Hop til indhold
  • 0

Er IHC / IHC Wireless den rigtige løsning for mig?


Frederik Larsen
 Share

Spørgsmål

Hej,Jeg er ved at blive færdig med at udvide vores 195kvm hus med en 80kvm garage, og der skal jeg have trukket noget strøm ud.Og da jeg arbejder med IT til dagligt, så lokker IHC lidt. Men da jeg er helt blank på produktet har jeg et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.Her er lige lidt info,I garagen er en Novoferm port, som har strøm udgang så lyset kan tændes når man åbner porten.Planen er at der skal loft monteres halogen spots.og at der skal være mulighed for at tænde lyset uden at åbne porten.Derudover er der uden for garagen spots i udhænget og i vejen, som gerne skulle styres efter klokken og lux.Hvor meget må man lave selv med IHC?Ville det være en god ide at bruge IHC til mit projekt, eller er det nemt at lave med alm.strømføring?Hvor meget skal man bruge? Er en controller nok?Vil i anbefale wireless eller alm. IHC eller evt. en blanding?Ser frem til jeres gode råd.Mvh.Frederik Larsen:unsure:

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

ja IHC er da noget du skal have..ja du kan sagtens lave alle sine ønsker med det, men du kun lave svagstrøms delen selv, men anbefaler det ikke før du har noget erfaring. I ihc´en er det programmeringen der er tilgængelig for slutbruger, resten bør du lave en eletrikker om.IHC´en er det dig der begrænser ( lidt LK ), hvad den skal, der er ikke et rigtigt svar på hvad man kan.Wireless, ville jeg ikke bruge, medmindre der er under 10 mtr imellem komponeterne. håber det hjælper lidt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Igen,Jeg har nu brugt de sidste par aftener, på at læse forskelligt op på IHC.Kan i bekræfte mig i min forståelse?Som udgangspunkt skal man bruge, pakken med DIN-skinne materiel.Der skal trækkes IHC Link-10 kabel til alle afbrydere/dæmpere/lampesteder.(Link-6, kabel kan også bruges, men Link-10 fremtidssikre, hvis man en dag vil lave installationen lidt om)Derudover skal der til udtag/lampesteder trækkes alm. inst.kabel.Der kan så tilkøbes diverse pakker, hvor bolig pakken er standard pakken, som indeholder det meste.Er det korrekt forstået?Mvh.Frederik Larsen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

link 6 kabel er udgået, så link 10 kabel trækker du ud til alle tryk, skumringsrelæ´er, PIR, alt hvad der svagstrøm. lampesteder og stikkontaktor skal have installationskabler. du kan sagtens vægle pakken med dinskinne materiel, og så udvide hvis det ikke er nok.standard pakken er af flere dele, tavle materiel, lysdæmpning osv. man vælge de pakker man vil have, det er lettere, hvis man mangler lidt tilkøber man det

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, hvis man køber modulerne enkeltvis, så kan man jo også nøjes med at købe det man skal bruge :)Hvis du selv skal ud og købe tingene, så sammenlig priser rundt omkring, evt. se i links for at finde forhandlere.Jeg har selv for nyligt sammenlignet en masse priser rundt omkring, og det meste af det var billigst hos billigihc.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Jabob,Ja, det var også min tanke.Umiddelbart ved jeg ikke om jeg har brug for alle komponenterne i DIN pakken, men derudover kan jeg ikke finde en DIN pakke med Viewer, og det vil jeg helt sikkert ærgre mig over, hvis jeg ikke har.Jeg må sku erkende at jeg syntes at 13k for DIN materiel er mange penge, men man bliver nok glad for det i længden. Har i nogen ide om hvor mange af de penge man har smidt i det, som man får retur igen når man sælger??Jeg forsøger at regne lidt på hvad jeg skal bruge præcist af moduller, men ender der ikke med at være en del kabler i tavlen, når man skal trække 2/3 ledere til 230VAC + styre kabler til alle tryk, dimmmere m.v.I et standard parcel hus er der jo mange udtag og afbrydere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

når jeg laver IHC installationer, trækker jeg til alt, men værelser, hvor man bruge 2 slutte, sløjfer jeg videre, på den måde bruge jeg de fleste ledere.og 230v kabler, der lægger jeg en 7 leder og kører videre til 6 lampeudtag, det begrænser antallet af kabler, men ikke ledere. men 230v skal du have en installatør til at lave..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay, ja det begrænser jo mængden af kabler en del.Hvor meget af det må man egentlig selv lave?Jeg må vel godt lave svagstrømstryk, PIR osv.Det er så kun 230V output, og 230V Input + DIN som elektrikeren skal lave ik?Hvordan vil du normalt fordele loaded mellem Output komponenterne, vil du lave én Output til hver rum, for at holde dig under 10A?og hvad gør man med Komfur/kogeplader m.v. som normalt kører med 16A?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay, så det er ligesom med alm. El, lavvolt må du godt lave, og udskifte eksisterende installationer.Jeg går udfra at et 8/10A modul, skal forsikres med 10A?Og 4/16A, skal forsikres med 16A?Er ét HPFI relæ nok, eller vil i foreslå automat sikringer med HPFI relæ, så hver output komponent har sin egen HPFI afbryder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ang. HPFI skal du se på hvor meget det må belastes pr fase, men det er igen noget din installatør ordner (Det burde han i hvertfald).Du skriver:"...styre kabler til alle tryk, dimmere m.v..."Hvor har du tænkt dig at sætte dine dimmere siden du vil trække styrekabler til dem? - IHC har nogle tavle dimmere og nogle trådløse dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok