Hop til indhold

Forsyningskabel til undertavle


Recommended Posts

Hej,Jeg har pt. én IHC tavle i huset - men i forbindelse med noget renovering vil jeg opsætte en bi-tavle andetsteds i huset, så jeg undgår for lange kabeltræk.Jeg er så bare lidt i tvivl om hvordan jeg smartest forbinder de to tavler? I undertavlen skal der bare være noget input og output, og så vil jeg bruge strømforsyningen fra hovedtavlen til at forsyne tingene. Men hvilket kabel skal jeg bruge til de 24V og data forbindelsen? Kan jeg blot trække et Link-10 kabel og så bruge to af lederne til data og så 2 andre til strømforsyning til enhederne? Eller skal jeg trække et kraftigere kabel til de 24?På forhånd tak for input!Mvh. Thomas Hartmann

Link til kommentar
Del på andre sites

viper1979 skrev:

Træk et pds-kabel.Så har du et par til 24v og seks andre leder til data-forbindelser da 0v i data-linien kan tages fra 0v forsyningen.
Det er jeg ikke enig iJeg vil anbefale at du følger den vejledning som LK har skrevet, herunder at du, hvis der er lange kabeltræk bruger flere ledere. Derudover er LKs kabler godkendt til at ligge sammen med 230V ledninger i både rør og bakker. Skal lige pointere at jeg intet har at gøre med LK
Link til kommentar
Del på andre sites

Per skrev:

Træk et pds-kabel.
Det er en dårlig idé af flere grunde:[ul][li]Et almindeligt netværkskabel er ikke klassificeret til at måtte nærføres med stærkstrøm (er det SELV, det hedder?). Så hvis du bruger et netværkskabel, skal du både sørge for, at det ikke føres i nærheden af et 230V-kabel, og du skal også sætte sikringer på de enkelte ledere.[/li][li]Et almindeligt netværkskabel har mindre ledertværsnit end LK's NOPOVIC-kabel. I forvejen står der i vejledningen til IHC-kabelføreing, at man skal benytte flere ledere snoet sammen til éen, hvis kabeltrækket er langt (> 50m?) - og det vil der være behov for i endnu højere grad med et netværkskabel.[/li][li]I et almindeligt netværkskabel er der kun 4 par; 8 ledere mod de 5 par i LK's NOPOVIC. Hvis man yderligere skal sno noget af dem sammen for at opnå tilstrækkelig tværsnit, er der ikke mange ekstra ledere at rutte med.[/li][/ul]-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har nu også selv brugt Link-10 kabel til alle mine IHC træk mv. Det er vist kun ringklokken der har fået et PDS kabel :-)Der er nok 20M fra hovedtavlen til undertavlen - så det er jo ikke så voldsomt at jeg behøver bruge dobbelt-leder til forbindelserne...Tak for alt jeres input - det har hjulpet mig i min beslutning. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej nu må i da holde. Det er alm. hus-installation vi snakker om, ikke industri. Jeg har i alle mine år som elektriker hvor jeg har installeret ihc, aldrig brugt LKs specielle kabler og der har aldrig været problemer af nogen art. LKs regler er kun lavet for en ting: at tømme en uviden brugers pengepung. Men ok følg i bare LKs regler, godt jeg ikke skal betale de kabler.Det med at tage 0v til data forbindelsen fra strømforsyningen har jeg drøftet med LK, de siger det ikke er noget problem da 0v er ens hele installationen igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor tør du ikke ligge det ved siden af 230v kabler? Det kan jeg ikke se noget problem i. Det er jo ikke flere 100meter vi snakker om. Og hvor siger loven noget om at der skal 1A sikring foran PDS/UTP? Sig mig: bruger i også LKs ihc-net kabler? For så har i enten for mange penge ellers arbejder i for LK.

Link til kommentar
Del på andre sites

isoleringen er ikke godkendt til 230V på pds/utp kabler.strømforsyningen´s sikring går ikke til det lave mm2 som utp har.en beregning med dimensionering viser det. Ikmin falder utp på..EDIT..fandt lige denne fra SIKhttp://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Electra/2009/Spaendingsfald-kan-faa-konsekvenser-for-sikkerheden

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har ret i det hele.... i teorien.Men i praksis har det intet af betydning.Jeg vil til hver en tid mene at som alm. hus-installatione har det intet at sige. Jeg kender en hel del el-firmaer der bruger andrer kabler end dem LK mener man skal bruge.Jeg har været med til at lave ihc-installation hos danfoss' hovedsæde, beståendeaf af godt 10 controller. Nogle af kablerne var over 50m og det var alm. pds cat6. 7-9-13 aldrig har der været problemer.Hvor mange installatører regner på ikmin og dimensioner ved svagstrøm... ikke dem jeg kender. Man bruger bare sin sunde fornuft.Men lad os holde her, vi bliver nok aldrig enig.

Link til kommentar
Del på andre sites

men den "sunde fornuft" er i dette tilfælde forkert.hvordan installatøren laver det er hans hovedpine, ved et eftersyn af SIK, skal de ændres. men skal også kun regne det en gang, mm2 er for tyndt til LK strømforsyningen, og det er ikke kun noget LK siger. med en 1A sikring er man dækket ind, og holder respekt afstanden til stærkstrømmen. IKmin er også gældende i 230V installationer, det er derfor man idag skal teste installation hvis man laver en ny stikkontakt, ved fejl sprænger sikringen ikke, hvis det brænder er det installatøren der skal dække det, måske mister han sin autorisation.. men som sagt, er det ikke min det går ud over. jeg syntes bare at man skal vide det, så fejl ikke opstår, så kan man tage det til sig eller ej.det er bedre at forebygge end at helbrede..

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan godt se der nok aldrig helt bliver enighed omkring det - Men det er dejligt at høre de forskellige meninger.Mht. respektafstanden til 230V kabler, så er det vel ikke noget problem at have trukket en stak PDS kabler ved siden af almindelige 230V Kabler - Jeg har da mange steder kabler med f.eks. (7x1,5 mm2) trukket lige ved siden af bunker af netkabler? Det er vel kun hvis man trækker f.eks. et Link-10 kabel i samme rør som installationskabler (1x1,5 mm2) - Er det ikke korrekt? (Hvis det er til at forstå hvad jeg mener...)Mvh. Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

hartmann skrev:

Kan godt se der nok aldrig helt bliver enighed omkring det - Men det er dejligt at høre de forskellige meninger.Mht. respektafstanden til 230V kabler, så er det vel ikke noget problem at have trukket en stak PDS kabler ved siden af almindelige 230V Kabler - Jeg har da mange steder kabler med f.eks. (7x1,5 mm2) trukket lige ved siden af bunker af netkabler? Det er vel kun hvis man trækker f.eks. et Link-10 kabel i samme rør som installationskabler (1x1,5 mm2) - Er det ikke korrekt? (Hvis det er til at forstå hvad jeg mener...)Mvh. Thomas
Du har helt ret. Respektafstanden i forhold til stærkstrømsbekendtgørelsen skal der kun tages hensyn til ved enkeltisolerede ledere, altså PVL ledninger (dem som trækkes i rør), eller i en tavle hvor yderkappen på et PVIKJ (3G1,5, 5G1,5 7G1,5 eller lignende) kabel er fjernet.Hvis du bruger PDS-kablerne til netværk, skal dog være en respektafstand af hensyn til støj, men dette er ikke et lovkrav. Det er et krav fra kabelproducenterne, for at de kan garantere at der ikke opstår fejltransmissioner.Mht til at PDS-kabler til IHC installationer vil jeg også fraråde det, da tværsnittet på alle de PDS-kabler jeg kender er for småt til at kunne tilsluttes direkte til IHC 72W strømforsyningen. For at kunne opfylde lovens krav skal du anvende et tværsnit på 0,6mm (og ikke kvadratmillimeter(mm2) som større kabler måles i). Du behøves dog ikke at bruge LK's IHC Link-10 kabel, og det behøves heller ikke at parsnoet, hvis det skal bruges ud til tryk, PIR osv. Det skal kun være parsnoet, hvis det er til forbindelserne mellem Input(derunder også IR-modtager) og Output moduler og IHC Controller.Se også dette topic, hvor dele af emnet har været diskuteret før:http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=7629
Link til kommentar
Del på andre sites

claus82 skrev:

hartmann skrev:
Kan godt se der nok aldrig helt bliver enighed omkring det - Men det er dejligt at høre de forskellige meninger.Mht. respektafstanden til 230V kabler, så er det vel ikke noget problem at have trukket en stak PDS kabler ved siden af almindelige 230V Kabler - Jeg har da mange steder kabler med f.eks. (7x1,5 mm2) trukket lige ved siden af bunker af netkabler? Det er vel kun hvis man trækker f.eks. et Link-10 kabel i samme rør som installationskabler (1x1,5 mm2) - Er det ikke korrekt? (Hvis det er til at forstå hvad jeg mener...)Mvh. Thomas
Du har helt ret. Respektafstanden i forhold til stærkstrømsbekendtgørelsen skal der kun tages hensyn til ved enkeltisolerede ledere, altså PVL ledninger (dem som trækkes i rør), eller i en tavle hvor yderkappen på et PVIKJ (3G1,5, 5G1,5 7G1,5 eller lignende) kabel er fjernet.Hvis du bruger PDS-kablerne til netværk, skal dog være en respektafstand af hensyn til støj, men dette er ikke et lovkrav. Det er et krav fra kabelproducenterne, for at de kan garantere at der ikke opstår fejltransmissioner.Mht til at PDS-kabler til IHC installationer vil jeg også fraråde det, da tværsnittet på alle de PDS-kabler jeg kender er for småt til at kunne tilsluttes direkte til IHC 72W strømforsyningen. For at kunne opfylde lovens krav skal du anvende et tværsnit på 0,6mm (og ikke kvadratmillimeter(mm2) som større kabler måles i). Du behøves dog ikke at bruge LK's IHC Link-10 kabel, og det behøves heller ikke at parsnoet, hvis det skal bruges ud til tryk, PIR osv. Det skal kun være parsnoet, hvis det er til forbindelserne mellem Input(derunder også IR-modtager) og Output moduler og IHC Controller.Se også dette topic, hvor dele af emnet har været diskuteret før:http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=7629
du har så ret :)
Link til kommentar
Del på andre sites

bobbelop skrev:

PTS er da det eneste rigtige.Altså 2x2x0.6 eller 4x2x0.6 osv.
Jeg plejer normalt ikke at bruge de parsnoede kabler, da hver anden leder er sort, det er ret upraktisk, da der nemt kan opstå fejl i montagen. Og når du skriver PTS, er den også med skærm (S=skærm), hvilket der slet ikke er grund til. Den parsnoede uden skærm hedder PT, men dette er en udbredt misforståelse blandt elektrikere :) .Den jeg vil anbefale er en PTK, hvor der hverken er skærm eller parsnoning, men hver leder har sin egen farve. F.eks en 4x0,6(til PIR, 2-sl. tryk og lignende), 6x0,6(til 4-sl tryk) og 8x0,6 (til 4-sl med dioder, 6sl tryk osv). Evt. også 10x0,6 til kodetastatur og 6-sl tryk med dioder.
Link til kommentar
Del på andre sites

claus82 skrev:

bobbelop skrev:
PTS er da det eneste rigtige.Altså 2x2x0.6 eller 4x2x0.6 osv.
Jeg plejer normalt ikke at bruge de parsnoede kabler, da hver anden leder er sort, det er ret upraktisk, da der nemt kan opstå fejl i montagen. Og når du skriver PTS, er den også med skærm (S=skærm), hvilket der slet ikke er grund til. Den parsnoede uden skærm hedder PT, men dette er en udbredt misforståelse blandt elektrikere :) .Den jeg vil anbefale er en PTK, hvor der hverken er skærm eller parsnoning, men hver leder har sin egen farve. F.eks en 4x0,6(til PIR, 2-sl. tryk og lignende), 6x0,6(til 4-sl tryk) og 8x0,6 (til 4-sl med dioder, 6sl tryk osv). Evt. også 10x0,6 til kodetastatur og 6-sl tryk med dioder.
parsnoede kabler til IHC giver ingen problemer.. LK anbefaler parsnoede.. hvilket jeg kun kan give dem ret i. har løst flere Ihc problemer hvor der ikke var parsnoede.. støj er som regel problem kilden
Link til kommentar
Del på andre sites

thomasbl skrev:

claus82 skrev:
bobbelop skrev:
PTS er da det eneste rigtige.Altså 2x2x0.6 eller 4x2x0.6 osv.
Jeg plejer normalt ikke at bruge de parsnoede kabler, da hver anden leder er sort, det er ret upraktisk, da der nemt kan opstå fejl i montagen. Og når du skriver PTS, er den også med skærm (S=skærm), hvilket der slet ikke er grund til. Den parsnoede uden skærm hedder PT, men dette er en udbredt misforståelse blandt elektrikere :) .Den jeg vil anbefale er en PTK, hvor der hverken er skærm eller parsnoning, men hver leder har sin egen farve. F.eks en 4x0,6(til PIR, 2-sl. tryk og lignende), 6x0,6(til 4-sl tryk) og 8x0,6 (til 4-sl med dioder, 6sl tryk osv). Evt. også 10x0,6 til kodetastatur og 6-sl tryk med dioder.
parsnoede kabler til IHC giver ingen problemer.. LK anbefaler parsnoede.. hvilket jeg kun kan give dem ret i. har løst flere Ihc problemer hvor der ikke var parsnoede.. støj er som regel problem kilden
Nej det giver ingen problemer, andet end det at hver anden leder er sort = større risiko for montagefejl.Nu skal vi lige skelne mellem kabler fra controller til input/output moduler og fra input/output moduler til tryk osv.Fra controller skal man helt sikkert anvende parsnoede kabler. Det er også der LK anbefaler det.Fra input/output moduler til tryk osv. har parsnoningen ingen betydning, og LK skriver heller ikke noget om hvilken type kabler man skal bruge der.Se også denne tråd, hvor netop denne diskution har været oppe før: http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=7629
Link til kommentar
Del på andre sites

viper1979 skrev:

Du har ret i det hele.... i teorien.Men i praksis har det intet af betydning.Jeg vil til hver en tid mene at som alm. hus-installatione har det intet at sige. Jeg kender en hel del el-firmaer der bruger andrer kabler end dem LK mener man skal bruge.Jeg har været med til at lave ihc-installation hos danfoss' hovedsæde, beståendeaf af godt 10 controller. Nogle af kablerne var over 50m og det var alm. pds cat6. 7-9-13 aldrig har der været problemer.Hvor mange installatører regner på ikmin og dimensioner ved svagstrøm... ikke dem jeg kender. Man bruger bare sin sunde fornuft.Men lad os holde her, vi bliver nok aldrig enig.
Og det er derfor at du, som håndværker, aldrig kommer til at lave noget som helst for mig. Jeg har mødt alt for mange af din type: hurtig ind, hurtig ud. Fedt!! Der er hul igennem. Om det virker om en uge? Not My Problem.
Link til kommentar
Del på andre sites

claus82 skrev:

thomasbl skrev:
claus82 skrev:
bobbelop skrev:
PTS er da det eneste rigtige.Altså 2x2x0.6 eller 4x2x0.6 osv.
Jeg plejer normalt ikke at bruge de parsnoede kabler, da hver anden leder er sort, det er ret upraktisk, da der nemt kan opstå fejl i montagen. Og når du skriver PTS, er den også med skærm (S=skærm), hvilket der slet ikke er grund til. Den parsnoede uden skærm hedder PT, men dette er en udbredt misforståelse blandt elektrikere :) .Den jeg vil anbefale er en PTK, hvor der hverken er skærm eller parsnoning, men hver leder har sin egen farve. F.eks en 4x0,6(til PIR, 2-sl. tryk og lignende), 6x0,6(til 4-sl tryk) og 8x0,6 (til 4-sl med dioder, 6sl tryk osv). Evt. også 10x0,6 til kodetastatur og 6-sl tryk med dioder.
parsnoede kabler til IHC giver ingen problemer.. LK anbefaler parsnoede.. hvilket jeg kun kan give dem ret i. har løst flere Ihc problemer hvor der ikke var parsnoede.. støj er som regel problem kilden
Nej det giver ingen problemer, andet end det at hver anden leder er sort = større risiko for montagefejl.Nu skal vi lige skelne mellem kabler fra controller til input/output moduler og fra input/output moduler til tryk osv.Fra controller skal man helt sikkert anvende parsnoede kabler. Det er også der LK anbefaler det.Fra input/output moduler til tryk osv. har parsnoningen ingen betydning, og LK skriver heller ikke noget om hvilken type kabler man skal bruge der.Se også denne tråd, hvor netop denne diskution har været oppe før: http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=7629
ja, men det er stadigvæk min klare overbevisning at parsnoede kabler er det bedste, det eliminere støj, bla trådløse netværk og andet udefra kommende støj.. og hvis det redder en fra at gøre tingene to gange er det et plus, desuden koster det ikke meget mere at vælge et parsnoet kabel.. men det er der mange meningen omkring. ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

McenterFreak skrev:

viper1979 skrev:
Du har ret i det hele.... i teorien.Men i praksis har det intet af betydning.Jeg vil til hver en tid mene at som alm. hus-installatione har det intet at sige. Jeg kender en hel del el-firmaer der bruger andrer kabler end dem LK mener man skal bruge.Jeg har været med til at lave ihc-installation hos danfoss' hovedsæde, beståendeaf af godt 10 controller. Nogle af kablerne var over 50m og det var alm. pds cat6. 7-9-13 aldrig har der været problemer.Hvor mange installatører regner på ikmin og dimensioner ved svagstrøm... ikke dem jeg kender. Man bruger bare sin sunde fornuft.Men lad os holde her, vi bliver nok aldrig enig.
Og det er derfor at du, som håndværker, aldrig kommer til at lave noget som helst for mig. Jeg har mødt alt for mange af din type: hurtig ind, hurtig ud. Fedt!! Der er hul igennem. Om det virker om en uge? Not My Problem.
ro på McenterFreak..
Link til kommentar
Del på andre sites

thomasbl skrev:

claus82 skrev:
thomasbl skrev:
claus82 skrev:
bobbelop skrev:
PTS er da det eneste rigtige.Altså 2x2x0.6 eller 4x2x0.6 osv.
Jeg plejer normalt ikke at bruge de parsnoede kabler, da hver anden leder er sort, det er ret upraktisk, da der nemt kan opstå fejl i montagen. Og når du skriver PTS, er den også med skærm (S=skærm), hvilket der slet ikke er grund til. Den parsnoede uden skærm hedder PT, men dette er en udbredt misforståelse blandt elektrikere :) .Den jeg vil anbefale er en PTK, hvor der hverken er skærm eller parsnoning, men hver leder har sin egen farve. F.eks en 4x0,6(til PIR, 2-sl. tryk og lignende), 6x0,6(til 4-sl tryk) og 8x0,6 (til 4-sl med dioder, 6sl tryk osv). Evt. også 10x0,6 til kodetastatur og 6-sl tryk med dioder.
parsnoede kabler til IHC giver ingen problemer.. LK anbefaler parsnoede.. hvilket jeg kun kan give dem ret i. har løst flere Ihc problemer hvor der ikke var parsnoede.. støj er som regel problem kilden
Nej det giver ingen problemer, andet end det at hver anden leder er sort = større risiko for montagefejl.Nu skal vi lige skelne mellem kabler fra controller til input/output moduler og fra input/output moduler til tryk osv.Fra controller skal man helt sikkert anvende parsnoede kabler. Det er også der LK anbefaler det.Fra input/output moduler til tryk osv. har parsnoningen ingen betydning, og LK skriver heller ikke noget om hvilken type kabler man skal bruge der.Se også denne tråd, hvor netop denne diskution har været oppe før: http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=7629
ja, men det er stadigvæk min klare overbevisning at parsnoede kabler er det bedste, det eliminere støj, bla trådløse netværk og andet udefra kommende støj.. og hvis det redder en fra at gøre tingene to gange er det et plus, desuden koster det ikke meget mere at vælge et parsnoet kabel.. men det er der mange meningen omkring. ;)
Nu er den efterhånden lidt lang denne tråd, men for at lige at gøre færdig. For at støjelimineringen i et parsnoet par skal virke skal de to leder være modsatte poler i et signal, dvs. at man skulle bruge hver anden leder til 0V. Se eventuelt denne artikel på Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair.Derfor min påstand. Men hvad folk bruger er smag og behag, sålænge det er min. 0,6mm ledere. (eller forsikrer lavere ned, selvom jeg er sikker på at det aldrig sker.)
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok