Hop til indhold

Fjernaflæsning


 Share

Recommended Posts

Hej derude,Vi har i nogen tid købt vores strøm hos Modstrøm - her kunne vi spare 5% + jo fik fjernaflæsning af måler via et kamera sender billeder trådløst fra måler via en gateway til Modstrøm (I kender det nok).Det virker faktisk ikke dvs. Modstrøm kan ikke få det til at virke - der er så mange problematikker, at jeg ikke gider nævne dem her.Nå, men fjernaflæsning vil jeg meget gerne have samt mulighed for eks. at lave grafer etc.Hvad gør jeg nu - skal jeg have skiftet måler til en måler med et udtag (af en eller anden slags)......eller hvordan gør man? Men det er vel ikke muligt at få det "via" IHC én på de enkelte udgange vel?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv lige fået monteret et par ledningen i el-målerens SO udgang, som derefter går ind på en indgang i IHC`en...Der skal en elektriker til det, da der skal plomberes bagefter.Derefter kan man få det vist i vieweren ved hjælp af en KWh funktionsblok der kan hentes i IHC-Users download.Det er ikke alle målere der har den mulighed, men ring til fabrikanten af måleren,og hør dem. Min måler, viste det sig, havde SO udgang, men det var med lodder og trisser det lykkedes at få lov til det. (Læs: Besværligt forsyningsselskab.... SEAS NVE) Alternativt kan man købe en brugt Kamstrup elmåler på sydenergi´s "Powershoppen" hjemmeside. Den koste 375,- så det er ikke alverden. Den sættes efter den rigtige elmåler, hvorefter man tager dens SO udgang, og gør som beskrevet overfor.MVHMichael Andersen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej TorbenJeg har selv brugt sceneviews tællefunktion i "visningselementer"Visningselementet kobles så sammen med den Kw-blok der er i download. Den tæller mine pulser sammen fra min elmåler. Du kan så koble hver måned i funktionsblokken til et visningselement, og dermed få overblikket. Jeg kender ikke til noget med grafer.....desværre....Måske nogle andre!!!?Med hensyn til mine tidligere indlæg om forbrugsmåling, så er nøjagtigheden ikke noget at råbe hurra for.Det viser sig, at min kamstrup el-måler, der giver en puls på 30 ms (1000 puls pr kw), er for lidt for input modulet. Det skal iflg. LK have en puls på ca 80 ms. Dermed taber den en del pulser hvilket går ud over nøjagtigheden. LK kender problemet, og arbejder på firmwaren, for at løse det.Min el-måler kan iøvrigt programeres til at give en længere puls på 80 ms, men så skal jeg have fat i forsyningsselskabet.Imellemtiden har jeg prøvet at sætte en kondensator på 47 yf, over indgangen og 24v. Den forlænger pulsen en smule.Det ser ud til at ha´ hjulpet. Men der tabes stadig nogle pulser, så det er stadig ikke helt godt. Jeg tænkte man også kunne gå ind i funktionsblokken og ændrer lidt på tælleren, får at kompensere på unøjagtigheden. Men det kunne være rart hvis den talte præcist.I mellemtiden må vi vente på LK´s opdateringer af firmwaren.Andre skal være mere end velkomne med gode ideer !Michael Andersen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hej alleFor lige at følge op på fjernaflæsningen, så satte jeg et elektronisk timer-relæ fra Brodersen ind mellem el-måleren og input-modulet. Det forlænger el-målerens puls på 30 ms til ca 100 ms som input-modulerne bedre kan lide.Der ryger en kilowatt eller to , men det kan jeg nu godt leve med. Så går jeg bare ind i vieweren og ændrer, så aflæsningen stemmer med el-målerens.Imens må vi bare vente på LK ´s nye firmware hvor problemet skulle blive løst.Er iøvrigt også gået igang med de spæde skridt til at få varme- og vandforbruget registreret.Det foregår på samme måde.MvhMichael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Har hurtig regnet ligt på det. Og med den måler vi har (10.000 imp./kWt.) Kan man ved 25A få 15,9 impulser i sekundtet...Er selvfølgelig et højt forbrug, men er der nogen der ved hvad off tiden skal være mellem hver puls?Hvis pulsen minimum skal være 80 ms, så lad os for nemhedsskyld sige off minimum skal være 20 ms... Giver det "kun" plads til 10 impulser/sek.Der må så (teoretisk) være et max forbrug på 3,6 kWt for at controleren kan følge med...?Måske LK skulle se hvad andre producenter laver, og så få lavet et udgangsmodul der kan måle forbruget!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

michael3006 skrev:

Hej TorbenJeg har selv brugt sceneviews tællefunktion i "visningselementer"Visningselementet kobles så sammen med den Kw-blok der er i download. Den tæller mine pulser sammen fra min elmåler. Du kan så koble hver måned i funktionsblokken til et visningselement, og dermed få overblikket. Jeg kender ikke til noget med grafer.....desværre....Måske nogle andre!!!?Med hensyn til mine tidligere indlæg om forbrugsmåling, så er nøjagtigheden ikke noget at råbe hurra for.Det viser sig, at min kamstrup el-måler, der giver en puls på 30 ms (1000 puls pr kw), er for lidt for input modulet. Det skal iflg. LK have en puls på ca 80 ms. Dermed taber den en del pulser hvilket går ud over nøjagtigheden. LK kender problemet, og arbejder på firmwaren, for at løse det.Min el-måler kan iøvrigt programeres til at give en længere puls på 80 ms, men så skal jeg have fat i forsyningsselskabet.Imellemtiden har jeg prøvet at sætte en kondensator på 47 yf, over indgangen og 24v. Den forlænger pulsen en smule.Det ser ud til at ha´ hjulpet. Men der tabes stadig nogle pulser, så det er stadig ikke helt godt. Jeg tænkte man også kunne gå ind i funktionsblokken og ændrer lidt på tælleren, får at kompensere på unøjagtigheden. Men det kunne være rart hvis den talte præcist.I mellemtiden må vi vente på LK´s opdateringer af firmwaren.Andre skal være mere end velkomne med gode ideer !Michael Andersen
Selv om tråden er lidt gammel så er min erfaring at den seneste opdatering af controler firmwaren til 2.7.132 hjælper. LK har tilsyneladene fået styr på puls tællingen. Min er endnu ikke kommet ud af sync her efter 73kw og altså ca. 73.000 impulser :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Email funktionen kan selvfølgelig bruges, men hvis man bruger den til andet også, tror jeg man bliver træt af at få fyldt mailboksen op med kwh info. Man kan selvfølgelig lave lidt scripts der automatisk sorterer og ryder op i det men......Det ville være smart hvis det var muligt at sætte mere en een email konto op, og f.eks. få kwh målinger sendt til en "log konto", alarmer og andre status info sendt til sin alm. konto.Og ja Zensehome er smart. Men de har endnu ikke en stikkontakt der kan måle 3 faset forbrug til f.eks. et jordvarmeanlæg. Eller hele husets samlede forbrug. Men det komme nok en dag. Og da det er lavet på en åben platform er der mange flere producenter af hardware at vælge imellem, så det er uden tvivl fremtiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej,Jeg har samme erfaring, min tæller tilsyneladende også korrekt efter jeg har installeret ver. 2.7Det der så er mit ømme punkt, det er hvad mon elselskabet siger til at min måler mangler en plumbering ?? :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Er ikke helt med :blink: men du vil formentlig kunne lave en installation der funktionsmæssig virker nøjagtig ligesom IHC. Her mener jeg muligheden for at programere og parre tryk og 230v udtag (loftudtag, stikkontakter og dimmere). Kan se at de nu også har denne:http://www.zensehome.dk/Produkter/Lampeudtag-med-bevægelsessensor.aspxMen andre input enheder (løse PIR, 24v eller andet) fåes endnu ikke.Det totale forbrug burde man jo så kunne få ved at addere alle enhederne, men igen 3 fasede enheder er ikke med (komfur, ovn, vaskemaskine, oliefyr/anden varmekilde) og de er jo storforbrugere.EDIT:Fandt lige denne oplysning i manualen Zensehome.JPG

post-2618-13549256959117_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Dexter skrev:

Med en elmåler med s0 pulser der kan jeg selvfølgelig "kun" måle forbrug ét sted (typisk total forbrug)....forbrug på "grupper" vil kræver en række af bimålere,
Ja
men det er der vel ikke mange der har monteret vel?
Nej det tror jeg ikke. Det er jo også det der er så smart ved Zensehome. At man får et online "sparometer" på hver stikkontakt. Men der er desværre ingen kombi muligheder som integration med IHC pt.
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok