Hop til indhold

Flexrør og kabler


diskoboy
 Share

Recommended Posts

Er som sagt i gang med at lave ny stue og køkken og vil - som alle andre - finde div. el materialer billigst muligt (og selvfølgelig lovlige mv.Hvor finder man billigst flexrør, installationskabel osv. Er det bare at gå i Harald Nyborg eller hvor finder man de generelle stumper.Jeg snakkede med en elektrikker forleden der fortalte at der fandtes udemærket alternativer til IHC-control kabel (2 x 5 x 0,6). Kan jeg princielt bruge alt kabel eller er min elektrikker på stoffer?Dette indlæg skal ikke blive om hvor vidt det er lovligt - jeg skal bare købe ind og have en anden til tilslutte det!

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk lige at LKs kabler er godkendt til at blive ført sammen med dine andre kabler. Dvs. de kan ligge i de samme rør som dine 230V kabler. Er kablerne ikke godkendt til dette, skal de i separate føringsveje.At føre fleksrør etc. er noget man skal tænke godt over.Mange tror at det bare er at smide et fleksrør ind bag en gipsvæg, og derefter trække et kabel igennem. MEN DET ER DET IKKE. Det kan være utroligt svært at få et kabel igennem et flexrør, især på lange stræk. De har en tendens til at "flytte sig". Så tag din elektikker med på råd før du selv trækker rør

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har købt nogle af de hårde installationsrør (de gule) fra Harald Nyborg... Findes de ikke i længere længder? 2 meter er sku da ikke meget...Hvad er den optimale (i en eksistende bygning med isolering osv.) at trække kabler?De ligger jo i ruller á 300 meter - er det bare at stikke dem ind i røret i den ene ende af huset og tage et par meter af gangen?viper1979: Jeg havde faktisk overvejet det samme da der er 8 ledere i det.. (til IHC kontakterne med 6 knapper + 2 til dioderne i dem).McenterFreak: Ja - er klar over det. I mange steder her i hytten ville det være det nemmeste at trække dem i samme rør, men hvis jeg skal have kontakter med 6 tryk + lys skal jeg jo bruge 8 ledere = PDS kabel :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. at bruge PDS-kabler, og trække IHC-kabler i samme rør som PVL ledninger, se denne tråd hvor emnet bliver diskuteret lige nu:http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=8379Stive installationsrør ligger normalt hos grossisterne i 4m's længder, men de fleste netbutikker og Harald Nyborg ligger kun i 2m's længde, da Post DK ikke kan håndtere 4m's længder. Jeg har fundet en netbutik, hvor de tilbyder dem i 4m's længder. De har også det "gode" fleksrørSe her: www.elvvs.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde faktisk overvejet det samme da der er 8 ledere i det.. (til IHC kontakterne med 6 knapper + 2 til dioderne i dem).
Hmmm, tager jeg fejl når jeg antager du skal bruge 9 ledere til 6 kontakter og 2 dioder ? ? Der skal vel bruges een leder til hver funktion ( Knap eller Diode ) samt een til 0V ( Stel/Minus ) 6+2+1 =9Selv vil jeg nok foretrække et 5 leder kabel samt et LINK-10 kabel ved siden af. Prøv at regne på meterprisen af de forskellige valg. Der er ikke ret stor forskel ? Det er vel begrænset hvor meget LINK-10 du skal bruge. /Jan
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok