Hop til indhold
  • 0

IBI system


Martin1354922217
 Share

Spørgsmål

HejJeg står overfor at skulle vælge vilket IBI-system jeg skal bruge i mit \"nye\" hus. Min første tanke var at lave et PLC system med tilhørene remote i/o og SRO/SCADA. Men er gået fra denne løsning igen, da folk nok er \"bange\" for en industri løsning den dag huset skal sælges igen.Så tænke jeg på IHC som det sikre valg, men efter at have brugt et par timer herinde på forumet er jeg blevet usikker. Det er ikke ligefrem alle der klapper i hænderne over det.Så derfor at jeg et par spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe med mig: 1. Kan man selv importer alt grafik i den webbaseret-viewer og evt slev kode noget til den i fx html?2. Kan LK's standart varmestyring slet ikke bruges til noget?3. Hvordan er mulighenden for håndtering af analoge signaler? (ex. 4-20mA in/output?)4. Har IHC wireless nogen børnesygdomme man skal være opmærksom på?VhClemme(Håber i kan holde til mine stavefejl =)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

jeg prøver at svare på lidt af det..2.IHC varme, findes ikke...endnu..3.det klares med et input 24mA input modul.4.IHC wireless, er et stand alone produkt, som kan bruges til IHC control. men det er ikke formålet.antenne forhold er selvfølgelig noget man skal tage højde for, men sådan er det med at trådløst, selvom folk tror det kan alt. ellers virker det ret godt.dit vlag af installation afhænger, ret meget af hvad du vil, hvad du har af planer.IHC´en kan meget, rigtig meget, det er næsten kun din fantasi der begrænser det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1. man kan ikke kode noget i html selv, desværre, jeg står ellers også og skal bruge det sådan ;)2. det eneste form for varmestyring der er i IHC i øjeblikket, foregår ved at du sætter termostater rundt omkring i huset, men det er IKKE intelligente termostater, du kan kun sætte nogen om hvor du på dem kan indstille en temperatur, så den giver et signal tilbage om den er over eller under den indstillede værdi. Så kan du styre en magnetventil til at åbne eller lukke for vandet.3. nej, analoge indgange er der ikke endnu, der er kun digitale. Men der findes et 1-10V output modul.4. Undgå wireless så vidt muligt, Jeg synes at når du alligevel skal til at lave din installation om, så træk kabler til dine træk også.IHC har stadig ikke opfundet de fortrådede intelligente lysdæmpere, så mit forslag i øjeblikket er at montere de trådløse i en kanal umiddelbart ved siden af tavlen, og så ledninger der fra til lamperne.Du er blevet i tvivl om du skal vælge IHC eller ej, jeg kan godt forstå dig, men herinde har vi jo efterhånden også samlet alle problemer folk er stødt på, og de andre systemer har også problemer, men umiddelbart er de ikke samlet et sted på samme måde som her, så de er svære at få et overblik over ;)I mit eget hus har jeg trukket IHC Link kabler ud strategiske steder i huset, så der er forberedt til termostater som er intelligente, så jeg kan koble det på når det en dag kommer til IHC ;)Håber du kan bruge oplysningerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Thomas - Så vidt jeg ved er et analogt signal en spænding eller strøm der varierer f.eks fra 1-10V som f.eks kan bruges til at fortælle hvor høj temperaturen er...Et digitalt signal er om der i bund og grund er forbindelse eller ej, altså det signal du får ved et normalt tryk.Hvis de har lavet et modul der kan se forskel på om der kommer 2 eller 10 volt ind, så har jeg ikke lige fået det at vide ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

som skrevet før, så er der ikke en varmestyring til IHC.det som jeg har beskrevet før er, en analog komponent der sætter en potentialfri kontakt (NO). jeg nævnte ikke at man kunne sende en værdi videre. som alle ved kan IHC´en ikke udlæse værdi´er.hvis man vil kunne aflæse en værdi direkte eller have den til at udføre en handling, går man over i EIB, LON eller KNX.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

der er mange ting man kan få IHC til, næsten alt.det samme gælder andre systemer, men som mangler noget som IHC har, det er lidt 50/50 og en smagsag.jeg har flere gange hjulpet folk og vi er kommet meget tæt på deres ønsker og idéer, men selvfølgelig er der noget der ikke lykkedes 112%.men LK kommer jo tit med nyt og det vokser og bliver bedre og bedre, der er da ting der er irriterende at det mangler, men alt i alt kan jeg godt lide systemet.jeg synes faktisk at det er det bedste til huse og lejligheder, igen en smagssag.jeg håber at du finder ud af det, ellers skriv endelig.vi skal nok svare dig så godt som vi kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for svarene så hurtigt =)Der er helt sikkert mange muligheder med IHC. Tror bare jeg vil blive bitter, den dag jeg rammer muren med en IHC løsning.Hvad syntes i om den \"industri\" løsning jeg skrev om i mit første indlæg?Har efterhånden set en del ligende løsninger rundt omkring, men kunnevære sjovt at høre jeres mening =)Er der evt. nogen af jer der har et par screenshot af den webbaseret-vieweri funktion?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ikke får at vade mere rundt i analog / ikke analog og så varmestyring, men som jeg forstå Clemme, var det to spørgsmål:

2. Kan LK's standart varmestyring slet ikke bruges til noget?3. Hvordan er mulighenden for håndtering af analoge signaler? (ex. 4-20mA in/output?)
Jeg har endnu ikke selv kodet noget IHC, så det med hvor vidt varmestyringen kan benyttes til noget seriøst vil jeg undlade at give et bud på, men jeg har dog min tvivl, med det jeg har læst mig til ind til nu.Jeg har selv en PLC baggrund, og har gjort mig styringsmæssigt IHC kontra PLC de samme overvejelser som dig.Det med det analoge, vil jeg mene forholder sig således hvad IHC angår:Hvad analoge udgange angår kan du benytte LK nummer \"120B1246\" som efter LK spec. kører 1-10 V ud. Som jeg forstår det har den en opløsning på 8 bit. LK foreslår selv at den kan benyttes til styring af lys, men jeg gætter på at det også vil spille mod en frekvensomformer i forbindelse med for eksempel ventilation, eller højaktuel lige nu, en automatisk roterende juletræsfod ;-)Hvad analoge indgange angår, har jeg ikke fundet noget brugbart. Dvs. eksempelvis ingen indikation til IHC controlleren fra en udendørs temperatur føler, som kunne fortælle om der er 10, 11,5 eller måske 12 graders varme, som så måske kunne styre en gulvvarmeshunt, og dermed fremløbstemperaturen på gulvvarmen.Der kunne være interessant om der fandtes et analog indgangskort til IHC'en også, synes jeg.God Jul.Hilsner Ole.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg står også overfor at skulle vælge vilket system jeg skal bruge i mit hus. Min første tanke var også at lave et PLC system, men uden remote da jeg ikke synes jeg har noget at bruge den til. Men er også bange for at en industri løsning den dag huset skal sælges igen.Derfor har jeg også kigget meget på IHC men er blevet meget skuffet. Analoge delen i IHC eksistere faktisk ikke. IHC wireless ville jeg helst undgår helt, da jeg synes kabel er mere stabilt. Jeg arbejder med PLC og programmering af PLC'er i hverdagen og synes en løsning med PLC er klart den beste, hvis man ser teknisk på det. En IHC-controller er jo en PLC, det er bare som om LK er i gang med at opfinde den dybe tallerken på ny. Men er meget i tvivl om en industri løsning, da huset jo skal nok en dag skal sægles igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er helt enig, hvad teknik og programmeringsfrihed angår, er PLC'en lang at foretrække. Men hvad nu den dag huset skal sælges. Afhængig af PLC fabrikat, kan en udviklingslicens også være ganske kostbar.Jeg er også blevet skuffet over IHC'ens opbygning på flere områder. Den manglende analoge understøttelse, samt den total forældede måde man forbinder sine tryk til de respektive indgange på, er nok de punkter jeg ærgrer mig mest over. Hvorfor er det man ikke kører en bus rundt til de forskellige tryk i huset, i stedet for separate ledere? Det fungerer i industrien og i biler, man har endda kunnet finde ud af at dele bus-teknologi på flere områder, så hvorfor ikke også i parcelhus installationer :-(Trods disse betragtninger, er jeg fast besluttet på, at jeg vil benytte IHC i min kommende gennemgribende modernisering af huset. Og hvem ved, måske er noget at den frihed man måske savner fra PLC'en på vej til IHC'en fra LK :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@OBJ.der findes skam BUS-systemer til huse, men prisen er væsenligt højere end IHC, så det er ikke noget folk vil.endnu, men det kommer.IHC er jo lavet så andre end " teknikere " kan være med.hr & fru jensen skal kunne finde ud af det, og det afhænger også meget hvad man er vant til at arbejde af programmerings software.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Thomas.Det er korrekt at der findes BUS systemer til huse, og at de ofte er kostbare. Teknikken bag og så programmeringen mener jeg sagtens man kan holde adskilt. Med det mener jeg, at teknikken bag / installationen (som vel alligevel, hvis ret skal være ret, ikke må udføres af hr. og fru Jensen) godt kan være kompleks, da det ofte vil være uddannede folk som tager sig af den del, samtidig med at softwaredelen på et eller andet niveau er forståelig for hr. og fru. Jensen.Med hensyn til økonomien, så er mit gæt dog, at merprisen for mere intelligente tryk, er sparet på elektriker regningen i form af mindre timearbejde (kabel trækkeri). Vi lever i en del af verden, hvor timepriserne vil være en væsentlig del af den samlede udgift.Jeg arbejder til dagligt med automatisering og industriel IT, og kan huske de omkring 10 år tilbage, hvor vi skiftede fra traditionelle hårdtfortrådede I/O, og over til BUS systemer. Vores konklusion var, at der ikke var noget sparet, men at udstyret for samme pris blev langt mere fleksibelt og service venligt.Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg kan godt følge dig, men i et hus er der ikke den samme veligeholdelse som i industrien, når el installationen er lavet, er det sjældent noget der ændres, så prisen er lavere med IHC.I industrien skal installation være fleksibel og let tilgængeligt, nedbrud er dyrt, så der er en klar fordel, et nedbrud i en villa koster intet i forhold til industrien. men når prisen falder på EIB osv, vil det sikkert vinde lidt mere ind.ja slutbruger må ikke ændre på stærkstrøms delen, men tryk må de godt lave, samt programmering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror måske min løsning bliver at bruge båden IHC og en PLC, og så få dem til at arbejde sammen. Så må PLC'en blive udskiftede hen af vejen i takt med at IHC bliver mere udviklet. Håber der kommer en bedre måde at programmer IHC på, måske en med mere frihed. Udviklingslicenser til Omron's PLC'er er ikke så dyre igen, mener jeg at kunne husk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har fuldstændig ret i, at nedbrud i industrien ikke kan sammenlignes med nedbrud i et paracelhus.Med hensyn til total økonomi, er det også kun mit gæt. LK udvikler formentlig (forhåbentlig) ikke deres eget bussystem, men køber licens til en af de allerede eksisterende. Eksempelvis ASi bus'en kan man købe licens til samt specifikation på, og således benytte denne i egne komponenter. Som du også selv nævner skal det i fremtiden nok vinde mere ind, jeg mener bare fremtiden er nu, lige hvad det her angår :-)Med hensyn til udviklingslicenser og PLC systemer, så tror jeg kun det er SIEMENS der er rigtig grådige havd det angår :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok