Hop til indhold
  • 0

God kablings praksis.


Lars Jacobsen
 Share

Spørgsmål

Hejsa.Skal igang med byggeriet af helt nyt hus som er grundmuret/fuldmuret og med loft til kip. Hvorledes trækker man bedst kabler/rør i enkeltstens indervægge/skillevægge som skal stå vandskuret ? Hvad gør i ? Gerne foto :) Altså ikke noget med at fræse lodrette riller og føre kabler over loft. Det er speciet de stikkontakt udtagene i afbrydderhøjde til f.eks. støvsugeren og dem på badeværelser der bekymrer mig. Selve afbryderen/kontakten kan jo bare være en "wireless" de få steder det virkelig volder problemer.Dåserne i ydervægge er ikke noget problem da kablingen her vel bare kan føres bag ud af dåsen og ligge i hulmuren. Eller ?Ligeledes med loftudtag /spot. Er der nogen der har nogle gode nær billeder af dette ? Jeg tænker her på dampspær/safebox installation ved loft til kip.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvorfor ikke kabler over loft?Jeg har lavet en løsning i mit hjem hvor ALLE stikkontakter og udtags ledninger er i rør som går til loftet og samles i en kabelbakke. Det gør også alle IHC Net ledningerTænd og sluk foregår så via IHC Wireless Tryk.Det eneste vigtige her er at rørerne afsluttes nede i isoleringen, ellers risikerer man kondensvand der synker ned i udtaget.Med denne løsning er det ekstremt nemt at ændre på det hele

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Egentlig må der også gerne gå kabler over loft, (det kommer der jo til afligevel til loftsudtagene), men da der nu er loft til kip med en højde på 5 m. se vedhæftede tegninger finder jeg det lidt problematisk at føre al kabling den vej.Ligeledes når nu væggene skal stå filtset/vandskuret så man kan se stenene kan jeg jo ikke bare lige ligge et rør i væggen. Jeg tænker selv på at fræse en fuge ud vandret og ligge rør/kabler ud til ydervægen heri, men er der andre løsninger ?Hvad mener du forøvrigt med at afslutte rørene nede i isoleringen ?Husk på dette er et nyt (lavenergi kl.2) hus bygget efter BR08 med trykprøvning og hele baduljen, så man fører ikke bare rør gennem klimaskærmen.Hvad med antal ledere/kabler til stikkontakt udtagene og loftsudtagene. Trækker i et kabel fra hver udtag og tilbage til tavlen (i stjerne) eller sørger i bare for at der er ledere nok i kablet og sløjfer rundt ? Jeg vil jo gerne have der kan kobles/programeres om på det hvis behovet opstår. [file name=scan0254.pdf size=124909]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/scan0254.pdf[/file]

scan0254.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej"Hvad med antal ledere/kabler til stikkontakt udtagene og loftsudtagene. Trækker i et kabel fra hver udtag og tilbage til tavlen (i stjerne) eller sørger i bare for at der er ledere nok i kablet og sløjfer rundt ?"Som udgangspunkt har jeg valgt at sætte 2 stikkontakter op ved siden af hinanden de fleste steder, og har valgt at fremføre en 5*1½ til alle steder. Sådan at hver stikkontakt har sin leder frem til samlingspunktet på loftet. Den ene stikkontakt er det ”altid” strøm på, mens den anden er koblet på IHC eller er klar til det. Jeg har valgt at samlede det helle i nogle klemrække på loftet eller i klæderne, sådan at jeg altid på en enkle måde kan koble det om, som behovet ænders sige. Næste som på de gamle telefon centraler. :) Det er ikke den billiges løsning men en som jeg godt tilfreds med.3460P.S. – Forbruget at stikkontakter blandt børn og unge, overstiger en alt fornuft. Og derfor skal du ikke være bange for at de ikke bliver brugt, når først de rykker ind med deres tekniske udstyr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
kunne der ikke fræses i dørhuller ned til gulvet
Jo, men hvad så derfra ? Rør fra hvert dørhul og ud til hulmur eller Eltavlen ?Nu er mit terrændæk desværre støbt så den løsning er passé :huh: Jeg lagde kun et rør i til en køkken Ø.
Som udgangspunkt har jeg valgt at sætte 2 stikkontakter op ved siden af hinanden de fleste steder, og har valgt at fremføre en 5*1½ til alle steder. Sådan at hver stikkontakt har sin leder frem til samlingspunktet på loftet. Den ene stikkontakt er det ”altid” strøm på, mens den anden er koblet på IHC eller er klar til det.
Det er lidt det jeg havde i tankerne. F.eks fremføre en 7*1,5 droppe et par af og fortsætte med 5*1,5 for til sidst at ende med 3*1,5 hvor det er passende. Ville bare lige høre hvad andre har gjort. Se min plan over udtag mm. De steder hvor der er tegnet mere end et udtag ved siden af hinanden, er det planen et af dem skal være et dobbelt data udtag (IHC-NET eller lign.) [file name=El_tegning.zip size=64380]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/El_tegning.zip[/file]

El_tegning.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

Hvad mener du forøvrigt med at afslutte rørene nede i isoleringen ?
Hvis du afslutter rørene fra udtagene oppe over isoleringen skaber du en "varme bro" fra huset op til den kolde side over isoleringen. Den varme som så automatisk bliver pumpet op vil kondensere, og der vil således løbe kondensvand ned af ledningerne, inde i rørerne. Det vil så samle sig i dåserne nede i huset. Derfor skal rørerne afsluttes så langt nede som muligt, og helst under dampspærren.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

Ligeledes med loftudtag /spot. Er der nogen der har nogle gode nær billeder af dette ? Jeg tænker her på dampspær/safebox installation ved loft til kip.
Jeg vil anbefale dig at kikke på disse: http://www.scan-products.dk/Det er godkendt til gennembrydning af dampspærren, men læs mere på deres hjemmside. Hvis du skal have dæmpbare spots, så vil det være en god ide at kikke på http://www.prolys.dk/index.phpBenytter du disse LED spots, er du teoretisk sluppet af med problemet med varme, men så vidt jeg ved skal der alligevel installeres som om det er de varme lyskilder der bruges
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvad har du tænkt dig med Antenne/Internet/Netværk/Telefoni?Ville det ikke være smart at trække IHC net kabler når du nu er i gang? Har selv gjort det, og er oppe på 96 tilslutninger, og har ikke fortrudt et sekund. Det er super fleksibelt. Kan flytte rundt på altJeg ved godt at de fleste i dag bruger mobil, WiFi etc. men et kablet gigabit netværk er altså uundværligt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hvis du afslutter rørene fra udtagene oppe over isoleringen skaber du en "varme bro" fra huset op til den kolde side over isoleringen. Den varme som så automatisk bliver pumpet op vil kondensere, og der vil således løbe kondensvand ned af ledningerne, inde i rørerne. Det vil så samle sig i dåserne nede i huset. Derfor skal rørerne afsluttes så langt nede som muligt, og helst under dampspærren.
Jeps den er jeg med på. Der kommer som sagt heller ikke til at gå noget fra den varme side til den kolde side. Det er der ikke plads til med 435 mm isolering ! [img size=800]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Snit.JPG

post-2618-13549256792305_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg vil anbefale dig at kikke på disse: http://www.scan-products.dk/Det er godkendt til gennembrydning af dampspærren, men læs mere på deres hjemmside. Hvis du skal have dæmpbare spots, så vil det være en god ide at kikke på http://www.prolys.dk/index.phpBenytter du disse LED spots, er du teoretisk sluppet af med problemet med varme, men så vidt jeg ved skal der alligevel installeres som om det er de varme lyskilder der bruges
Ja spots skal der være, og helst mange af dem B) Så det vil være en god idé med nogle 1-3 w LED typer, men de er hulens dyre, hvis de skal være varm hvid og dæmpbare.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

Hvis du afslutter rørene fra udtagene oppe over isoleringen skaber du en "varme bro" fra huset op til den kolde side over isoleringen. Den varme som så automatisk bliver pumpet op vil kondensere, og der vil således løbe kondensvand ned af ledningerne, inde i rørerne. Det vil så samle sig i dåserne nede i huset. Derfor skal rørerne afsluttes så langt nede som muligt, og helst under dampspærren.
Jeps den er jeg med på. Der kommer som sagt heller ikke til at gå noget fra den varme side til den kolde side. Det er der ikke plads til med 435 mm isolering ! [img size=800]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Snit.JPG
Ja nu kan jeg se at det er totalt irrelevant, idet der ikke er noget loftrum, og dermed ikke mulighed for at samle kablerne i installationsbakker. Mine råd kom fra en installation hvor man kan kravle rundt på loftet og derfor ændre efter behov. Ikke relevant her!
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

Jeg vil anbefale dig at kikke på disse: http://www.scan-products.dk/Det er godkendt til gennembrydning af dampspærren, men læs mere på deres hjemmside. Hvis du skal have dæmpbare spots, så vil det være en god ide at kikke på http://www.prolys.dk/index.phpBenytter du disse LED spots, er du teoretisk sluppet af med problemet med varme, men så vidt jeg ved skal der alligevel installeres som om det er de varme lyskilder der bruges
Ja spots skal der være, og helst mange af dem B) Så det vil være en god idé med nogle 1-3 w LED typer, men de er hulens dyre, hvis de skal være varm hvid og dæmpbare.
Du har ret, men vi må jo ikke glemme at de holder 50.000 timer, så på sigt vil de være en billigere løsning. Men jeg er selv i det problem at jeg har 65 stk. 20 Watt i mit køkken, og jeg har altså ikke lige 10.000 til nye pærerKan du leve med at de ikke er dæmpbare, så kan du få 3 for en hund
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

McenterFreak skrev:

Hvad har du tænkt dig med Antenne/Internet/Netværk/Telefoni?Ville det ikke være smart at trække IHC net kabler når du nu er i gang? Har selv gjort det, og er oppe på 96 tilslutninger, og har ikke fortrudt et sekund. Det er super fleksibelt. Kan flytte rundt på altJeg ved godt at de fleste i dag bruger mobil, WiFi etc. men et kablet gigabit netværk er altså uundværligt
Jo det havde jeg også tænkt mig. Det kan godt være det ikke lige bliver LK´s produkter, men samme koncept. Løsligt optalt har jeg også et behov på knapt 30 (dobbelte) udtag.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok