Hop til indhold
  • 0

Udv. lys med PIRog skumringssensor


Smeden
 Share

Spørgsmål

Hejsa

Jeg har et IHC anlæg fra 2004. PIRsensoren til vores udvendige lys er gået i stykker og jeg har købt en ny. På den eksisterende installation er skumringssensor termineret med 24v - 0v og skumringsudgang. PIR føleren er termineret på klemme 1 og 3(der er kun 3 klemmer) jeg ved ikke hvad de er. Den nye PIR har fire klemmer og såvidt jeg kan læse mig til indbygget skumringsrelæ så jeg kan fjerne mit gl. skumringssensor. Men jeg har nu 5 ledninger og skal kun bruge 3 af de 5 på den nye PIR.(der er4klemmer på den nye PIR) På installationsvejledningen er angivet at den skal forbindes med 24v - 0 v og skumringsudgang præcis som den gamle skumringssensor. Men hvad så med de 2 ledninger som forbinder PIR nu -skal de frakobles i tavlen og hvilken funktion har de haft?

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Den gamle PIR sidder sandsynligvis mellem end indgang og 0V. Det kan du hurtigt checke ved at finde PIR indgangen i dit program og derefter checke hvilken farve ledning der sidder på den indgang. Den farve skulle gerne være den ene af dem som er monteret i din PIR. Hvis du herefter prøver at samle den ledning med 0V ledningen skal indgangen gerne gå ON. Hvis det er tilfældet har du 99% sikkert fundet den rigtige ledning.

I din nye installation skal du bruge 4 ledninger. 24V, 0V (du har 2 af disse i din gamle installation, men skal kun bruge 1 i den nye), skumring og PIR.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Smeden skrev:

Hejsa

Jeg har et IHC anlæg fra 2004. PIRsensoren til vores udvendige lys er gået i stykker og jeg har købt en ny. På den eksisterende installation er skumringssensor termineret med 24v - 0v og skumringsudgang. PIR føleren er termineret på klemme 1 og 3(der er kun 3 klemmer) jeg ved ikke hvad de er. Den nye PIR har fire klemmer og såvidt jeg kan læse mig til indbygget skumringsrelæ så jeg kan fjerne mit gl. skumringssensor. Men jeg har nu 5 ledninger og skal kun bruge 3 af de 5 på den nye PIR.(der er4klemmer på den nye PIR) På installationsvejledningen er angivet at den skal forbindes med 24v - 0 v og skumringsudgang præcis som den gamle skumringssensor. Men hvad så med de 2 ledninger som forbinder PIR nu -skal de frakobles i tavlen og hvilken funktion har de haft?

Hej lars

Mener du de sidder i serie?. Jeg har fundet den gamle monteringsvejledning på PIR sensoren og den viser at de 2 klemmer der er tilsluttet er en 24v og en ov. Jeg har nu afblændet 24v og 0v fra Skumringsrelæet og tilsluttet 24v og nul fra gl. pir samt skumringsledningen til den nye pir. Jeg har desværre ikke programmet på min pc da jeg ikke har en pc med en gammel windows version så jeg kan ikke se om det virker.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du prøver at måle mellem en indgang og 0V vil du se at der er 24V når indgangen er OFF. Det er fordi at LK IHC funger ved at indgangen levere strøm og dermed skal forbindes til 0V for at gå ON. Jeg er ret sikker på at det er det der står i den gamle monterings vejledning. At forbinde en PIR mellem 24V og 0V vil bare give en kortslutning når PIR'en bliver aktiveret. Din gamle PIR er sandsynligvis denne model https://www.lk.dk/produkter?iid=#507P2301

Hvis du kun forbinder 24V, 0V og skumringsledningen, vil din PIR ikke virke. Den vil kun virke som skumrings relæ. Du skal derfor finde den ledning på PIR'en som er monteret på dit input modul og tilslutte denne til PIR udgangen på din nye PIR

Alle versioner af LK Visual kan installeres på de nyeste windos versioner. Bruger selv windos 11 med Visual 2 og 3 uden større problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 5.3.2023 at 08:51 , Lars1 skrev:

Hvis du prøver at måle mellem en indgang og 0V vil du se at der er 24V når indgangen er OFF. Det er fordi at LK IHC funger ved at indgangen levere strøm og dermed skal forbindes til 0V for at gå ON. Jeg er ret sikker på at det er det der står i den gamle monterings vejledning. At forbinde en PIR mellem 24V og 0V vil bare give en kortslutning når PIR'en bliver aktiveret. Din gamle PIR er sandsynligvis denne model https://www.lk.dk/produkter?iid=#507P2301

Hvis du kun forbinder 24V, 0V og skumringsledningen, vil din PIR ikke virke. Den vil kun virke som skumrings relæ. Du skal derfor finde den ledning på PIR'en som er monteret på dit input modul og tilslutte denne til PIR udgangen på din nye PIR

Alle versioner af LK Visual kan installeres på de nyeste windos versioner. Bruger selv windos 11 med Visual 2 og 3 uden større problemer.

Hej Lars

Jeg har nu fået hul igennem til den nye PIR og tilsluttet 24 v og 0V samt indgangen fra den gamle PIR (fandt den i tavlen) og indgangen fra den gamle skumringssensor. Men er du sikker at den gamle indgang fra skumringssensoren skal tilsluttes. Når jeg ser på monteringsvejledningen eks. 1 er det kun PIR indgangen som skal tilsluttes.

Jeg kan ikke få kontakt til med kontrolleren med min gl. windows 7 pc. Jeg kan med Firmware programmet se versionsnr og tage en backup men ikke få kontakt med service programmet så jeg kan indstille uret. Ved du hvad jeg skal gøre?    

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du kun har 1 PIR kan du sætte den nye PIR op så den kun sender signaler på PIR udgangen når skumring er indtrådt, men så vil du skulle ændre i dit program, da det næppe vil tænde lyset før skumrings indgangen er ON.

Hvilken firmware ligger der i din controller? Der er forskellige udfordringer alt efter firmware version.

Hvilken fejl få du når du forsøger at forbinde med Visual softwaren?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej lars

Der ligger version 1.32. Uploadet 22 -08-2003. Jeg har PIR følere i alle rum i huset men jeg går ikke ud fra de har noget med den udvendige at gøre. Jeg prøvede for sjov at tilslutte den 4 klemme til skumringsudsgangen i tavlen. Så kunne jeg ikke tænde lyset i nogen af rummene i huset. Så den koblede jeg af igen. Der står i det program vi for mange år siden uploadede til kontrolleren når jeg klikker på skumringssensoren i programmet at hvis ikke der er nogen tilsluttet er den default on. Men lyset tænder stadig ikke. Jeg prøvede at sætte følsomheden op og den registrerer fint bevægelse i indkøringsperioden og blinker i dioden ved bevægelse.

Hvilken version skal jeg bruge (visuel) ? Jeg har prøvet alt muligt - firmware uploader - serviceprogram bare for at indstille uret men kan ikke få hul igennem. kan jeg evt. bruge den nyste version Visuel 3 wiever?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til firmware 1.32 skal du bruge Visual 1. Visual 2 og 3 er ikke kompatibelt med Visual 1.

Jeg har dersværre ikke meget erfaring med Visual 1, men hvis du kan forbinde med firmware uploaderen, så lyder det MEGET mærkeligt at Visual ikke virker. Når du skriver serviceprogram går jeg udfra at du mener Visual softwaren, som bruges til at programmer controlleren med.

Hvorvidt skumrings relæet har indflydelse på dine indendørs PIR afhænger af dit program. Controlleren kan ikke se om der er noget tilsluttet en indgang eller ej, så at den skulle være default ON hvis der ikke er tilsluttet et skumrings relæ lyder MEGET mærkeligt.

Dioden angiver om PIR'en kan se bevægelse eller ej. Også selvom PIR'en er sat til ikke at gå ON medmindre det er nat.

Som udgangs punkt er den eneste funktionelle forskel på et skumringsrelæ og en gammel OPUS73 PIR at den gamle PIR pulser når der er bevægelse, mens den nye PIR med indbygget skumrings relæ har stående signal. Det kan der dog være taget højde for i programmet. Det gamle skumrings relæ og det indbyggede skumrings relæ i den nye PIR er funktionelt præcist det samme. Det lyder derfor meget mærkeligt at du ikke kan tænde lyset når du tilslutter skumrings indgangen i tavlen til skumrings udgangen på den nye PIR. Prøv evt. at uplade dit program her. Så er der nok en med Visual 1 erfaring som kan tage et kig på det.

Skulle det være fuldstændig umuligt at komme i kontakt med controlleren, kan du opgrader din installation med en Visual 3 controller. Det er kun controlleren som skal skiftes. Alt andet kan genbruges, dog anbefaler jeg altid at skifte strømforsyningen sammen med controlleren. Controlleren kan købes for 6-7.000. Installation tager 1 times tid. Programering kan nemt tage flere dage før alt virker som du gerne vil have det, men kan laves offline før controlleren installeres, så tiden uden lys er begrænset til max 1 times tid plus fejlretning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok