Hop til indhold
  • 0

slukalt medfører behov for dobbelttryk


Carl Christian Madsen
 Share

Spørgsmål

HejJeg ved at det er et gammelkendt problem, men ikke desto mindre er det ikke lykkedes for mig endnu at få nogen til at hjælpe mig med at løse det, defor håber jeg dette forum kan hjælpe.Jeg kan ikke få det til at fungere i IHC visual 1.32 når jeg f.eks. har et tryk der med et kort tryk skal kippe en udgang og langt tryk skal slukke hele rummets udgange.Det gør at jeg når jeg så igen ønske at benytte det korte kip skal der trykkes 2 gange for at "nulstille" udgangen????Jeg ved at der ligger et par funktionsblokke på LK's hjemmeside, men dem får jeg bare ingen hjælp af, jeg forstår ikke hvorfor.Jeg har forsøgt mange gange, men uden held, og er hver gang endt med at ændre systemet til at køre TermIHC istedet, for der kan jeg helt uden problemer lave den slags funktioner, det er bare lidt træls når jeg nu har en Visual controller.mvh Carl Chr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Husk dette gælder kun i ver. 1Hvis du bruger en kip blok til at tænde udgangen med, skal du også bruge kip blokken til at slukke den med, hvis du slukker udgangen med en anden blok, så ved kip blokken ikke at udgangen er blevet slukket, det resultere i at når du så trykker på knappen for at tænde lyset, så slukker blokken for lyset, da lyset jo allerede er slukket af den anden blok, sker der ingen ting, først næste gang du trykker tænder lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er helt enig med dig i at problemet opstår som du beskriver når man slukker fra en anden blok, så ved den første ikke at lyset ER slukket når man trykker.Det er version 1. vi snakker om! jeg kan vel ikke bruge version 2...Men er problemet ikke det sammen med et funktionslink, det er det når jeg laver det!!,uanset hvordan jeg kombinerer det. Det ender altid med at der er en masse steder hvor der står nogle tryk der ikke ved at udgangen har skiftet værdi.Jeg har prøvet med 8.27, 8.17 osv. men de VIL give samme problem når jeg vil kombinere mange forskellige indgange og udgange. Det er jo meget let når man kun bruger en indgang til at påvirke en udgang.Men IKKE når man f.eks. har en udgang (lampe) i køkkenet som skal kunne påvirkes af følgende:2 indgange i køkkenet (4 funktioner - kip lampe alene og kip alt lys i køkken (3 udgange), fungerer som dobbeltfunktion i 2 tryk -langt/kort tryk). 2 indgange i soveværelset (sluk alt og "tisselys", fungerer som langt tryk på hver en indgang som i kort kip tænder og slukker hver sin udgang i soveværelse).2 indgange i bryggers (komme hjem lys, og sluk alt), samt 2 indgange fra 3 værelser ("tisselys" og sluk alt. her virker de også som langt tryk, hvor det korte kipper udgange i værelserne.)Fuldstændig samme situation gør sig gældende i stuen, en udgang (lampe) skal kunne påvirkes alle de steder jeg nævnte for køkkenlampen, blot er det 2 indgange i køkkenet der giver de 4 førstnævnte funktioner.Hvordan får jeg dette til at virke???Den her type kombinationer har jeg overalt i huset.... ALT skal kunne slukkes af "sluk alt" indgangene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan stadig kun se problemet når man bruger Funktions blokke.Jeg har fx. en lampe midt i huset som styres af 7 forskellig tryk, fordelt i huset, samt 4 forskellige Sluk Alt grupper. Og jeg har ingen problemer.De fleste af mine tryk er programeret direkte mellem indgange og udgange. Hvilket jeg kan læse at man skal holde sig fra, men hvorfor ved jeg ikke?Og de få steder hvor jeg har måtte ty til en funktions blok, har jeg husket at kun en funktions blok styre udgangen. Så hvis andre funktions blokke skal styre samme udgang, giver disse FB et signal på indgangen af den FB som styre udgangen.Det er måden man vælger at programmer på, der kan give problemer. De fleste problemer, er opgaver som kan løses. Men nogen gange skal fantasien dog langt ud før man finder svaret :cheer: /Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej JensNår man primært arbejder i venstre side har du langt dårligere overblik over dine funktionaliteter. Det er ment som en hurtig måde at få lys på dele af installationen men det er desværre blevet brugt som en permanent løsning for mange. Dokumentationen kan f.eks. kun udskrives med meget få oplysninger omkring funktionaliteten. Desuden er det et lukket land når der bare skal laves lidt ud over det sædvanlige i programmeringen.Der er kun en vej til det fuldendte... Og det er i højre side! Men ja, det skal laves på den rigtige måde for at dette virker;) ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg prøvet Jens M. Kofoeds forslag se indlæg #4814I skriver at man kun må have en FB pr. udgang. DVS. så prøvede jeg at tage udgangspunkt i forslaget, og lavede så en 3. indgang på den øverste funktionsblok i eksemplet, hvor jeg ville have en indgang til at slukke den pågældende udgang med et langt tryk, og det virker faktisk.:woohoo: Det vil sige at så kan jeg lave en slukalt FB der laver et langt tryk OFF, og så trække alle de indgange der skal kunne dette til denne FB, og dernæst trækker jeg så udgangen fra denne FB til en speciel indgang ialle de FB der har udgange der skal slukkes.Det vil egentligt sige at jeg først skal starte med at lave en FB til hver udgang, som indeholder special indgange for kort tryk kip, langt tryk kip og langt tryk OFF (sluk alt), eller hvad man nu vil have af muligheder.Dette bliver man vel nødt til for alle de udgange man vil kunne styre særskilt.... er det korrekt forstået?? Hvis det er korrekt forstået tror jeg muligvis jeg begynder at forstå hvorfor jeg ikke kunne få det til at fungere, det var helt modsat jeg tænkte, sikkert ramt af tankegangen fra termihc.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok