Hop til indhold
  • 0

Installere IHC Alarm?


Morten Jørgensen1354922248
 Share

Spørgsmål

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej forumHer giver jeg Thomas ret;IHC-alarm har intet med en tyverialarm at gøre.Mulighederne med en forsikringsgodkendt fortrådet tyverialarm er langt langt bedre. Hvad enten du ønsker at koble det til en kontrolcentral (KC) eller ej, så er dine muligheder for at håndtere signaler fra tyveri/brand/overfald/230v svigt eller hvad pokker du nu ønsker, langt langt bedre.Hvis du skal have en KC koblet til, har de en klar mulighed for at se om signalet er fra pir i stue, magnet i hoveddør, brand, overfald og kan endvidere se om der er et eller flere alarmpunkter der er aktiveret.Det sidste er uhyr væsentligt, at man både på KC og i displayet på alarm kan se om det er en fejl eller om der vidterlig er noget galt sam præcis hvilke punkt der er aktiveret i hvilken rækkefølge.Hvis man vælger et fornuftigt fortrådet anlæg, vil der normalt ikke være nogle væsentlige begrænsninger i, hvilken information du vil udveksle imellem systemerne samt hvordan de skal bruges.Målt i forhold til " værdi for penegen", så er en AIA central guld i forhold til IHCen Hvis du skal bruge hjælp til valg af central eller programmering, så send en besked, så ser vi på det :) HilsenNiels

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men det du argumentere for her er det tyverialarmer hvor man skal betale abonoment? Det er nemlig ikke det jeg er interesseret i. Det som jeg tænker i er en alarm hvor jeg får en besked eller bliver ringer op af den enhed som jeg har købt og fortæller mig at der er en alarm.Det som jeg havde tænkt var at installere magnetkontakter i vinduer samt nogle Pir sensore og så kodetastatur.Du må meget gerne komme med argumenter :cheer: Birch81

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej BirchNej ikke nødvendigvis.Sådan som IHC-aia er bygget opm har du en indgang til alle alarmpunkterne samt en indgang til alle sabotagepunkterne.Det vil sige, at hvis du har en eller anden for for problem, har haft indbrud eller lignende kan du ikke se hvad der er sket, hvor problemet er, eller hvilke alarmpunkter der er blevet aktiveret.Du har heller ikke samme muligheder for, at lave udkoblinger af enkelte punkter.Ligeledes kan en IHC-alarm sættes ud af drift blot ved at kortslutte (eller lægge en lus) over to ledere.Dette kan ikke lade sig gøre på et almindeligt AIA anlægEt almindeligt AIA anlæg tester også dit backupbatteri et eller flere gange i døgnet. På IHCen opdager du først batteriproblemet når det er for sent. Afhængig af kvaliteten af din akumolator, har den en levetid på 3-10 årDer er flere fordele endnu, men her var da et par af de væsentlige :) HilsenNiels

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen jeg er meget glad for den feedback der kommer. Men hvis du skulle anbefale et AIA anlæg hvilket skulle det så være? og hvad er pris forskellen fra et AIA anlæg til IHC´s alarm?Jeg kan da godt følge dig i at det ikke er smart med hensyn til IHC´en omkring sabotage og at man ikke kan koble nogle punkter ud.Så hvis prisen er rimelig kunne det da godt være man skulle overveje at droppe IHC alarm.Birch81

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Niels Nissen skrev:

Hej BirchNej ikke nødvendigvis.Sådan som IHC-aia er bygget opm har du en indgang til alle alarmpunkterne samt en indgang til alle sabotagepunkterne.Det vil sige, at hvis du har en eller anden for for problem, har haft indbrud eller lignende kan du ikke se hvad der er sket, hvor problemet er, eller hvilke alarmpunkter der er blevet aktiveret.Du har heller ikke samme muligheder for, at lave udkoblinger af enkelte punkter.Ligeledes kan en IHC-alarm sættes ud af drift blot ved at kortslutte (eller lægge en lus) over to ledere.Dette kan ikke lade sig gøre på et almindeligt AIA anlægEt almindeligt AIA anlæg tester også dit backupbatteri et eller flere gange i døgnet. På IHCen opdager du først batteriproblemet når det er for sent. Afhængig af kvaliteten af din akumolator, har den en levetid på 3-10 årDer er flere fordele endnu, men her var da et par af de væsentlige :) HilsenNiels
HejsaMan kan da sagtens have forskellige grupper når man laver alarm i IHC. Hvis man sætter magnetkontakter på hver sin indgang på inputmodul kan man styre ned på hver enkelt kontakt. Alarm PIR skal have hver sin indgang og kan slet ikke sidde i serie. Standardblokken til alarm logger hvilket punkt den har reageret på ved alarm. Der kan sagtens laves forskellige blokke der ikke kobler alle zoner ind. Personligt har jeg 3 forskellige måder at tilkoble min alarm på. Jeg vil umiddelbart sige at frygten for at en indbrudstyv evner eller gider kortslutte signalkabler er meget lille.Personligt er jeg meget tilfreds med at have alarm på min IHC. Det har været langt billigere end at købe et alarmsystem. Jeg kan betjene det med mine almindelige IHC tryk. Jeg har meget stor fleksibilitet i programmeringen. Jeg får mail på min telefon hvis der detekteres alarm.Lidt mere info kan findes her: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98171_09.pdfMvhAnders
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men ovenstående er jo ikke meget svar på det oprindelige spørgsmål...Principdiagram for IHC Control Alarm giver et meget godt overblik over forskellige muligheder: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98726_03.pdfNu ved jeg jo ikke med sikkerhed hvad i har i øjeblikket, men ift. byggeregler vil jeg gætte på at Morten har IHC Wireless controller, backup modul, røgalarm og lydgiver og formentlig også nogle ledige indgange på et Input 24/3 modul. Det der så kan overvejes yderligere er alarm PIR, magnetkontakter, kodetastatur, nøglevedhæng, flere lydgivere og voice modem. Alt dette er kablede komponenter, undtaget naturligvis nøglevedhæng. Priser på komponenter kan findes på nettet. For pris på installation skal man nok ha' tilbud fra nogle "trikkere" da det jo er meget individuelt.Håber det bringer lidt lys over det...:) Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej jeg vil da lige give sv1k ret, alt efter hvordan man kobler sin alarm op, og hvor mange indgange man har til tilbage, kan man da lave lige hvad man har lyst til, og i viewer, har man da mulighed for at få tekst på alarmen, jeg har hørt at det tager i gennemsnit 7 minutter at begå et indbrud, en alarm central skal være meget heldig at fange en indbrudstyv på fersk gerning, hvis det passer!!, jeg er personlig tryk ved at have nat alarm, overfaldsalarm, og brandalarm m.m.hilsen kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej forum :) Der er intet i vejen med programmeringen af IHC'enDet er heller ikke her svaghederne ligger.De svage punkter ligger i kablinen, kommunikationen og betjeningen.Prisen afhænger af ens ønsker og anlægstype. En typisk villa-alarm består af 5-12 punkter med et eller to betjeningspanler. Hvis der skal købes I/O moduler til dette på en IHC hodt op i mod AIAen, så vinder et typisk AIA anlæg.AIAanlæggets opgave er heller ikke at fange en tyv eller en overfaldsmand. Det skal være begrænsende og standsende hvilket det også opfylder fuldt ud. Hvad enten det er et overfald, indbud eller brand handler det om at få gjort opmærksom på problemet.Af interessante producenter/anlæg kunne være Jablotron, Infiniti, Alphatronics elelr GE' CS-x75 serie (comfort)Afhængig af ønsker kan disse sende eller modtage signaler fra IHCen, fordelen er her, at man får alle de først-nævnte fordele (foruden IHCen naturligvis) Afhængig af anlægstpe kommer der flere fordele til.En optimal installation vil være et IHC med et AIA tilknyttet hvor statusændringerne på AIA bliver sendt til IHCen. Det lyder besværligt, men det kræver kun et kabel - og afhængig af anlægstype måske et relæ imellem 12 og 24v Håber det har kastet lidt lys over AIAen B) Hilsner:) Niels

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok