Hop til indhold
  • 0

Relæer


Leif Nielsen
 Share

Spørgsmål

I et Genvex-system styres hastigheden af, at forskellige spændinger fra en autotrafo sendes til motorerne (80V - 125V - 150V - 220V) - hvilken spænding, der tilføres styres via relæer i IHC-systemet (24V outputmodul styrer 4 relæer med fælles udgang, som sendes retur til Genvex).Har nu fået det problem, at autotrafoen kortsluttes (er temmelig dyr)Jeg har mistanke om, at det måske skyldes at relæerne er blevet lidt "trætte", således at de ikke når at afbryde, før ny spænding kobles ind.Lyder det som en mulig forklaring?Venlig hilsenLeif

Link til kommentar
Del på andre sites

23 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

I lignende styringer vil man normalt lave en interlock i både softwaren og hardwaren for at undgå at mere end et relæ trækker.Hvis ikke du har det, så er det da en mulig årsag til dit problem.Hvert relæ bør have en "status" kontakt som er forbundet til et input modul på IHC, og IHC programmeret således at kun en udgang på outputmodulet kan være aktiv ad gangen.Endnu bedre vil det være hvis hvert relæ fysisk kan bryde de andre 3 relæers 24V signal fra outputmodulet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En mindre forkromet løsning end den Allan er kommet med, kunne måske være at lave et delay fra man afbryder det ene relæ, til man kobler det næste ind, dette skulle gerne løse det problem hvor relæerne er for langsomme til at slippe.Men hvis man vil være helt sikker, også hvis et relæ er kommet til at hænge helt, skal man nok have gang i Allans løsning, for så vil det næste relæ aldrig blive koblet ind, hvis det første relæ hænger fast

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for hurtig respons - er total nybegynder på IHC, så derfor:"Hvert relæ bør have en "status" kontakt som er forbundet til et input modul på IHC, og IHC programmeret således at kun en udgang på outputmodulet kan være aktiv ad gangen."Kan ovenstående tolkes og klares med det der hedder:"Hvis udgang ikke er aktiv da start i streng" - forstået således, at tilslutning af ny spænding først sker, når den tidligere spænding er lukket ned?Venlig hilsenLeif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for hurtig respons - er total nybegynder på IHC, så derfor:"Hvert relæ bør have en "status" kontakt som er forbundet til et input modul på IHC, og IHC programmeret således at kun en udgang på outputmodulet kan være aktiv ad gangen."Kan ovenstående tolkes og klares med det der hedder:"Hvis udgang ikke er aktiv da start i streng" - forstået således, at tilslutning af ny spænding først sker, når den tidligere spænding er lukket ned?Venlig hilsenLeif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for hurtig respons - er total nybegynder på IHC, så derfor:"Hvert relæ bør have en "status" kontakt som er forbundet til et input modul på IHC, og IHC programmeret således at kun en udgang på outputmodulet kan være aktiv ad gangen."Kan ovenstående tolkes og klares med det der hedder:"Hvis udgang ikke er aktiv da start i streng" - forstået således, at tilslutning af ny spænding først sker, når den tidligere spænding er lukket ned?Venlig hilsenLeif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lnesbjerg skrev:

Kan ovenstående tolkes og klares med det der hedder:"Hvis udgang ikke er aktiv da start i streng" - forstået således, at tilslutning af ny spænding først sker, når den tidligere spænding er lukket ned?
Jeg prøver lige at omformulere.Det du her skriver lyder som: Hvis udgang 1 er ON kan udgang 2 (el. 3 hhv. 4) ikke være ON. Det er nemt at lave i IHC, og som Kent skriver, gerne med en timer for at give relæerne tid til at skifte position.Det jeg skriver er: Hvis INDGANG 1 ON kan udgang 2 (el. 3 hhv. 4) ikke være ON. Det vil hjælpe i det tilfælde at et relæ brænder fast i sluttet position.Det er lige så nemt at programmere i IHC, men det kræver at dine relæer har mere end 2 kontakt sæt (jeg går ud fra der er 2 kontaktsæt, et til fase og et til nul). Det tredje kontakt sæt forbindes så til et input modul.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Allan skrev:

Hvert relæ bør have en "status" kontakt som er forbundet til et input modul på IHC, og IHC programmeret således at kun en udgang på outputmodulet kan være aktiv ad gangen.Endnu bedre vil det være hvis hvert relæ fysisk kan bryde de andre 3 relæers 24V signal fra outputmodulet.
Der er altid risiko for, at IHC'en fejler/forsinker (eller at nogen har programmeret forkert), så jeg ville også gå efter en løsning, hvor relæerne er forbundet sådan, at der kun kun kan være spænding på en af udgangene. Det kræver, at du bruge skifterelæer i stedet for bryderelæer, men til gengæld sparer du nogle indgange (og noget programmering) i IHC'en. Det kunne fx være koblet sådan sammen:[img size=400]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Reler.jpgTryk på billedet for en større version-og det ville betyde, at selv om flere relæer er trukket på samme tid, er der kun en af udgangene, der vil have spænding.-- Jakob

post-221-13549256919032_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fod skrev:

Allan skrev:
Hvert relæ bør have en "status" kontakt som er forbundet til et input modul på IHC, og IHC programmeret således at kun en udgang på outputmodulet kan være aktiv ad gangen.Endnu bedre vil det være hvis hvert relæ fysisk kan bryde de andre 3 relæers 24V signal fra outputmodulet.
Der er altid risiko for, at IHC'en fejler/forsinker (eller at nogen har programmeret forkert), så jeg ville også gå efter en løsning, hvor relæerne er forbundet sådan, at der kun kun kan være spænding på en af udgangene. Det kræver, at du bruge skifterelæer i stedet for bryderelæer, men til gengæld sparer du nogle indgange (og noget programmering) i IHC'en. Det kunne fx være koblet sådan sammen:[img size=400]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Reler.jpgTryk på billedet for en større version-og det ville betyde, at selv om flere relæer er trukket på samme tid, er der kun en af udgangene, der vil have spænding.-- Jakob
Nu læser jeg det godt nok som om at det er hovedstrømmen til motoren som løber igennem AUX relæerne, og ikke bare signal inputs til Genvex'en. Det er selvfølgelig ikke uvæsentligt mht. valg af materiel og opbygning, om det er det ene eller det andet setup.Ellers helt enig i dit diagram ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svarene - ja, det er hovedstrømmen, der løber gennem relæerne og ikke kun styrestrøm.De nuværende relæer er blot slutte/bryde relæer.Jeg vil nu studere tegningen og se om jeg kan finde ud af "strikke" det sammen.Den nuværende streng for styringen er for de 4 indgange:Datastreng for indgang 145.>: OffU043 OffU88 OffU045 OnU043 LaON1 OffU043 OffU044 OffU044OffU088 Offu045<: ENDhvor de 3 næste datastrenge er ændret med hensyn til hvilke udgange der lukkes/åbnes Det jeg havde tænkt var at indsætte:Datastreng for indgang 145.>: OffU043 OffU88 OffU045 IF: Off-U043 and Off-U088 and Off-U0045 THEN OnU043 LaON1 OffU043 OffU044 OffU044OffU088 Offu045<: ENDDe fire indgange er mærkeligt nok forbundet med 3 til et indgangsmodul og et til et andet indgangsmodul, derfor de lidt mærkelige tal.Ovenstående er tænkt som: Udgang 43 kan kun tændes, hvis de andre 3 udgange er slukket - men rigtigt, det er jo ikke garanti for at relæerne ikke stadig er trukket (hænger), så ....Venlig hilsenLeif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan godt følge dig Kenth, men :-)Luftskiftet er, i hvert fald på de anlæg jeg kender til (Nilan) primært styret ud fra nogle temperaturer. En ønsket temperatur, temperaturen på den luft der suges ud, temperaturen på ude luften og så videre. Hvis man skal have sig en økonomisk udskiftning af luften, skal IHC kontrolleren have disse tilbagemeldinger, og indblæsning og udsugning styres herved. Der til kommer at et ventilationsanlæg sikkert foretager styringen ud fra nogle reguleringsmæssige principper, som IHC kontrolleren formentlig ikke magter.Selv har jeg et Nilan Comfort 300 anlæg. Styringen på den har et "bruger konfigurerbart input". Og præcis som du også nævner i dit scenarie, er denne for mit vedkommende sat op således, at jeg via et IHC output kan bede anlægget om at køre udsugningsmotoren på trin 4, når en hygrostat monteret i badeværelset fortæller IHC kontrolleren at fugtigheden er over et forudbestemt niveau.Jeg er helt enige med dig i, at der kan være en fordel / komfort i at binde de to systemer sammen. Det var bare den ”direkte” styring af ventilations motorerne der satte tanker i gang om noget langhåret programmering i IHC kontrolleren :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er tale om et lidt ældre Genvex anlæg (10 år), hvor der oprindelig kun var 2 hastigheder og ingen urstyring. Muligheden for at få de 4 hastigheder, urstyring (f.eks. forskellige hastigheder på forskellige tidspunkter m.m. og uden at skulle tilkøbe disse muligheder fra Genvex har sikkert været begundelsen - det var i huset, da det blev købt, så det bunder i lidt gætterier.Alle de nævnte parameter for styring som nævnes for Nilan findes ikke på et ældre Genvex-system.Ville være taknemmelig for lidt kommentarer til mit forslag til datastrenge (er helt nybegynder).Måske vælger jeg at lave et print med 4 relæer i boksen og blot hente styring fra IHC - men er det ikke rigtigt, at der skal bruges separat nul til hver 24V styring? (problem har kun 5 ledninger til rådighed)- (følger ideen fra Allan)Leif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lnesbjerg skrev:

Ville være taknemmelig for lidt kommentarer til mit forslag til datastrenge (er helt nybegynder).Måske vælger jeg at lave et print med 4 relæer i boksen og blot hente styring fra IHC - men er det ikke rigtigt, at der skal bruges separat nul til hver 24V styring? (problem har kun 5 ledninger til rådighed)- (følger ideen fra Allan)Leif
For det første så genkender jeg ikke den datastreng du skriver tidligere. Hvilken controller har du?Og så skriver du nul til hver styring?Da alle 4 relæer bliver forsynet fra det samme 24V output modul, så kan nullen sagtens være fælles. Så 5 ledninger for at kunne styre relæerne er fint.Men min ide var jo at lave et status signal, og det kræver 4 ledninger mere + nogle relæer som har den ekstra kontakt.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej AllanTak for reposnsVi er tilbage i tiden - har ikke lige version af comtroller (huset er i Fredericia - sidder lige nu i Esbjerg) - men der er tale om en så gammel controller at adgangen til den sker via TERMIHC 1.3C.(på udskriften kan jeg fine vers. 5.01, hvis det siger noget)Jeg havde tænkt at placere relæerne ved Genvex og blot sende de 24V styresignaler op til relæerne fra IHC, men ellers følge din anvisning.Venlig hilsenLeif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok, det har jeg ikke rodet med siden svendeprøven for 11 år siden ;)Jeg har lige hentet softwaren fra Lk's side, men det ser ikke ud til at man kan programmere offline. Eller er det mig der gør noget galt. I hvert fald kan jeg ikke sige om dit forslag er korrekt eller ej.Har du overvejet at købe en ny controller?? Det vil gøre det nemmere for mig ;)Du kan sagtens montere relæerne ved genvexen og bruge dit 5 leder kabel som du nævner.Men mit forslag kræver jo stadig 4 ekstra ledere som skal forbindes til et input modul, hvis du vil gå den vej og lave en reel blokering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej AllanJa, du kan tro, jeg har overvejet at skifte til en nyere controller, men afventer at jeg om muligt bliver lidt mere sikker i "terminologien" og ikke mindst i opbygningen af anlægget.De viste koder har jeg fundet i manualen - hvis jeg nu indtaster dem og sender dem til controlleren, sker der evt. en syntakskontrol? - så den ikke bliver gemt, hvis "logikken" er smuttet.Overvejer lige om det vil være klogest at trække en ny leder med flere strenge (ca. 25 meter på loftet)Venlig hilsenLeif

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville ikke spilde tid på at lære termIHC, hvis du alligevel overvejer at skifte.TermIHC og Visual programmeres vidt forskelligt, og udover forståelsen af de logiske begreber som er fælles for alle intelligente styringer (and/or/if/else) så er der intet du kan tage med i skiftet.Men det kræver at du har et funktionsdygtigt program klar i Visual, ellers kan der jo godt gå et par dage førend der kommer lys i huset igen.Og det kan heldigvis simuleres i Visual, så du er sikker på styringen virker inden du uploader den.Jeg ved ikke hvad der sker i controlleren hvis du lægger et fejl program ind. Skal lige have kigget i manualen først.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok