte et hus i stand...Og har også tænkt mig at sætte magnetkontakter i alle vinduer, så de vil lukke for radiatoren hvis der bliver åbnet

Link til kommentar
Del på andre sites

Både ja og nej, der er vel ikke nogen forsinkelse på en alm. termostat. Det er jo bare det væske inden i den der udvider sig så det trykker ventilen ind.. Drejer du på den kommer den enten tætter eller længer fra ventilen og dermed kan du regulere temperaturen...I en telestat sidder der en slags voks der udvider og trækker sig sammen alt efter om der bliver tilført spænding, og det er voksen tid om at udvide/trække sig sammen der giver forsinkelsen..Det er jo også dem der bliver brugt på stort set alle gulvarme anlæg

Link til kommentar
Del på andre sites

Angående de telestater.. kan forstå at man til radiator bruger NO... vil det så sige at man hele sommeren, og når der er fyret op i brændeovnen (så er ventilen jo lukket), skal have strøm til ventilen, er der nogen der ved om det er dyrt i strøm, eller om man evt. kunne sætte en NC på som jo er til gulvvarme!?!?!Og vil i anbefale 24V eller 230V??

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Thomas... må indrømme at jeg bare slet ikke er med på hvad du mener...Siger du at en wireless dimmer laver 1-10V signal når man regulere på den!?!Trode jeg kun var 1-10V output modulet, som skal side i tavlen!?!Kan slet ikke finde ud af hvad den wireless dimmer skal ind over det her for :huh: Eller er det bare mig som er en smule fatsvag :unsure: :woohoo: !?!?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey..står selv i samme situation mht til styring af radiatorvarme..Jeg har i forvejen et LK gulvarme system hvor der er en ekstra indgang/udgang til termostat og telestat. Min ide var simpelthen at koble en termostat på indgangen og så finde en almindelig magnetventil som bliver koblet på returen. (ligesom en almindelig termostat) Så vil jeg mene man undgår så stort et under/over shoot som hvis man brugte en telestat som er 5-6 min om at lukke eller åbne..Hvad mener i??

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok