Hop til indhold

IHC visual 1 -> IHC Visual 2: mislykket forsøg med 2 funktioner på samme tryk


Smail
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

Jeg er ved at konvertere fra IHC visual 1 til visual 2. I visual 1 har jeg en indgang (indgang 1.02) som har 2 funktioner. Ved et kort tryk tænder den loftlyset og ved et langt tryk tænder den for lyset i udhænget. Jeg prøver nu at replikere dette i visual 2, men det mislykkedes når jeg tester softwaren. Jeg har både vedhæftet et screendump af de to samligninger samt .vis filen. I visual 2 bruger jeg funktionsblokkene 1.1.10.a og 1.1.01.d som henhodlsvis udfører funktionerne med det korte tryk og det lange tryk. Ved test kan jeg godt tænde for begge lys. Problemet er at når jeg vil tænde det udvendige lys (lang tryk) så tændes det indvendige også. Dette vil sige at den samme indgang operer på to udgange samtidigt hvor i mod jeg ønsker at et kort tryk kun operer på udgangen lampeudtag i loft og det lange tryk kun operer på udgangen lampeudtag i udhæng.

Er der mon en venlig sjæl som måske kan hjælpe med at identificere fejlen? Det kan sagtens være at jeg bruger de forkerte FB'er og at denne samlede funktionalitet skal udgøres af en enkelt FB.

v1_vs_v2.png

 

test.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har nu løst problemet ved at erstatte det simple kip (FB 1.1.10a) til et avanceret kip (FB 1.1.01.d) således at der nu er to avancerede kip FB'er på samme indgang. I det ene avancerede kip bruger jeg "Kip ved lang tryk" og i det andet bruger jeg "kip ved kort tryk". Forskellen fra det simple kip er at kip ved kort tryk bliver kun aktiveret ved et kort tryk hvorom det simple kip bliver aktiveret ved tryk af enhver længde.

Er dette dog den mest simple/optimale måde at udføre denne funktion på eller er der en anden mere håndterbar tilgang?

Takker på forhånd :)

Link til kommentar
Del på andre sites

On 8/12/2023 at 5:31 PM, Henning Pedersen said:

Hvis du absolut vil have betjening af to forskellige tændinger fra det samme tryk, så er det en fin måde at gøre det på. Jeg ville klart foretrække betjening på hver sit tryk, men det er jo en smagssag. 

Jeg kan godt følge din tankegang og jeg er enig. Faktummet er at jeg først vil lave en 1:1 funktionalitet i visual 2 hvorefter jeg begynder ændre i funktionaliteten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok