Hop til indhold
  • 0

Styring af wireless dimmere, scenarie og sluk alt


Kenth Jensen
 Share

Spørgsmål

HejDer er et par småting jeg stadig mangler at forstå angående styring af wireless dimmere, så måske nogen herinde kan hjælpe.Det drejer sig primært om scenario/regulering og lysindikering ind/udgangene jeg ikke helt har fattet endnu.En dimmer har som bekendt en udgang der hedder lysindikering, indikerer denne simpelt hen bare om dimmeren er tændt eller slukket, og kan man se forskel på om dimmeren kører på 1 % eller 100%, eller er det sådan at udgangen er on hvis lysstyrken er mellem 1 % og 100 % og off hvis den er på 0 %?Angående en sluk alt funktion, mangler jeg også lige at forstå lidt.Forestil jer at jeg har et super simpelt setup med 2 wireless dimmere og et 4 knaps batteritryk.Jeg ville så bruge to FB 1.2.03.d, en til hver dimmer.Derefter ville jeg forbinde øv knap til touch indgangen på den ene FB, og øh knap til tough indgangen på den anden FB.Dermed vil jeg med de to øverste knapper kunne styre de to dimmere med touch funktion, så langt så godt.Hvis jeg så ønsker at lave en sluk alt funktion på nh knappen og nv knappen skal tænde dimmer 1 på 60% og dimmer 2 på 80%, hvordan laver man det?Har selv tænkt op om man bare laver en simpel funktions blok med en enkelt indgang og en enkelt scenarie udgang, som bare fremkalder scenarietHvis jeg så forbinder min nh knap (sluk alt knappen) til indgangen på en af ovenstående FB, og forbinder scenarie udgangen til scenarie/regulering indgangene på begge dimmere og definerer linket til 0 %.Der ud over forbinder jeg min nv knap til indgangen på en FB magen til den anden, og forbinder scenarie udgangen til scenarie/regulering indgangene på begge dimmere så definerer linket til henholdsvis 60 % og 80%Se evt screendump eller projekt filenEr dette den korrekte måde at lave en sluk alt funktion og en funktion der tænder lamperne på et bestemt niveau, eller bør det gribes an på en anden måde?På forhånd mange takHilsen Kenth [file name=ToDimmereMedSlukAlt.vis size=89188]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/ToDimmereMedSlukAlt.vis[/file] [img size=800]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/projekt.jpg

post-2842-13549256796675_thumb.jpg

ToDimmereMedSlukAlt.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

kenth skrev:

HejDer er et par småting jeg stadig mangler at forstå angående styring af wireless dimmere, så måske nogen herinde kan hjælpe.Det drejer sig primært om scenario/regulering og lysindikering ind/udgangene jeg ikke helt har fattet endnu.En dimmer har som bekendt en udgang der hedder lysindikering, indikerer denne simpelt hen bare om dimmeren er tændt eller slukket, og kan man se forskel på om dimmeren kører på 1 % eller 100%, eller er det sådan at udgangen er on hvis lysstyrken er mellem 1 % og 100 % og off hvis den er på 0 %?[unquote]Ja, lysindikering er enten ON eller OFF. Den skal bruges for at funktionsblok 1.2.03.d ved om dimmeren er tændt eller slukket, for at KIP funktionen virker som den skal.Det er vigtigt at bemærke at så længe du kun kører simulering og ikke har en controller at teste med, så kan wireless dimmere drille en del. Du kan nemlig ikke regulere lysstyrken i simulering og derved få en lys procent.Det kan du derimod hvis du tænder på en bestemt lysstyrke. Hvis du bruger "Tænd på niveau oprettet i linket" så vil du kunne se den forventede lysstyrke angivet i procent.
Angående en sluk alt funktion, mangler jeg også lige at forstå lidt.Forestil jer at jeg har et super simpelt setup med 2 wireless dimmere og et 4 knaps batteritryk.Jeg ville så bruge to FB 1.2.03.d, en til hver dimmer.Derefter ville jeg forbinde øv knap til touch indgangen på den ene FB, og øh knap til tough indgangen på den anden FB.Dermed vil jeg med de to øverste knapper kunne styre de to dimmere med touch funktion, så langt så godt.Hvis jeg så ønsker at lave en sluk alt funktion på nh knappen og nv knappen skal tænde dimmer 1 på 60% og dimmer 2 på 80%, hvordan laver man det?Har selv tænkt op om man bare laver en simpel funktions blok med en enkelt indgang og en enkelt scenarie udgang, som bare fremkalder scenarietHvis jeg så forbinder min nh knap (sluk alt knappen) til indgangen på en af ovenstående FB, og forbinder scenarie udgangen til scenarie/regulering indgangene på begge dimmere og definerer linket til 0 %.Der ud over forbinder jeg min nv knap til indgangen på en FB magen til den anden, og forbinder scenarie udgangen til scenarie/regulering indgangene på begge dimmere så definerer linket til henholdsvis 60 % og 80%Se evt screendump eller projekt filenEr dette den korrekte måde at lave en sluk alt funktion og en funktion der tænder lamperne på et bestemt niveau, eller bør det gribes an på en anden måde?[unquote]Til at starte med vil jeg anbefale 1.1.03.b. Her trækkker du NV over på indgang 1, og udgang Scenarie 1 over på "Scenarie/regulering" på hver dimmer og angiver lysstyrke og procent for hver dimmer.Derefter NH over på Indgang 2, og scenarie 2 over på dimmerne og vælger 0%.Det er den nemmeste form for styring af det du vil, og blokken kan med de 8 ind/udgange bruges til flere ting i din styring.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm, har ikke nogen FB 1.1.03.b men det lyder umiddelbart som om den egentlig gør det samme som det jeg beskrev, dog har den sluk alt og tænd på X % samlet i en enkelt blok, frem for mit forslag hvor jeg bruger en enkelt blok to gange.Så kan sagtens selv lave den funktionsblok.Har allerede opdaget problemerne med simulering som du nævner, det er også derfor jeg spørger herinde.Får heldigvis min controller på fredag, så jeg virkelig kan begynde at lege med lyset :laugh: Men det lyder som om jeg har forstået konceptet med reguleringen af dimmerne nogenlunde rigtigt :) Efterhånden begynder alle brikkerne at falde på plads og føler mig rimelig godt rustet til at kaste mig ud i programmering af controlleren.Der skal virkelig lyde en stor tak herfra for hjælpen i diverse indlæg, det har virkelig været en uvurderlig hjælp :) Men mon ikke der dukker lidt flere spørgsmål op hen ad vejen :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå, har fundet FBen på min bærbare, havde øjensynligt ikke fået lagt de nyeste FBer ind på min stationære.Kan godt se den kan en del mere, med mulighed for at gemme scenarierne.Det har jeg dog ikke brug for, så tror bare jeg laver min egen med to indgange og to scenarie udgange, for at gøre det mere simpelt.Men om ikke andet, så viser den i hvert fald at jeg var på rette spor, hvilket er mægtig rart at få bekræftet :) Dog indeholder mit projekt lidt flere produkter end beskrevet i denne tråd, men det var lettere at forklare kun med to dimmere og et enkelt batteri tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok