Hop til indhold
  • 0

Kontakt kan ikke slukke for lyskilde / Konsekvens af IHC relæ udskiftning


Borkie
 Share

Spørgsmål

Kære alle,

Hvor er det fantastisk at støde på dette forum og på forhånd mange tak for gode råd og refleksioner.

Jeg står i den situation at vi har købt et hus (for et par måneder siden), der er bygget i 2008 med IHC wireless system (se billeder) og har egentlig ikke haft behov for at rode med systemet - før nu . 

Inden jeg går i detaljer med hvad jeg har opdaget og hvilket system/setup jeg vil mene jeg har, sætter jeg lige kontekst for mit spørgsmål.

Vi har i dag (min far er uddannet elektriker, men har ikke erfaring med dette system) sat en lampe op, hvor vi opdagede at strømmen et par besynderlige ting der gjorde at lampen ikke kunne installeres:

1) Strømmen kunne ikke slukkes ved hjælp af kontakt, blot veksle mellem kraftig og svag belysning (virker ikke til at være lysdæmpning). Fasen er altid på.

2) Spændingen er ca. 220/214 volt men falder til 50 volt når en lampe monteres

3) Den kan øges i lysstyrke ved enten en knap der umiddelbart kun påvirker den pågældende lampe eller en anden knap, hvor også spots i loftet aktiveres. Det er umiddelbart jo meget muligt en del af programmeringen, men spot'sne virker mindre kraftige end i resten af huset.

Min hypotese er således at den er galt med relæet og ikke kontakten.

 

Jeg har i den forbindelse to spørgsmål:

1) Virker det ud fra ovenstående som en fornuftig konklusion at det er relæet - og hvordan kan jeg evt. bekræfte det?

2) Hvis det er relæet, vil jeg så skulle programmere det nye relæ eller vil det indgå i systemet som control-enheden gør?

 

Mit bedste bud på setup (bruger nok ikke den rigtige terminologi :)):

Visual controller

Ingen lysdæmpning

Nogle kontakter med enkel aktivering og aldrig der aktiverer flere strømkilder

Nogle kontakter der slukker for både stik og lyskilder

 

Jeg har ligeledes vedhæftet billede af de to kontakter der er i spil med lyskilden (loftslampe)

Jeg har iøvrigt fundet den oprindelige opsætning (22 siders udskrevet beskrivelse, desværre ikke noget af programmeringen) og kigget på forbindelserne på eltavlen, og det virker til at der er 4 udgange på det relæ som den pågældende lampe sidder på, såfremt det måtte have betydning).

 

På forhånd tusind tak for Jeres tanker

 

 

IMG_4829.jpg

IMG_4827.jpg

IMG_4831.jpg

IMG_4832.jpg

IMG_4828.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Velkommen til.

Output 230 modulet har 8 relæ udgange, som er grupperet i 2 grupper med hver 4 relæer med fælles fase. Det er YDERST sjældent at et enkelt relæ går i stykker. Når det sker, skal man skifte hele output modulet. Sålænge at man erstatter modulet med et andet modul af samme model, skal man ikke lave noget programering. Selv udskiftningen er ikke særligt besværlig. Man skal bare sørge for at alle ledninger bliver monteret på de samme klemmer igen.

De 50V betyder ikke nødvendigvis at relæet er defekt. Det kan være induktions strøm fra en andre strøm kredse som løber parallelt. For at spare brugte man i 2008 ofte 5 leder kabler fra output modulerne og til første lampeudtag i samme rum. Resultatet er at man idag ofte kan se LED lamper lyse svagt når en anden lampe på samme kabel er tændt. Det var ikke noget problem i 2008 da alt da fortsat var glødepære.

Den dokumentation du har fundet, skulle meget gerne indeholde en funktions oversigt, som beskriver hvad hvert enkelt tryk gør, herunder hvilke lampe udtag de styre m.m. Fejlsøgning er dog noget nemmer når man har adgang til programmet. Din controller er en Visual 2 controller uden viewer. Den har netværks adgang, men du kan også tilgå den via USB interfacet på fronten. I begge tilfælde skal du bruge Visual 2 softwaren som du gratis kan hente på LK's website. Når du installer det vil du også få en meget pædagoisk vejledning i hvad LK IHC kan, hvordan du programmer det m.m.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars, 

Tak for et rigtig pædagogisk, meget brugbart og tilmed hurtigt svar.

 

Det er værdsat og jeg kan nu undersøge de forskellige muligheder - og forventer at det ender med en udskiftning af et enkelt modul, men får lige koblet på kontrolenheden først og set nærmere på det. 

 

endnu engang tusind tak for din hjælp!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Inden du skifter output modulet, så prøve at få en elektriker til at afmonter ledningerne på udgangen, og mål så spændingen på udgangen i tændt og slukket tilstand. Prøv evt. også med lampen monteret direkte på udgangen. Så kan du hurtigt afgøre om det er krybestrøm eller et defekt relæ som er problemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok