Hop til indhold

Overvejer IHC.. Et par spørgsmål.


Recommended Posts

Intelligente hjem er lidt af en jungle, derfor har jeg lige et par spørgsmål inden jeg graver mig ned i de dybere overvejelser.Jeg skal totalrenovere et større hus, og regner med at skifte el i den forbindelse.1. Jeg er datalog, og vil gerne have mulighed for selv at have indflydelse på hvordan huset fungerer. Jeg kan se, at der er nogle sektioner med XML programmering herinde. Præcist hvor meget kan man styre selv? Kan IHC interface til andre systemer - altså kan jeg f.eks. selv lave noget software, der kan få informationer ud af IHC controlleren og tænde slukke lys, stille varme mv.?2. Hvor finder jeg en god oversigt over hvad man kan få af komponenter?3. Kan IHC bruges sammen med Danfoss RA Plus-w (z-wave termostat)4. Hvor meget kan man lave selv? Jeg er godt klar over at man ikke må tilslutte kontakter mv., men er det mere besværligt at trække kabler med IHC end "almindelig" el?

Link til kommentar
Del på andre sites

TroelsL skrev:

Intelligente hjem er lidt af en jungle, derfor har jeg lige et par spørgsmål inden jeg graver mig ned i de dybere overvejelser.Jeg skal totalrenovere et større hus, og regner med at skifte el i den forbindelse.1. Jeg er datalog, og vil gerne have mulighed for selv at have indflydelse på hvordan huset fungerer. Jeg kan se, at der er nogle sektioner med XML programmering herinde. Præcist hvor meget kan man styre selv? Kan IHC interface til andre systemer - altså kan jeg f.eks. selv lave noget software, der kan få informationer ud af IHC controlleren og tænde slukke lys, stille varme mv.?2. Hvor finder jeg en god oversigt over hvad man kan få af komponenter?3. Kan IHC bruges sammen med Danfoss RA Plus-w (z-wave termostat)4. Hvor meget kan man lave selv? Jeg er godt klar over at man ikke må tilslutte kontakter mv., men er det mere besværligt at trække kabler med IHC end "almindelig" el?
1. Det må blive et nej. Der er nogle få stykker der har taget opgaven at lave noget "ikke" LK. De er dog forstummet efter nogen tid.2. LKs hjemmeside har et online katalog hvor du går ind under Intelligente Systemer3. Jeg kender ikke til at der findes noget z-wave til IHC, men her er jeg lidt på gyngende grund4. Du kan lave det hele, bortset fra tavler og udtag, hvis din elekrikker er med på det, og står inde for at kabelføring er korrekt, herunder respektaftstande. Svagstrømsdelen er en gråzone. Det er ikke mere besværligt at trække IHC, men det er langt mere omfattende! Du må tænke på at i en normal elinstallation, så går man efter at lave serielt fobunden kabling, dvs. ledning fra tavle til kontakt 1, leding fra kontakt 1 til kontakt 2 osv. I IHC er det stjerne forbundet, dvs. ledning fra Output enhed, klemme 1 til kontakt 1, ledning fra Outputenhed, klemme 2 til kontakt 2 osv.Derudover skal der svagstrømskabler til Tryk, PIR osv. Noget af det kan klares med Wireless, men det er dyrt, og der er max 64 enheder
Link til kommentar
Del på andre sites

TroelsL skrev:

1. Jeg er datalog, og vil gerne have mulighed for selv at have indflydelse på hvordan huset fungerer. Jeg kan se, at der er nogle sektioner med XML programmering herinde. Præcist hvor meget kan man styre selv? Kan IHC interface til andre systemer - altså kan jeg f.eks. selv lave noget software, der kan få informationer ud af IHC controlleren og tænde slukke lys, stille varme mv.?
Super, hvis vi kan få en datalog, der er kyndig ud i XML programering mv, med her i forummet. Som McenterFreak siger er der nemlig et par der har prøvet at lave lidt videre integration til IHC systemet med andre systemer, men det er ligesom gået i sig selv igen :(
Link til kommentar
Del på andre sites

Bridge løsningen ser ud til at kunne noget af det, jeg kunne tænke mig.. Kunne dog godt tænke mig at finde ud af præcist hvad den kan, men der må jeg vel skrive til producenten.Tak for svarene indtil videre. Jeg er bestemt ikke bleg for at skulle programmere en del selv, men jeg har kun en svag anelse om hvad XML programmering er - XML er ikke just et programmeringssprog. Tror ikke man kan meget andet end at omprogrammere kontakter og lys.Hvis jeg vælger IHC og Z-wave med en hjemmebrygget controller skal jeg gerne skrive herinde igen. Og mon ikke jeg følger lidt med alligevel ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 months later...

Jeg er meget interesseret i at høre om du er kommet videre med dine overvejelser. Jeg skal til at bygge et nyt hus, hvor der i lokalplanen er krav om intelligent styring af energiforbruget. Dvs EL og Vand. Idet jeg har valgt at installere IHC, har jeg faktisk et problem med at leve op til lokalplanen. IHC understøtter ikke z-wave og man kan såvidt jeg kan læse mig frem til ikke umiddelbart opsamle data, uden fx at anskaffe Housekeeper.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok